کد خبر 1327795
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
ترکیه در تنش روسیه - اوکراین چه موضعی دارد؟

بخشی از منافع سیاسی ترکیه در گرو این است که ناچار نشود در صورت افزایش تنش بین روسیه و اوکراین، موضع جانبدارانه اتخاذ کند.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته، بسیاری از روزنامه های چاپ ترکیه، تنش بین روسیه و اوکراین را برجسته کردند. آنان با استفاده از تیترهایی همچون صدای ناقوس جنگ در اوکراین، نشان دادند که مساله اوکراین و دریای سیاه تا چه اندازه برای ترکیه اهمیت پیدا کرده است.

اما سوال اینجاست، آیا ترکیه می تواند به عنوان یک عضو موثر ناتو، در صورت بروز درگیری جدی بین روسیه و اوکراین، در تقابل با روسیه وارد میدان شود؟  پاسخ به این سوال دشوار است. چرا که ترکیه، در چند سال گذشته، به شکل چشمگیری به روسیه نزدیک شده و از ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا، فاصله گرفته است. در نتیجه انتخاب گزینه خوابیدن بین لحاف، یکی از گزینه های معقول آنکارا است.

کارشناسان معتقدند که بخشی از منافع سیاسی ترکیه در گرو این است که ناچار نشود در صورت افزایش تنش بین روسیه و اوکراین، موضع جانبدارانه اتخاذ کند.

کشور ترکیه، کشور اوکراین،

محمد کوچاک از تحلیل گران موسسه مطالعات سیاسی اقتصادی (SETAV) نزدیک به اتاق فکر حزب حاکم ترکیه، در مورد انتقال نیروهای نظامی روسیه به مرز اوکراین نوشته است: «تجمع نیروهای نظامی روسیه در مناطق مرزی اوکراین و رویارویی لفظی و سیاسی متقابل دو کشور، احتمال جنگ را به ذهن متبادر کرد. تعداد نیروهایی که روسیه در طول سال به مرز اوکراین منتقل کرده به حدود یکصد و بیست هزار  نفر افزایش یافته است. گفته می شود که این واحدها شامل عناصر غیرنظامی مانند پرسنل پزشکی نیز می‌شوند که می‌توانند در یک اشغال طولانی مورد استفاده قرار گیرند. تهاجم در این قد و قواره، نه تنها برای اوکراین، بلکه برای دریای سیاه و اروپا عواقب جدی خواهد داشت. با این حال، هنگامی که استراتژی امنیتی و سبک عملیات روسیه با این پارامترها ارزیابی شود، مشاهده خواهد شد که روسیه دلیل معتبری برای حمله به اوکراین ندارد، چنین عملیاتی با فرهنگ استراتژیک روسیه مطابقت ندارد و تحرک تجربه شده منجر به چنین نتیجه ای نخواهد شد. با این افزایش نظامی، روسیه قصد دارد امتیازاتی از غرب به ویژه در مورد سیاست اروپای شرقی ناتو بگیرد. واقعیت این است که تلاش برای عضویت اوکراین در ناتو و همچنین افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از اوکراین، موضوعاتی هستند که توجه مسکو را به سوی خود جلب کرده اند. در نتیجه استقرار نیرو، یک واکنش سیاسی – نظامی مهم است.»

کشور ترکیه، کشور اوکراین،

این کارشناس امنیتی ترکیه در ادامه نوشته است: «روسیه نیازی به حمله مستقیم به منطقه ندارد زیرا شرق اوکراین در حال حاضر تحت سلطه عملی روسیه است و این کشور، از اقدام مهمی همچون الحاق کریمه، صرف نظر نکرده است. در روندی که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، روسیه از شبه نظامیانی که شورش در شرق اوکراین را رهبری کردند و جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک (DHC و LHC) را تأسیس کردند، حمایت نظامی کرد. پس از آن، اگرچه روسیه به طور رسمی این ساختارها را به رسمیت نشناخت، اما از بسیاری جهات از آنها حمایت کرد و هر دو را به خود وابسته کرد. در همین حال، روسیه به مردم ساکن در منطقه کمک های اجتماعی ارائه کرد و از طریق فرآیندهای تسهیل شده، تقریباً یک میلیون نفر معادل یک چهارم منطقه را قادر ساخت تا گذرنامه روسی دریافت کنند. در نتیجه این اقدامات، منطقه از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با روسیه یکپارچه شد. با الحاق رسمی این مناطق، روسیه نمی خواهد از طریق از دست دادن وجهه بین المللی و هزینه های اقتصادی از طریق تحریم های اقتصادی احتمالی، متحمل خسارات و هزینه های سیاسی بیشتری شود.»

سپر ترکی در برابر روسیه

یکی از مهمترین ابعاد اهمیت یافتن تنش اوکراین و روسیه برای ترکیه، این است که فروش ۲۰ فروند پهپاد پیشرفته بیرقدار به اوکراین، عملاً تحریک و اعتراض مقامات روسی را به دنبال آورده است. مقامات کرملین، بارها از دولت اردوغان گلایه کرده و پرسیده اند: چرا با فروش پهپاد به اوکراین، کاری می کنید که امنیت دریای سیاه به خطر بیفتد. پس از تنش‌های بین دو کشور در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اوکراین یک پیشرفت جدی در نوسازی نظامی ایجاد کرد. در چارچوب این پیشرفت، اوکراین، انواع مختلفی از سلاح ها را برای تجهیز ارتش خود برای مقاومت در برابر تهاجم احتمالی ایالات متحده تهیه کرد. همچنین آمریکا، نیروهای خود را برای آموزش ارتش اوکراین در این کشور مستقر کرده است. موفقیت هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار تی بی ۲ تولید ترکیه، در برابر شبه نظامیان تحت حمایت مسکو،  واکنش منفی دولت پوتین را به دنبال آورد.

شرایط سخت و حساس ترکیه

دولت اردوغان عملاً سال ۲۰۲۲ میلادی را به سال عادی سازی روابط تبدیل کرده و آن چه در دستور کار وزارتخانه تحت امر مولود چاووش اوغلو قرار گرفته، عبارتند از: ۱.تلاش برای عادی سازی رابطه با مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ارمنستان و رژیم صهیونیستی. ۲.تلاش برای کاهش تنش در شرق مدیترانه.

در شرایطی که بخش مهمی از هدف گذاری و انرژی دستگاه دیپلماسی ترکیه صرف عادی سازی روابط و کاهش تنش شده، در حوزه انرژی و صنایع دفاعی نیز چنین اقداماتی در جریان است: ۱.تداوم خرید موشک اس ۴۰۰ از روسیه. ۲. تلاش برای به فرجام رساندن برداشت از میادین گازی دریای سیاه. ۳.تلاش برای تحویل پهپادهای جدید به اوکراین؛ لهستان، مجارستان و چند خریدار دیگر. ۴.تداوم انتقال گاز روسیه و جمهوری آذربایجان از طریق دو خط تاناپ و ترک استریم به اروپا. ۵.تداوم همکاری امنیتی با ناتو. ۶.تداوم حمایت از تاتارها و آبخازیا.

کشور ترکیه، کشور اوکراین،

مرور اجمالی تابلوی بالا، نشان می دهد که اردوغان نمی تواند با همان لحن تند و پیروزمندانه ای که صدای خود را در برابر فرانسه، یونان، قبرس و دیگران بلند می کند، با پوتین و روسیه نیز به همان شکل صحبت کند.

در نتیجه حفظ موازنه ظریف و حساس رابطه با روسیه، برای دستگاه دیپلماسی ترکیه دارای اهمیت حیاتی و استراتژیک است. در شرایطی که ترکیه تلاش می کند از مواهب و پیامدهای توسعه رابطه با اوکراین سود ببرد، در عین حال باید این بازی حساس را به شکلی مدیریت کند که موجب تحریک آنی و تند روسیه نشود.

در پایان باید به این اشاره کرد که روابط ترکیه و روسیه در سالیان گذشته به سطح بالایی رسیده و به متغیر مهمی تبدیل شده که بر بسیاری از مسائل پیرامونی و سیاست خارجی ترکیه تاثیر گذاشته است. در نتیجه نوع و ماهیت روابط ترکیه با اوکراین و نگرش آنکارا نسبت به تاتارهای کریمه، می تواند به مرور زمان، به عاملی برای بالابردن اختلاف بین ترکیه و روسیه تبدیل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    22 7
    ترکیه یک‌کشور اشغال شده است. امریکا در ترکیه پایگاه دارد. بنظرتون‌اصلا میتونه موضعی برخلاف امریکا داشته باشه؟؟؟؟ (منورم برخلاف موضعدصریح امریکا نیستادبرخلاف منابع ویداو پنهان امریکا)
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    موضع کسب درامد
  • روسیه پیروز!! IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 8
    ترکیه هیچ اختیاری ازخودش نداره وگرنه کدوم کشوربی عقل تو تمام کشورهای همسایه دخالت میکنه وکشتاربه راه میندازه یا یجورطرف ثالث راتحریک میکنه مثل اذربایجان ک به ارمنستان حمله کرد. الانم امریکاواسراییل دستورویژه داده ونوکرارشدخود اردوغان خائن ک اوکراین راتحریک کن پهپادبهشون بده تاشیر بشن.شایداوکراین بجای غرب باروسیه بجنگه. نوکریهودیان وغربی ها. هرلحظه دنبال یه فتنه گری هست تومنطقه ولی خدا راشکر شرش کم میشه ازترکیه وجهان انتخاب پیش روحذف نسل کشان صورت میگیره
  • NL ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 7
    مادرمان ایران، مادری دارد بنام زهرا ع یاشاسین ایران میلتی یاشاسین زهرا س میلتی
  • از شهرستان سراب IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    ترکیه ظرف این دهه از غرب و آمریکا و ناتو فاصله گرفته و بشدت به روسیه نزدیک شده و ما شاهدیم این دو کشور علی رغم اختلاف نظرهای فرادان در سوریه و آذربایجان و لیبی که از طرفین متخاصم هم دفاع میکردند ترکیه حتی جنگنده روسیه را ساقط کرد و حتی روسیه بارها مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه رو مورد هدف قرار داد ولی باز رابطه ظاهرا دوستانه خود را حفظ کردند البته هردو به این رابطه علاقه دارند ترکیه بخاطر اعمال فشار بر آمریکا و اروپا و غرب و روسیه هم به دلیل ایجاد شکاف در ناتو و گسترش نفوذ خود به مرزهای مدیترانه و نیز نیاز به مراودات اقتصادی با ترکیه البته ترکیه هم بخاطر تنشها و تحریمها با آمریکا خیلی علاقه مند به حفظ دوستی با روسیه داره کما اینکه در پساپرده دشمن روسیه هست و این دشمنی دلایلی تاریخی و سیاسی و قومیتی داره روسیه در تنش و جنگ اخیر آذربایجان و ارمنستان چندان مداخله نکرد و برای این منظور ملاحظات روابط با ترکیه رو مد نظر داشت ترکیه بصورت غیر مستقیم خیلی میل داره تا اوکراین رو به عنوان سدی در برابر توسعه طلبیهای روسیه قرار داده و هم تجهیزات نظامی فروخته و هم دلخوریهای آمریکا رو کاهش داده و تحریمها رو نرمتر کنه و هم از توسعه طلبیهای روسیه در خاک گرجستان و اوکراین واهمه داره روسیه هم در جریان الحاق کریمه و ورود به خاک گرجستان و تصرف عملی بخشی از ان به بهانه های قومیتی فهمید غرب بجز تحریک کاری نخواهد کرد سیاست فعلی ترکیه در قبال روسیه سیاست بند بازی هست در ظاهر دوست و حفظ رابطه در باطن هوادار اوکراین
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 1
    نقش عمله و کارگر آمریکا
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 8
    ترکیه‌خیلی وقته نقش یکی از استانهای اشغال شده ی ایران رو داره
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      7 1
      یکم تاریخ بخونی بد نیس
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      9 1
      یک نگاهی به دور و برت بنداز تولید ناخالص داخلی ما حتی از امارات 10میلیون نفری هم کمتره
  • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 4
    ببنید دوستان همه210زبان دارند کشورها باید تک قومی بشن اوکراین هم چوب25%اقلیت روس تبارش رو خورد خود روسیه الی ماشالله چچن-باشقیر-تاتار-آوار-یاقوت و... هستن
    • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 1
      این تحلیل نباید صرف نژاد باشه باید تمام زوایا باشه
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 3
    ببنید دوستان الان210کشور زبان دارند جهان دچار معضل هستش تک قومی شدن درسته سخته اما همه کشورها بشن با احترام به همه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس