کد خبر 1343658
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
چرا ترکیه نگران تنش روسیه - اوکراین است؟

اظهارات محتاطانه و محافظه کارانه اردوغان نشان داد که در ماجرای تنش بین روسیه و اوکراین، سیاست حفظ موازنه برای آنکارا اهمیت حیاتی دارد.

به گزارش مشرق، به دنبال افزایش تنش بین روسیه و اوکراین و حساس شدن ناتو به این موضوع، رئیس جمهور ترکیه سفر خود به سه کشور آفریقایی را نیمه کاره رها کرد و به آنکارا بازگشت.

قرار است اردوغان در یک کنفرانس آنلاین با سران دیگر کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، درباره اوکراین نظر دهد.

امروز اغلب روزنامه های چاپ آنکارا و استانبول، تیتر و عکس صفحه نخست خود را به موضوع روسیه و اوکراین اختصاص دادند و برخی از روزنامه های پرتیراژ و مهم همچون سوزجو، به این اشاره کردند که تاثیر و تبعات جنگ روسیه برای اقتصاد ترکیه، امری اجتناب ناپذیر است و دولت اردوغان نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

اوج احتیاط اردوغان در عبور از میدان مین

رئیس جمهور ترکیه به عادت چند سال گذشته، در مسیر بازگشت و در داخل هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اما بررسی اجمالی مواضع اردوغان، نشان می دهد برخلاف بسیاری دیگر از پرونده های سیاسی و دیپلماسی، وقتی که پای روسیه به میان می آید، کلمات و عبارات خود را با حساسیت ویژه انتخاب می کند.

اظهارات محتاطانه و محافظه کارانه اردوغان نشان داد که در ماجرای تنش بین روسیه و اوکراین، سیاست حفظ موازنه برای آنکارا اهمیت حیاتی دارد. اغراق آمیز نیست اگر موضوع روسیه را برای اردوغان به مثابه یک میدان مین توصیف کنیم. چرا که تلاش برای حفظ منافع و در عین حال، به چالش کشیدن تصمیمات مسکو، برای تیم اردوغان دشوار است.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، در سخنان انتقادی خود درباره مواضع سیاسی آنکارا، به اردوغان متلک انداخته و به این اشاره کرده که معطل نگه داشته شدن اردوغان پشت درهای اتاق کرملین، یک برخورد تحقیرآمیز بوده و پوتین هنوز هم با اردوغان به همان شکل برخورد می کند.

جالب اینجاست که برخی از خبرنگاران همراه اردوغان، به دنبال ایجاد یک فضای حماسی و ملی گرایانه بوده و از اردوغان پرسیده اند: آیا ممکن است ترکیه تصمیم بگیرد که روسیه را تحریم کند؟ اردوغان محتاطانه از کنار واژه تحریم گذشته و به آن جواب نداده است.

او پاسخ های خود را در این سه بند مهم و متفاوت گنجانده که هر سه محافظه کارانه و نشان دهنده اوج احتیاط ترکیه در برابر روسیه است: «۱.ما نباید دچار هیجان شویم. این موضوع، بسیار بسیار حساس است. ما باید به درستی تصمیم بگیریم. ما باید به فکر منافع کشورمان باشیم. ۲.ما با اوکراین، منافع سیاسی، دفاعی و اقتصادی بسیار مهمی داریم و نمی توانیم از این کشور دست بکشیم. ۳.ما با روسیه نیز منافع حیاتی و مهمی داریم و نمی توانیم از این کشور دور شویم. ۴.باید ببینیم سران ناتو چه می گویند تا ما نیز بر مبنای آن، تصمیمات و دیدگاه های خود را بیان کنیم.»

کشور ترکیه، کشور اوکراین،

چرا ترکیه به روسیه احتیاج دارد؟

چند روزنامه مهم ترکیه امروز به بررسی مساله حمله روسیه به اوکراین پرداخته و به این اشاره کرده اند که بدون تردید، بروز یک جنگ بزرگ، تهدیدی جدی برای اقتصاد ترکیه خواهد بود.

۱.روابط اقتصادی ترکیه و روسیه، بسیار گسترده تر از آن است که آنکارا بتواند خود را از مسکو دور نگه دارد. حالا روسیه بزرگترین مبدا واردات به ترکیه شده است. آمارها حاکی از آن است که حجم واردات از روسیه به ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۹ میلیارد دلار بوده که البته بخش اعظم آن، مربوط به خرید گاز طبیعی است. حالا روسیه،  بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی ترکیه است. اگرچه میزان صادرات، در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافت، اما روسیه ۳۰ درصد نیاز ترکیه را تامین کرد.

۲.همکاری دو کشور در زمینه انرژی محدود به گاز طبیعی نیست. آنکارا ۱۰ درصد نیاز نفت و یک سوم زغال سنگ خود را از مسکو تامین می کند.

۳.نیروگاه هسته ای آک کویو در مرسین توسط شرکت روسی Rosatom در حال ساخت است.

۴.گردشگران روسیه به تنهایی ۲۰ درصد از درآمد گردشگری ترکیه را تامین می کنند.

۵.ترکیه سامانه موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کرده و احتمالاً در آینده نیز برای تجیهز نیروی هوایی خود به روسیه محتاج خواهد بود.

۶.ده ها شرکت بزرگ پیمانکاری بخش خصوصی ترکیه در روسیه در حال فعالیت هستند.

۷.بازار مصرف محصولات غذایی و کشاورزی، درآمد خوبی نصیب صادرکنندگان ترکیه ای می کند.

۸.ترکیه در پرونده قره باغ و احداث میان گذر نخجوان به آذربایجان و اتصال با جهان ترک، سخت نیازمند تشریک مساعی و همراهی روسیه است.

کشور ترکیه، کشور اوکراین،

با توجه به موارد بالا، به سادگی می توان فهمید که ترکیه به شدت به روسیه محتاج است و سطح روابط به جایی رسیده که ترکیه نمی تواند از این کشور فاصله بگیرد. اما نکته مهم اینجاست که اردوغان به دنبال حفظ موازنه است و می خواهد علاوه بر حفظ رابطه با روسیه، با اوکراین نیز روابط خوب و رو به رشد داشته باشد. چرا؟ به این دلایل:

۱.ترکیه در ماجرای کریمه، در کنار اوکراین ایستاده و از روسیه انتقاد کرده است. چرا که ارتباط موثر بزرگان تاتارهای کریمه با تیم اردوغان، یک برگ برنده و یک امکان نفوذ ارزشمند برای ترکیه است.

۲.روابط ترکیه با اوکراین در حوزه دفاعی، دو نقطه عطف مهم دارد: صادرات پهپادهای ترکیه به اوکراین و پرواز آنها بر فراز حریم آبی – هوایی دریای سیاه و همچنین همراهی و همکاری ترکیه و اوکراین در تولید بالگرد نظامی.

۳.اوکراین برای ترکیه یک بازار مصرف بزرگ برای صادرات کالا و در عین حال، یک میدان مساعد برای فعالیت پیمانکاران بخش خصوصی ترکیه است.

۴.تداوم همکاری با اوکراین، موجب افزایش قدرت ترکیه در حوزه دریای سیاه می شود.

۵.حمایت ترکیه از اوکراین و تلاش برای گرم گرفتن رابطه با گرجستان، موجب آن می شود که بخشی از زهر روابط ترکیه و روسیه گرفته شود و اردوغان نزد سران ناتو چنین وانمود کند که در عین حالی که با روسیه روابط رو به رشد دارد، اما توانست با دو نامزد عضویت در ناتو، رابطه خوب و اثرگذار برقرار کند.

نگرانی کارشناسان ترک درباره روسیه

آیدین سزر از تحلیل گران روسیه شناس ترکیه معتقد است: «روس ها به شکلی زیرکانه و بدون آنکه سر و صدایش را در بیاورند، ترکیه را تحت فشار گذاشته و هزینه های سنگینی را بر دولت اردوغان تحمیل کرده اند. به عنوان مثال، خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه با یک سوم ظرفیت کار می کند، مسکو برای مذاکرات افزایش حجم صادرات گاز به ترکیه روی خوش نشان نداده است. هم از نظر روابط دوجانبه و هم از نظر روابط و رقابت در کشورهای ثالث، دوران سختی را پشت سر می گذاریم. جلسه شورای همکاری در سطح عالی برگزار نشد. علاوه بر این، پوتین برای مدتی در جریان روند همه گیری، تحریم های ضمنی را علیه ترکیه اعمال کرد.»

طاها آک یول از تحلیلگران ترکیه معتقد است: «بحران اوکراین اختلافات ژئوپلیتیکی بین ترکیه و روسیه را عمیق تر کرده است. اظهارات اردوغان و چاووش اوغلو در مورد این که روابط آنکارا – مسکو به سطحی راهبردی رسیده، بسیار غلط و کوته بینانه است. روسیه بارها از پ. ی.د و نهادهای اقماری پ. ک.ک که در مناطق کردنشین شمال سوریه فعال هستند، در مسکو به شکل رسمی پیشوازی کرده و نشان داده که به دغدغه های امنیتی ترکیه توجه نمی کند. علاوه بر این در لیبی و ماجراهای دیگر نیز، هیچگاه زیر بار پذیرش خواسته های ترکیه نرفته و  اشتیاق زاید الوصف اردوغان و چاووش اوغلو به توسعه روابط با روسیه، یک علاقه یک طرفه است که در سیاست خارجی ترکیه، موازنه بین شرق و غرب را به هم زده است.»

شواهد موجود نشان می دهد که اردوغان در مورد روسیه و اوکراین دیدگاهی محتاطانه دارد و منتظر اعلام نهایی مواضع ناتو است و نمی خواهد به عنوان کشوری بر صحنه ظاهر شود که به شکل جدی علیه روسیه موضع گرفته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    12 9
    ترکیه حقیرتر ازاونه ک بخوادباروسیه دربیافته یابطور کامل طرف اوکراین بگیره.. گرچه نوکروغلام حلقه بگوش اسرایل وغربه اما از ترس جرات طرف شدن باروسهارانداره.. یبارم ک هواپیمای روسها را زد تامرز انقراض نسل داشت پیش میرفت ترکیه بافشار روسها
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 6
    این آقا برای مصرف داخلی اینمارعا رو‌میکنه که بگه آره منم یک کسی هستم. برای انتخاباتشون.البته ایرادی هم نداره هرکس فکر پیشرفت خودش هست.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 2
    اینجرلیک
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 6
    دیدیم که بیرقدار زد نابود کرد ارتش ترکیه رو. الان همه اس۴۰۰ های جهان پیام داده اند ای بیرقدار ترخدا یه ما حمله نکن ما گیلاسیم.
    • سروش IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      2 3
      پس ترکیه اردوغان به خاطر گیلاس چینی تحریم آمریکا رو به جان خرید و از پروژه اف 35 کنار گذاشته شد؟؟؟؟!!!!! آدم از حرفهای شما خندش میگیره یا نمی دانید و نمی فهمید یا می فهمید دیگران را نفهم حساب کرده اید!!!
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 7
    ای کاش ترکیه هم مثل ارمنستان مستقل بود و اینجرلیک ای در ترکیه نبود.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 2
    اصلا بیرقدار زد هرچی اس۴۰۰ بود رو برد هوا، اکراین هم الان در مسکو هست
  • NL ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 7
    همه چیز این به اصطلاح "کشور" ترکیه، مونتاژه؛ نامش، زبانش، پرچمش، خاکش؛ هویتش، مفاخر ملیش؛ هر کدام رو از یک جا دزدیده. -----------خود اردوغان که یهود گرجی تبار هست.ملت ترکیه ترکیبی از نژاد یونانی و روم شرقی با ایرانی هست.یک اقلیتی از مغول رفت انجا حکومت راه انداخت و زبان انجا را عوض کرد مثل تغییر زبان مصریها و لبنانیها و سوریها به عربی.یا تغییر زبان طاشیهای اذربایجان به زبان ترک اذری یا تغییر زبان مردم سمرقند و بخارا که فارسی هست به ترکی ازبکی تبدیل شده در زمان حال حاضر.پس اینها نژاد ترک نیستند زبانشان ترکی شده.ترک اصیل همان نژاد مغول با چهره صورت مخصوص خودشان هست.این اردوغان هم برای منافع خودش دم از دنیای ترک میزنه تا پولی یا قدرتی به جیب بزنه.همش منافع هست و لاغیر
  • NL ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 7
    روابط روسیه و اکراین و ایران و اروپا، روابط آریایی ها باهمدیگر است و به ترکیه و مغولستان ربطی ندارد____ در ضمن ما آذری ها هم فرزندان امپراطوری آریایی ماد هستیم.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 2
    جمهوری آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی ترکیه
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 3
    چیزی به نام جهان ترک نداریم چون اساسا از فهمیدن زبان های یکدیگر عاجز هستند و با مترجم روسی زبان با هم حرف میزنند!!!!خخخخخخخ
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 2
    ترکیه حتی از باکو هم حمایت نکرد شکا یک سرباز ترکیه رو ندیدی در قرباغ۲ بجنگه بجاش با النصره باکو رو اشغال کرد_______ دوست واقعی یعنی مادر____ آقای علیف به دامان مادرت ایران بازگرد یا لااقل دست دوستی دراز کن که ایرانی بجز ایرانی کسی دیگری را در این دنیا ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس