کد خبر 1345357
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
سومین روز جنگ روسیه اوکراین

این مواضع آقای هاشمی و پاسخ رهبر انقلاب به وی، حکایت از یک تلاش تمام عیار در دوران صدارت آقای حسن روحانی برای تحدید قدرت موشکی ایران داشت.

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: در جریان حمله روسیه به اوکراین، یکی از مسائلی که به سبب خلع سلاح تاریخی اوکراین بسیار برجسته شد، بازخوانی مواضع مشابه مرحوم هاشمی رفسنجانی مبنی بر محدودسازی توان نظامی ایران و مشخصا موشک زدایی از کشور با این جمله تاریخی بود که «دنیای آینده دنیای گفتمان هاست نه موشک‌ها». پاسخ همان ایام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به آقای هاشمی نیز وایرال شد که فرمودند: «قدرتهای دنیا که شما می‌بینید با صدای کلفت حرف میزنند، زور میگویند، غلط میکنند، حرفهای بد میزنند و زورگویی میکنند، بیشتر از همه به استناد همان سلاحهایی است که دارند؛ آن‌وقت ما در مقابل اینها بیاییم دست خودمان را خالی کنیم؟».

این مواضع آقای هاشمی و پاسخ رهبر انقلاب به وی، حکایت از یک تلاش تمام عیار در دوران صدارت آقای حسن روحانی برای تحدید قدرت موشکی ایران داشت. به عبارت روشن تر، آمریکایی ها به صراحت خواهان محدودسازی قدرت موشکی ایران یا همان «برجام موشکی» بودند و حتی برد موشک‌های مجاز برای ایران را هم تعیین کرده بودند؛ و در این سو، آقای هاشمی که راس و عقبه دولت مستقر و جریان لیبرال محسوب می شد، آشکارا فریاد می زد که ایران باید موشک زدایی شود. او با خوشحالی و در مرئی و منظر ملت می‌گفت که راه محرومیت ایران از نیروی نظامی باز شده است، از مخاطبانش می‌خواست برای عملیاتی کردن ایده‌اش دست به کار شوند و می‌گفت مطمئنم که این اتفاق می‌تواند در دوره دوم دولت روحانی بیفتد. جماعتی هم برایش کف و سوت می‌زدند. اگر لیبرال‌ها پی در پی دم از رفراندوم می‌زدند، دلیلش این بود که می‌خواستند همین کف و سوت زن‌ها را برای تحریک رای به میل‌شان، بسیج کرده و کار را تمام کنند و بابت این دستاورد هم چون برجام جشن بگیرند و مدال آویزان کنند و سکه توزیع کنند.

این ایام مردم عزیز ما با مشاهده وضع اوکراین، در حال تصور شرایطی هستند که تلاش‌های آقایان هاشمی و روحانی به ثمر می‌نشست و ایران قدرت موشکی خود را از دست می داد. بله! تصور چنان شرایطی نیز هولناک است، اما واقعیت این است که جریانی در پی این خیانت بود و عزمش نیز در این راه راسخ بود. اما با ایستادگی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، این نقشه شوم که اجرایش، ایران را اوکراین می کرد، نقش بر آب شد.

اما یک نکته ای که باید در این میان بدان توجه داشت اینکه مواضع آقایان هاشمی و روحانی یک دیدگاه شخصی نبود که با درگذشت یکی و کنار رفتن دیگری، تهدید ناشی از آن برطرف شده باشد. این تفکر از محکمات اندیشه جریان لیبرال است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای عملی شدن دیدگاه خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دولت موقت به ریاست آقای مهندس مهدی بازرگان -که می توان وی را پدر لیبرال های ایرانی در دوره پس از انقلاب دانست- به دنبال آن بود که هواپیماهای اف ۱۴ خریداری شده از آمریکا توسط رژیم پهلوی را پس دهد. می گفتند چون جمهوری اسلامی سیاست تهاجمی ندارد، نیازی به این نوع هواپیما هم ندارد.

از قضا کسی که همان هنگام نیز محکم در برابر نقشه لیبرال ها برای «خلع سلاح» ایران ایستاد، آیت الله العظمی خامنه ای بود. ایشان مرداد ماه ۱۳۵۸ در گفت و گویی به تبیین ابعاد این ماجرا پرداخته و گفتند: «درست است که ما قصد نداریم که مثل دوران گذشته ژاندارم منطقه باشیم و قصد نداریم که حافظ منافع ابرقدرت‌ها باشیم امّا به‌هیچ‌وجه جایز نمیدانیم که با وجود دشمنان سوگندخورده‌ی خود در منطقه و دولتهای ارتجاعی وابسته به امپریالیزم غافل بمانیم. ما به نیروی دفاعی کاملی نیازمندیم؛ حتّی برای جلوگیری از تجاوزات امپریالیزم که به‌آسانی با حضور دولتهای غاصب در منطقه قابل تصوّر است لازم است که ما قدرت تهاجمی نیز داشته باشیم.» . ایشان چند سال بعد نیز دراین‌باره گفتند: «زمزمه‌اش را راه انداختند که ما اف‌۱۴ میخواهیم چه‌کار کنیم، تهاجمی است، ما اهل تهاجم نیستیم؛ آمریکایی است، ما با آمریکا بدیم. حالا کی میگفت این حرفها را؟ آنهایی که با برژینسکی ملاقات میکردند.»

اگر تصمیم لیبرال‌های حاکم بر دولت موقّت عملی میشد، ایران در واقع پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیروی هوایی خود را در یک حوزه بسیار مهم خلع سلاح کرده بود. در طول جنگ تحمیلی، اف۱۴ها برگ برنده نیروی هوایی ایران بودند و نه‌تنها ده‌ها جنگنده‌ی رژیم بعث را در آسمان شکار کردند، بلکه با تدبیر شهید بابایی، قابلیّت شلّیک هوا به زمین نیز در آنها ایجاد شد و ایران توانست تأسیسات رژیم صدّام را بمباران کرده و معادلات جنگ را تغییر دهد.

این منازعه میان دو تفکر اقتدار و تسلیم، از تجلیات منازعه تاریخی حق و باطل است که بلاتردید در آینده نیز تداوم خواهد داشت. امروز را باید به خاطر سپرد و مکرر یادآوری کرد تا فردا که باطل بار دیگر لباس حق می‌پوشد و با استدلال‌های وارونه می‌خواهد ملت را بی‌پناه کند، حق غریب و تنها نماند...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • شهاب سنگ IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    22 7
    بله وقتی اکبر تو لباس پیامبر دروغ میگه تهمت میزنه اشرافی زندگی میکنه خدا هم اونو بی بصیرت و کور میکنه مثل حسن روحانی یا کروبی یا زم یا...
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 5
      بنظر من در این زمینه‌ها از داماد شیخ شاذگو (یونسی) کمک بگیرید، بخصوص در مورد جنگ روسیه و اوکراین، هرچه‌ باشد او شش سال سفیر ایران در بزرگترین پهنه جغرافیایی جهان یعنی روسيه بود و بلافاصله پس از بازگشت به ایران هم شد دستیار ارشد پوشالی دیپلماسی! ضمن اینکه در ذیل کتابی که چاپ کرد، نوشته بود: دانشمند علوم سیاسی!!!
    • بختیاری US ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 6
      متاسفانه همانند به انحراف کشاندن مسیحیت بعداز حضرت عیسی توسط پلوس یهودی،افرادی یهودی مخفی ویا نوکر یهودیان صهیونیست و دجال بزرگ امریکا وارد حلقه یاران امام و انقلابیون شدند وتا به امروز هم هستند وهرکاری که بتوانند برای به انحراف کشاندن یا نابودی انقلاب انجام میدهند.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 5
      مثل حسن روحانی یاکروبی یا...؟یادنباله های بنی صدرخائن زیرپوشش چادرویامخفی شده درزیرلباس روحانی
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    10 13
    در برجام دنبال چی هستید؟!!!!!!!!!؟
    • عبدالله مومن IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      19 8
      فعلا که جناب حاج آقا استخریان در محضر خدا در حال جوابگویی ست. مستر برجام سمنانی هم که رانده و مانده شده است. افسادطلبان هم که منفورند
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      15 4
      دنبال احمق (خائن) سنگ ته چاه انداز :)
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      33 5
      قطعآ دنبال چیزی که اصلاحاتچی ها و لیبرالها بودند نیستیم !
    • FR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 2
      شما اگر در یک معامله اشتباه و ضرر کرده باشی و امکان این باشد که با تعقیب پرونده تا اندازه ای از خسارت را جبران کنی از حضور در جلسه منصرف میشی تا کلاه بیشتری سرت برود ؟
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      اصل مذاکرات ایراد اساس دارد
    • فرید IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      2 0
      فعلا که جناب حاج آقا استخریان در محضر خدا در حال جوابگویی ست. مستر برجام سمنانی هم که رانده و مانده شده است. افسادطلبان هم که منفورند! درست فرمودید ولی اصلا و ابدا کافی نیست
  • DE ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    20 3
    لعنت به سازشگر!
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    21 3
    احسنت. بسیار عالی بود
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    9 3
    احتمالا اون مواضع مرحوم بخاطر بخارا ت استخر کوشک بود
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    10 6
    سال ۸۸. و حرفهای. اقای هاشمی. واذناب. امروز مشکل برجام است
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    10 2
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 3
    زبان متفکران وسیاستمداران وحکیمان وعارفان عالم قاصر ازبیان ابعاد شخصیت ایشان
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 1
    حقیقت همینه که آقای جبراییلی میگه .. موفق باشی سید
  • محمدایوب IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    5 5
    به احتمال زیاد آن تفکر. تفکر جمعی بود که در روز تاسوعا در سد لتیان با عفت وفاطی فائزه یاسر ومهدی انروزها که مهدی وفائزه. دائم به سفرهای خارجی می‌رفتند وپیام کدخدا را برایشان می آوردند
  • US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 3
    خدا را شکر که ایران رهبری همچون آیت الله خامنه ایی دارد وگرنه خائنین و منافقانی همچون روحانی و بقیه اصلاح طلب ها با حمایت پدر خوانده شان چه نقشه های پلیدی برای ایران طرح کرده بودند.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 2
    با سلام پروژه شبه روشنفکری پروژه ای با ابعاد مختلف برای استحاله انقلاب اسلامی طراحی شده و عملیاتی گردید. تحلیل این پروژه امروز امکان پذیراست. شناسایی ابعاد مختلف این پروژه نیز روشن و قابل شناسایی است. بنابراین و در جهت مقابله با این تفکر و رویکرد نیازمند به بسیج در کرسی آزاد اندیشی و مقابله فلسفی و معرفت شناسانه بابت پدیده است. تجربه ای نظیر مقابله فکری با مارکسیسم قبل از انقلاب اسلامی.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 5
    خخخخ باشه. امروز داریم میبینیم کیا زیر بیرق یزید دارن سینه میزنن
  • FR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 5
    کاملا درست است اصلاحات همین وضعیت امروز اوکراین را میخواست اگر هاشمی رفسنجانی زنده بود واقعا در دولت دوم روحانی علنا مقابل نظام می ایستاد و خواسته اش را پیش میبرد ترامپ هم این را فهمید که روحانی جنم لازم را ندارد و با اشتباه تاریخی خروج از برجام و ترور سردار شهید مان خواست بازی را عوض کند که البته شری بود که خیر ایران در آن نمایان شد
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    7 2
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • ح ر FR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 6
    من مات و مبهوت ماندم اینها چطور راس امور این مملکت بودند البته این موضوع هم از یادم نمی رود که زمان حمله آمریکا به عراق رفسنجانی از ترس آمد پست تریبون عمومی گفت حاظریم با آمریکا مذاکره کنیم
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 2
    لعنت خدا و انبیا و اوصیا و ملائکه و همه بندگان صالح خدا از اولین تا آخرین بر بازرگان خبیث
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    5 2
    اگه موشک و بمب اتم و جنگنده و تسلیحات بد بود خود آمریکایی ها با اون همه علم و دانش و دانشگاه و اندیشمند از سرتاسر جهان زودتر از هاشمی میفهمیدن و 625 میلیارد دلار بودجه نظامی تعیین نمیکردن.اهمیت تسلیحات رو از دشمن یاد بگیریم.الان مهم ترین کشورهای غربی یعنی آمریکا و انگلیس و فرانسه مسلح به بمب اتم هستن.آلمان هم دانشش رو داره.بدبختی اینجاست غرب زده های ما از غرب هم تقلید نمیکنن فقط تسلیم و تحقیر رو قبول کردن.از سگ بودن فقط واق واقش رو دارن.
  • رضا IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 2
    هنوزم امثال هاشمی بالای مملکت زیادن فکری به حال اونا بکنید
    • اس SE ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 5
      مگه فرعون رو موسی ( ع ) فکرشو کرد . الله جل جلال، شدید انتقام ، خبیر، بصیر و به همه چیز محیطه. فکر میکنی توی این ۴۳سال این همه فتنه رو مومنین بدون یاری اون قادر مطلق میتونستن با سربلندي ازش عبور کنن ؟ سبحان الله العظیم و به حمده،،،،،،،،،
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 2
    خدا را هزار بار شکر به خاطر داشتن این رهبر فرزانه و حکیم
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 2
    خداوند به پاسداران انقلاب اسلامی که برای اعتلا و صلابت ایران اسلامی و گسترش ندای انقلاب و دفاع از مظلومان جهان . تلاش بی وقفه دارند و از جمله امنیت ملی مرهون مجاهدت و خدمات عزیزان است . برکت بیشتر دهد و از چشم حسودان و افکار پلید دشمنان همه وقت محفوظ شان بدارد . آمین هشیارانه و بموقع عمل کردن . در شلیک موشک ، با نوشتار اسرایل باید از بین برود . آب پاکی بر دست دسیسه گران ریخت ، و این ساحه قدرت ملی بعنوان پشتیبان را به هیچ وجه . فرصت. ابزار مصالحه با دشمنان قرار نمیدهیم .
  • DE ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    تمام غربگدایان عزادار هستند اربابشون موش زایید. اون دوره غربگدایی تموم شد فهمت بره بالا......
  • بافقی IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    اصلا برادر شهاب سنگ اون لباس پیامبر را دزدیده بود .ما هرگز به این به چشم کسی که در لباس پیامبر است نگاه نمی کنیم. اصلا وجود این خانواده برای کشور جز نکبت و خواری بدنبال نداشته .اون مزدوری بود خائن.خدالحظه به لحظه بر عذابش بیفزاید.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    اولا احتمال داره که اینشالا منظور هاشمی از دنیای آینده ،گفتگوهای شب اول قبر یا عالم برزخ بوده باشه ! ؛ ثانیا اگه شما جای کسی باشی که یهویی خیال کنی که در حد پادشاهی و نظرات خودت رو بالاتر از سایرین بدونی و تا خرخره پول هاپولی کنی و در کمال رفاه و آسایش غلط بزنی و حتی در روز عاشورا مشرف بشی به سد لتیان به نیت صفاسیتی، بادمجون دور قاب چینا دم به ساعت دورو برت چاپلوسی کنن ، مرتب هم مثل دلفین تو استخر ماتمازل فرح آب بازی کنی ( فقط بپا خودتو خفه نکنی ها!) ، بچه هات هم فارغ التحصیل رشته هاپولی هاپو باشند و با بهایی ها و غربی ها بپرند و به اونها گرا بدند، انصافا دلت رضایت میده که بخاطرآینده ی مردم ، دنیای آینده ی فرزندان و فرزندان فرزندان و نوه ونتیجه و نبیره و ندیده های نسل خودتو خراب کنی؟؟!!.
  • DE ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    تمام غربگدایان عزادار هستند اربابشون موش زایید. اون دوره غربگدایی تموم شد فهمت بره بالا......
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و بحران های سیاسی و رسانه ای به انحطاط برساند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ ایتالیا ؛ لهستان و.....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس