کد خبر 1343306
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۹
وام مسکن بدون نیاز به خرید اوراق، تا پایان بهمن تمدید شد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت؛ قیمت مسکن، پس از لغو تحریم‌ها پایین نمی‌آید؛ چرا که ساخت و عرضه مسکن در چند سال اخیر پایین بوده است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت: این روزنامه که از حامیان مدیریت روحانی و عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر) به شمار می‌آید، نوشت: تحولات جدید در مذاکرات هسته‌ای اگرچه تاثیر اولیه‌ای در بازارهای دارایی نظیر ارز و طلا با ریزش قیمت‌ها ایجاد کرده، اما بسیاری از معامله‌گران امیدوارند که تحول بعدی در حوزه دارایی‌های بالا مانند مسکن یا زمین رخ بدهد. متوسط قیمت مسکن در کشور در آخرین آمار ارایه شده که مربوط به پاییز امسال است به بیش از ۳۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسـیـده اسـت. البته آمارهای موجود در نگاه اول نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت مسکن به‌طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱/۱ و ۲۰/۳درصد افزایش یافته است . تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه باماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰/۵ و ۱۷۹ درصد افزایش رانشـان می دهد. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱/۲ درصد، ۱/۸ درصد و ۱/۱ درصد بوده و رشد سالانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالانه قیمت در ماههای دی سه سال گذشته به ترتیب ۹۱، ۴۱ و ۹۹ درصد بود. البته با وجود آنکه میزان بازدهی بازار مسکن در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده، این رقم برای بازار ارز ۸ درصد و برای سکه ۴/۲ درصد بوده است. همین مسئله در ترغیب برخی افراد برای خرید ملک تاثیرگذار بود.

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن در مورد لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار مسکن براین باور است که این مسئله می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار متفاوتی در پی داشته باشد و ممکن است در کوتاه مدت برداشتن تحریم‌ها شوکی مقطعی به این بازار وارد کند که البته این شوک چندان طولانی‌مدت نخواهد بود و مجددا بازارها به تعادل باز خواهند گشت. این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: بسیار بعید است که قیمت مسکن پس از مدتی طولانی افت کند و بیشتر به نظر می رسد به همان رویه قبلی بازگردد و این روند صعودی در بازار مسکن البته با شیبی کمتر از تورم در حال افزایش است.

این کارشناس گفت قیمت مسکن در ۶ سال گذشته ۸ برابر شد. سلطان‌محمدی با تأکید بر این که ضعف فعلی بخش مسکن در حال حاضر در حوزه عرضه است، گفت: البته این نکته مهمی است که عمده ضعف فعلی در بخش عرضه را هم باید در حوزه تقاضا جست‌وجو کرد چرا که در این مدت شــاهد آن بودیم که خانوارها توان خرید ملک را نداشتند و طبیعتا میزان عرضه مسکن نیز کاهش پیدا کرد.

اشاره روزنامه اعتماد به کاهش تولید و عرضه مسکن، در حالی است که عباس آخوندی پس از ۵ سال وزارت در دولت روحانی، با گستاخی افتخار کرد که در دوره وزارتش حتی یک واحد مسکونی هم نساخته است. این در حالی است که از سیمان و فولاد تا بقیه لوازم ساختمانی، در داخل تولید و حتی صادر هم می‌شود و مهندس و نیروی کار کافی هم در داخل کشور وجود دارد. به عبارت دیگر تولید مسکن می‌توانست در طول این سال‌ها، به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد، چرخ تولید را بچرخاند، ایجاد اشتغال کرده و نیازمندان مسکن را صاحب خانه نماید و بخش مهمی از تورم را مهار کند. اما سیاست غلط دولت روحانی در این زمینه موجب انباشت نیاز به چند میلیون واحد مسکونی در کنار احتکار مسکن توسط برخی سودجویان و ۸ برابر کردن قیمت مسکن و سپس اجاره‌بها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    2 0
    چرا پرندگان خزنده گان حيوانات مشكل مسكن ندارند چرا ادمى كه دراه تسخير كرات ديگر است نتوانسته مشكل مسكن خودرا حل كند ادم ها خق استفاده از طبيعت خدادادى به مالكيت شخصى تبديل كرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس