کتاب «مقتل شهدای دفاع مقدس»؛ تطبیق مقتل شهدا با مقاتل اهل بیت (ع)

کتاب «مقتل شهدای دفاع مقدس؛شیوه‌های تطبیق مقتل شهدای دفاع مقدس با مقاتل اهل بیت (ع))» اثر محمدباقر نادم به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «مقتل شهدای دفاع مقدس (شیوه‌های تطبیق مقتل شهدای دفاع مقدس با مقاتل اهل بیت (ع))» اثر محمدباقر نادم است که از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسه روایت سیره شهدا تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۰۰ صفحه منتشر شد.

تبلیغ سیره شهدا و بیان معارف زندگی آنها راه‌های گوناگونی دارد. یکی از این راه‌ها، پرداختن به جنبه عاطفی زندگی شهدا است. این جنبه حیات، از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید بتوان گفت یکی از عواملی که باعث زنده ماندن قیام امام حسین (ع) و جریان عاشورا تا به امروز شده، پرداختن به جنبه عاطفی آن بوده است.

نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: در این کتاب کوشیده شده است تا ضمن تطبیق روضه شهدا با روضه اهل بیت (ع)، از مقتل آنها به مقتل اهل بیت (ع) گریز زده شود؛ چرا که پیشوایان معصوم اصلی ترین الگوهای رفتاری شهیدان بوده اند.

اثر مذکور، یک کتاب کاربردی و ترویجی جهت رواج دادن فرهنگ عاشورای دفاع مقدس است و مطالب و محتوای آن به گونه‌ای تدوین شده تا ضمن سهولت در بهره وری و کاربردی بودن، از قابلیت آموزش و بهره گیری نیز برخوردار باشد.

ساختار اثر

این اثر در دو فصل تألیف شده است: در فصل اول به آداب و روش‌های روضه خوانی بر شهیدان پرداخته شده که در ابتدا پس از بیان ضرورت روضه خوانی و آثار و فواید و شرایط آن، به انواع روضه خوانی (مقتل خوانی، روضه استنباطی، روضه تحلیلی، روضه ذوقی و روضه مکاشفه ای) اشاره شده و در ادامه، نیز شیوه‌های پرورش روضه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«تطبیق مقتل شهدا با مقاتل اهل بیت (ع)» عنوان دومین فصل از این کتاب است که در این فصل به مصائب امیرالمؤمنین علی (ع)، مصائب حضرت فاطمه زهرا (س)، مصائب حضرت امام حسن مجتبی (ع)، مصائب حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مصائب حضرت ابالفضل العباس (ع)، مصائب حضرت زینب کبری (س)، مصائب حضرت علی اکبر (ع)، مصائب حضرت رقیه خاتون (س)، مصائب حضرت علی اصغر (ع)، مصائب حضرت قاسم بن الحسن (ع)، مصائب حضرت عبدالله بن الحسین (ع) و مصائب مسلم بن عقیل (ع) پرداخته شده است.

برشی از اثر

* شیوه‌های پرورش روضه

یکی از ارکان مهم در روضه خوانی، پرورش روضه توسط روضه خوان است. گاهی به دلیل عدم برخورداری از صوت و صدای دل نشین، برخی از مبلغان این سنت حسنه را ترک می‌کنند، در صورتی که خوب روضه خواندن صرفاً به صدای دل نشین داشتن نیست، بلکه دل نشینی صدا تنها به جذابیت بیشتر روضه می‌افزاید، حال آنکه در کیفیت روضه خوانی آنچه بیشتر مؤثر می‌باشد، شیوه‌های پرورش روضه است که با بکارگیری این روش‌ها، روضه مطلوب‌تری ارائه می‌گردد.

روضه به شیوه‌های بسیار متنوعی پرورش می‌یابد. ما تمام این شیوه‌ها را در قالب ۳۰ عنوان و با محوریت روضه حضرت فاطمه زهرا (س) استخراج کرده ایم که پرورش روضه با آیات قرآن کریم (آیاتی که به ظاهر ارتباطی با اهل بیت (ع) ندارند، آیاتی که در بر دارنده سرنوشت ستمگران است، آیاتی که اهل بیت (ع) در مصائب تلاوت می‌کردند، آیاتی که در شأن اهل بیت (ع) نازل گردیده است)، پرورش روضه با روایات معصومین (ع) (روایات بیان کننده کرامات اهل بیت (ع)، سلام‌های جان سوز زیارت نامه‌ها، روایت بیان کننده مصائب اهل بیت (ع) و منزلت ایشان و فضائل آنها و سیره عملی شأن و…)، پرورش روضه با اشعار (مقدمه‌ای، میانی و پایانی)، پرورش روضه با سایر قالب‌ها و محتواها (حکایت، تشبیه، فرازی از تاریخ، خاطره، مناجات، سوال، مقایسه، جمله عاطفی، گریزی به روضه دیگر، ذکر آداب و رسوم، بیان رؤیای صادقه).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس