وزیر بهداشت: ایران جزو ده کشور برتر در مهار کرونا است

وزیر بهداشت گفت: کادر درمان ما نشان داد کادری پر تلاش است و اکنون به بیان سازمان بهداشت جهانی ما جزء ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا هستیم و WHO در تعجب است چطور ایران اینگونه روی پای خود ایستاده است.

به گزارش مشرق، دوران کرونا دوران رنج و محنت بسیار برای بسیاری از اقشار جامعه و به اشکال مختلف بوده است.

در این دوران عده زیادی داغدار عزیزان از دست رفته شدند و پدران، مادران و فرزندانی طعم تلخ بی فرزندی و بی پدری را چشیدند.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

در این میان کادر سلامت به عنوان پیشقراولان نبرد با کرونا اوج رشادت را به نمایش گذاشتند و در این میان جمعی از خانواده‌های این مدافعان سلامت نیز داغدار عزیزان سفر کرده شده اند.

تعدادی اندک از خانواده بزرگ شهدای مدافع سلامت که عزیزترین افراد زندگی خود را در راه خدمت به ایران اسلامی عزیز فدا کرده‌اند با حضور  بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گرد هم جمع شدند تا در مراسمی نورانی از عزیزان آسمانی خود سخن بگویند.

 در ابتدای این مراسم صمیمی  عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به حاضران  در جلسه خیرمقدم می‌گوید.

معاون وزیر بهداشت در ابتدا به آیات و روایات نقل شده در معرفی جایگاه ایثارگران راه خدا اشاره کرد و گفت: در آیه شریفه ۳۲ سوره مائده آمده است «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» به این معنا که "اگر کسی زنده بدارد نفس محترمی را انگار که همه مردم را زنده نگاه داشته است" و یا رسول گرامی اسلام(ص) در خصوص مراقبت از بیماران فرموده‌اند کسی که شبانه روز از بیماری مراقبت کند خداوند او را با حضرت ابراهیم خلیل الله برانگیزد.

وی ابراز داشت: آیات بسیاری در بیان جایگاه افرادی که دلسوزانه در مسیر خدمت خود از انسان دیگری مراقبت می‌کنند وجود دارد که این ها همه اجر زحماتی است که همکاران محترم درمانی و نظام سلامت ما در عرصه بیماری کرونا در این دو سالی که گذشته است خواهند دید.

شیراوژن از خلق صحنه‌های زیبا و بی بدیل در بیش از دو سال مبارزه با کرونا از سوی کادر بهداشت و درمان به عنوان یکی از زیبایی‌های دوران مبارزه با این بیماری در کشور یاد کرد و گفت: در کنار فشار سنگین این بیماری و سختی‌های کار اما کادر درمانی و بهداشتی و خدمات ما ایستادگی جانانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند و انتخاب کردند حتی تا پای جان بمانند و ایستادگی کنند.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تقدیر از خانواده تمامی شهدای سلامت را وظیفه این معاونت دانست و ابراز داشت: بیش از ۲۰۰ شهید مدافع سلامت داریم که تلاش داشتیم در مراسمی ویژه از خانواده‌های محترم تمامی این شهدا دعوت به حضور و تقدیر کنیم که به دلایل اوج گیری مجدد بیماری کرونا این فرصت از دست رفت، که بنا شد تعدادی از خانواده‌های محترم این شهدای والا مقام را که ساکن تهران هستند و امکان حضورشان محیاتر است را به نمایندگی مورد تکریم قرار دهیم.

در ادامه موسوی، مشاور امور ایثارگران وزارت بهداشت بیان داشت: ۳۸۸ پرونده از پرونده‌های شهدای مدافعان سلامت به وزارت بهداشت رسیده است که از این تعداد ۲۰۰ پرونده در کمیته ملی تایید شده است.

وی ادامه داد: ۷۳ پرونده به تجدید نظر رفته است، ۶۱ پرونده نیز به دلیل نقص در پرونده به دانشگاه‌ها عودت داده شده و ۲۷ پرونده نیز در دبیرخانه تایید شده‌اند و آماده طرح به کمیته ملی هستند.

ادامه این مراسم به بیان خاطرات زیبای خانواده شهدای مدافع سلامت اختصاص داشت.
در ابتدا خانم سمانه شاهواری، همسر شهید مدافع سلامت محمد حسین خلیلی پزشک دارالشفای شهرری بیان داشت: ایشان این شعر از مولانا را می‌خواند که «بر شاه خوب رویان واجب وفا نباشد ای زرد روی عاشق تو صبر کن وفا کن   دردی است غیر مردن آن را دوا نباشد پس من چگونه گویم که این دردها دوا کن» همسر من به هیچ عنوان مدیری پشت میز نشین نبود.

بودن در کنار ایشان که متعهد و خیر بودن برای من سعادتی بود. ایشان در جایگاه مدیریت خود بسیار لایق و پاک‌دست و بااخلاق بودند.

دکتر خلیلی در درمانگاه تخصصی بیمارستان گلستان ارتش نیروی دریایی به عنوان مدیر درمانگاه بودند و در مدت شیوع کرونا خود را وقف این بیماران کرده بود و بیش از ۱۵ سال مشغول خدمت رسانی به بیماران کم بضاعت منطقه محروم شهر ری بود.

در ادامه محمد تقی عزیزی فر پدر شهید مدافع سلامت رامین عزیزی‌فر شهید بیمارستان بهارلو در بیان خاطرات فرزند شهید خود، گفت: این شهدا انتخاب شده بودند و دارای صفات مشترک اخلاقی بودند این عزیزان برای مردم ارزش قائل بودند.

رامین در این اواخر مبتلا شده بود و حالات اولیه بیماری را در وجودش می توانستیم ببینیم دو روز در منزل در حال استراحت بود اما در ادامه از وی خواستند اگر حال مساعدی دارد برگردد زیرا رامین جزء نیروهای زبده اورژانس بود و با وجود حال بدی که داشت رفت. او شیفت های طولانی را به خدمت مشغول بود و در نهایت بعد از ۴۸ ساعت خبر بدحالی و بستری شدنش را به ما دادند.
رامین در همان شرایط نگران ما بود. اینجا بود که من فهمیدم این عزیزان خود را برای همه چیز آماده کرده‌اند و از هیچ چیز ترس ندارند. من دست کادر درمان را می‌بوسم و از این که در این کشور با وجود چنین فرزندانی زندگی می کنم به خود می بالم.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

در ادامه سعید رضایی پسر شهید مدافع سلامت ولی‌الله رضایی نیروی بیمارستان اقبال بیان داشت: پدرم انسان خستگی ناپذیر بود در بخش خدمات و بستری هر کاری از دستش بر می آمد انجام می داد ایشان بعد از ابتلا به کرونا نیز کار را ترک نمی‌کرد.

 من در زمان ابتلای پدرم در سربازی به سر می بردم و به دلیل محدودیت های کرونایی امکان حضور بر بالین پدر را نداشتم اما هیچ گاه تماس تصویری که با پدرم بعد از ابتلا به کرونا در شرایط بحرانی سلامتشان برقرار کردم را فراموش نمی کنم پدرم برای خانواده خود اهمیت و ارزش بسیاری قائل بود و جای ایشان در کنار خانواده بسیار خالی است.

آذر چهل امیرانی همسر شهید رضایی در میانه کلام فرزند خود گاه گاهی اشک می ریزد و گویی آن روزهای سخت و پر التهاب برایش تکرار می شود زمانی که از وی درخواست می شود تا سخنی در باب همسر شهید خود بگویند تنها اشک است که روایت می‌کند.

راوی بعد در این مراسم امیر حسین روستایی فرزند شهید مدافع سلامت علی‌رضا روستاری گورابی نیروی خدماتی بیمارستان اختر است.
وی بیان داشت: سخت ترین لحظات بعد از ابتلای پدر عزیزم عدم شناخت مادرم از سوی ایشان آن هم بعد از تلاش بسیار مادرم برای دیدارشان بود. پدرم پرسپولیسی دو آتیشه و شوخ طبع بود.

انیس خرسند همسر شهید روستایی نیز ابراز داشت: ۲۶ اسفند ماه ۹۹روزی بود که با بدحالی خواست سر کار برود از وی خواستم نرود و در منزل بماند و استراحت کند اما نپذیرفت و رفت، در ۱۲ روز بستری شدنش ۱۱ روز را پشت در بیمارستان بودم تا در روزی که می خواستند برای سی تی گرفتن ببرنش و من بالاخره ایشان را دیدم اما او من را نشناخت و این لحظه اشک امان را از همسر شهید روستایی می گیرد و در حالی که بغض مجلس در حال باریدن است، صلوات جمع به یاری چشمها و تپش قلبها می آید.

همسر شهید مدافع سلامت دکتر محمد زارع شهید بیمارستان لبافی نژاد راوی دیگر این نشست است.

وی یادآور می‌شود که دکتر زارع رییس بیمارستان لبافی نژاد بودند شعری دارم که برای دکتر همیشه می خوانم که دلا فرزانگی کردن مهم است، خدا را بندگی کردن مهم است، چه مدت زندگی کردن مهم نیست؛ چگونه زندگی کردن مهم است. شهید زارع معرف حضور عزیزان جمع هستند.

شهید زارع، دوبرادر شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم نظام کردند و مادر این دو شهید بزرگوار بیمار هستند و نمی‌دانند سومین شهید خود را نیز تقدیم این نظام و انقلاب کرده‌اند.

رقیه کرمی همسر شهید مدافع سلامت مهدی وریچی در روایتی عاشقانه از همسر شهید خود بیان داشت: من از کادر درمان هستم و می دانم در چنین شرایطی برگزاری این مراسم نشان از اهمیت و اهتمام شما به شهدای مدافع سلامت دارد.

وی ادامه داد:‌کرونا موجب شد عیار کادر درمان ما در کل دنیا نشان داده شود چرا که جانفشانی های کادر درمان در این دو سال با هیچ زبانی گفتنی، با هیچ شعری سرودنی و با هیچ داستانی نوشتنی نیست. تربیت پزشک متعهد از دغدغه های شما است و ما متاسفانه تعداد زیادی از این عزیزان را در کرونا از دست دادیم.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

همسر عزیزم در استیشن پرستاری منطقه ۲۲ شهرداری اعلام کرده بودند که هر بیماری که مشکل مالی دارند به صورت رایگان ویزیت می شوند این نکته را باید مد نظر قرار داد با توجه به تحریم های ناجوانمردانه بر علیه دارو و تجهیزات، کادر درمان و بیماران در فشار قرار دارند و این موضوع به نحوی مدیریت شود تا فشار مالی از روی دوش مردم برداشته شود.

کرمی شعری را که همسرش برای اولین بار برای او خوانده است را با تلاش فراوان برای فرونریختن بغضش می خواند: زندگی با همه وسعت خویش...

غلامحسین رضایی کرماجانی پدر شهید مدافع سلامت محمد رضایی کرماجانی در وصف فرزند شهید خود بیان داشت: ما در خانواده از محمد می خواستیم که در این وضعیت بیشتر در خانه بماند و مراقب سلامت خود باشد اما او تلاش مجاهدانه خود را انجام داد و به فیض شهادت نائل آمد.

فریده ثقفی زاده همسر شهید مدافع سلامت منوچهر حاجی آقایی متخصص جراحی در توصیف زیبایی‌های زندگی با همسر شهید مدافع سلامت خود ابراز داشت: من هر زمان به چنین جلساتی می آیم فکر می کنم این جلسه ملاقات به همسرم است و در گوشه گوشه های مجلس به دنبال او هستم.
جمله ای را شهید سلیمانی عزیز دارد این که شرط شهید شدن شهید زندگی کردن است من ۳۴ سال افتخار همسری ایشان را داشتم و شهادت می دهم ایشان واقعا شهید زندگی کردند.

ایشان در گفت‌وگوهای قبل از عقدمان از من خواستند بیا باهم مومن و مودب زندگی کنیم و من در ادامه با فردی متخصص، متعهد، مومن و مودب زندگی کردم فردی بسیار متواضع که این خصوصیت فصل مشترک بسیاری از شهدای مدافع سلامت است.

ایشان در زمان جنگ توفیق شهادت نداشتند و همیشه می گفتند سفره ای بود پهن شد و من جاماندم. در شرایط کرونا ایشان حاضر به حضور در بیمارستان نبودند و می گفتند تخت های درمانی برای مردم است و ما در منزل هم می توانم درمان شویم.

ادیب همسر شهید مدافع سلامت ولی الله حسنی متخصص بیهوشی و عضو هیأت علمی بیمارستان حضرت رسول (ص) بیان داشت: پدرم عاشق حرفه و شغل خود بود و دلبستگی خاصی به همه مردم داشت. پدرم اعتقاد داشت با نجات هر فردی دنیا را نجات داده است. من به داشتن چنین همسری افتخار داشتم.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

دختر شهید مدافع سلامت مهدی صادقی از دانشگاه بقیه الله در روایت زندگی پدر خود بیان داشت: پدر عزیزم ۱۰ سال بود بازنشسته شده بودند سختی کار برای ما خانواده شهدای سلامت این است که عزیزنمان می دانستند چه دارد بر سرشان می آید و این را پذیرفته بودند قطعا شهدای عزیز ما جایگاه بالایی نزد خانواده دارند.

در نهایت شهید داریوش غفاری برادر شهید مدافع سلامت داوود غفاری از بیمارستان ضیاییان بیان داشت: واقعا عزیزان ما شهدایی زندگی کردند ومقرب درگاه الهی بودند قبر برادر عزیزم در کنار قبر شهید آقا جانی است و این باعث افتخار است.

در ادامه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت ضمن تقدیر از حضور خانواده شهدای مدافع سلامت در این  مراسم، بیان داشت: در آستانه ورود به عید بزرگ مسلمانان عید مبعث هستیم عیدی که پیامبر خوبی‌ها(ص) را به عرصه آورد. تشکر می‌کنیم از شما عزیزان که با قدوم مبارک خود این محفل را نورانی کردند.

وی اضافه کرد: دو سال است که از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و ما بنا داشتیم در سالگرد  ورود این بیماری به کشور، برنامه مفصل‌تری را برای تقدیر از خانواده شهدای مدافع سلامت کشور داشته باشیم که محدودیت‌های کرونا این توفیق را گرفت.

عین اللهی بیان داشت: از همه اقشاری که در مبارزه با کرونا حضور داشتند و در کادر درمان به فیض شهادت رسیدند در نشست امروز دعوت شده که این نشان می‌دهد ایثارگری در مبارزه با بیماری کرونا مربوط به همه اقشار است و همه در این صحنه حضور داشتند.

این مقام مسوول ابراز داشت: تاریخ در هر کشوری بیانگر خوبی‌های و بدی‌ها است، این تاریخ برای شما عزیزان خاطره بود اما برای ملت عزیزمان تاریخ است. این مهم است که در تاریخ این وقایع ثبت شود. همه می دانیم که تاریخ قابل تکرار نیست. جریان تاریخ، بسیاری از واقعیت‌ها، شجاعت‌ها و ایثارگری ملت‌ها را می‌تواند نشان دهد و ایثار، بالاترین واقعه تاریخ و درجه انسانیت است که در تاریخ ما به عنوان یک نقطه درخشان آن را می شناسیم.

وزیر بهداشت گفت: تاریخ می تواند قهرمانان خود را نشان دهد، شما امروز حاج قاسم سلیمانی را با چهره قهرمان خود می‌شناسید و حضرت امام (ره) نیز تاریخ ساز بود و توانست تاریخ را تغییر دهد.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

وی ادامه داد: شهادت ابتدای کار است و این نکته را توجه داشته باشید که اگر حضرت زینب(س) نبودند، حادثه کربلا اینگونه که اکنون بیان می‌شود نبود. رسالت افرادی که بعد از شهادت عزیزانشان، باید راه را ادامه دهند سنگین‌تر است زیرا باید این خاطرات ثبت شود که ما متاسفانه در این بخش قوی نیستیم.

وی با بیان این‌که ما شکی نداریم که روح بلند شهدا حاضر و ناظر بر ما است و شهدا زنده هستند، ابراز داشت: ما باید از این عزیزان شفاعت بخواهیم زیرا این عزیزان برای ما اسوه بودند، شهادت قله مسیر است بنابراین باید به یقین برسیم که شهدا زنده هستند. 

عین الهی افزود: کرونا این واقعیت را نشان داد که قدرت‌هایی که به ثروت و تجهیزات خود می‌بالیدند در مبارزه با این بیماری بسیار ضعیف هستند زیرا مردمی قوی ندارند. قدرت هر حکومت به مردم آن است، امروزه آمار کرونای کشورهای اروپا و امریکا بسیار زیاد است زیرا مردم با آن‌ها نیستند.

این مقام مسؤول گفت: با حمایت مردم عزیز ما آمار واکسیناسیون در ایران از بسیاری از این کشورها بیشتر است و این حمایت و قدرت مردم را نشان می‌دهد. در این مدت کار هیچ بیماری در هیچ مرکز درمانی روی زمین نماند و با فداکاری عزیزان کادر درمان و شهدای مدافع سلامت، قدرت خود و ایثارگری خود را به همه نشان دادیم.

ایران جزء 10 کشور برتر در مبارزه با کروناست

عین‌اللهی با تاکید بر اینکه کادر سلامت یعنی همه اقشار سلامت، ابراز داشت: کادر درمان ما نشان داد کادری پر تلاش است و اکنون به بیان سازمان بهداشت جهانی ما جزء ۱۰ کشور برتر مبارزه با کرونا هستیم و WHO در تعجب است چطور ایران علی رغم تحریم های ناجوانمردانه اینگونه روی پای خود ایستاده است.

وزیر بهداشت متذکر شد:در برابر سویه اُمیکرون نیز با تلاش کادر درمان با تلافات کمتر و موفقیت‌های بیشتر قله بیماری را تا حدودی رد کرده‌ایم.
پایان بخش این مراسم تقدیر وزیر بهداشت از تعدادی خانواده شهدای مدافع سلامت استان تهران بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • دکتر یوسف اویسی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 1
    مایه افتخار است. که ملت ایران در هر زمینه از بهداشت تا جنگ و اتش و0000. حاضر به فداکاری هستند. اما برای داشتن ملتی سالم و بر داشتن فشار روی دوش کادر درمان کافی است مردم اموزش ببینند تا التهاب مزمن خود را کاهش دهند. تا نه فقط در برابر کرونا مقاوم باشند. بیماری های غیر واگیردار خود را نیز کنترول کنند. تا هم عمری با کیفیت و کمیت بهتر داشته باشند. البته با اموزش های کلاسیک ممکن است مطابقت نداشته باشد . اما خود اموزش های کلاسیک است . که به ان توجه نمی شود
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    آیا بیمارستانها و کادر درمان نیز همین ادعا را تایید میکنند؟
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 1
      صد در صد
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    ادعای این دکتر اول باید بوسیله متخصصین رشته های پزشکی تائید شود . بعد اجازه اموزش عمومی داده شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس