کد خبر 1344755
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
روسیه نمایه

منابع خبری گزارش دادند که به دنبال عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، شوای اروپا عضویت روسیه را در این نهاد موقتا به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش مشرق، شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد در راستای اساسنامه شورای اروپا، کمیته وزیران این شورا تصمیم گرفته است که فدراسیون روسیه را از حق نمایندگی خود در کمیته وزیران و در مجمع پارلمانی با اجرای فوری در نتیجه حمله مسلحانه فدراسیون روسیه به اوکراین حالت تعلیق درآورد.

بیشتر بخوانید:

قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین رد شد

در این بیانیه آمده است: تصمیم اتخاذ شده به این معنی است که فدراسیون روسیه همچنان عضو شورای اروپا و عضو کنوانسیون‌های مربوطه شورای اروپا از جمله کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است. میخایل لوبوف، قاضی منتخب در دادگاه اروپایی حقوق بشر در رابطه با فدراسیون روسیه نیز به عنوان یکی از اعضای دادگاه باقی می‌ماند و درخواست‌های ارائه شده علیه فدراسیون روسیه همچنان توسط دادگاه بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

در این بیانیه تاکید شده است: تعلیق یک اقدام نهایی نیست، بلکه موقتی است و کانال‌های ارتباطی را باز می گذارد. این تصمیم پس از تبادل نظر با مجمع پارلمانی در کمیته مشترک اتخاذ شد.

ببینید:

فیلم/ زلنسکی کجاست؟

فیلم/ بالا گرفتن جنگ شهری در اوکراین

فیلم/ انهدام واحد ضد هوایی ارتش اوکراین

فیلم/ آتش‌سوزی در ساختمان سرویس امنیتی اوکراین

فیلم/ انهدام واحد ضد هوایی ارتش اوکراین

ماریا پژینوویچ بوریک، دبیر کل شورای اروپا، حمله به اوکراین را "نقض فاحش" اساسنامه شورای اروپا و دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) توصیف کرد که این نهاد بر آن نظارت دارد.

او گفت: این یک ساعت تاریک برای اروپا است.

روسیه، یکی از اعضای شورای اروپا از سال ۱۹۹۶، قبلا پس از الحاق شبه جزیره کریمه به اوکراین در سال ۲۰۱۴، تحریم شد و هیات روسی در مجمع از حق رای محروم شد. روسیه با تحریم جلسات مجمع و تعلیق کمک‌های مالی به بودجه شورا واکنش نشان داد. این اختلاف حل شد و حقوق روسیه در سال ۲۰۱۹ در توافقی که کی‌یف را خشمگین کرد احیا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس