کد خبر 1342940
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
"سگ‌های ولگرد" مهاجمان زیستگاه‌های طبیعت/ خطر تولید گرگاس‌هایی که انسان‌گریز نیستند

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: سگ‌ها به‌عنوان گونه جانوری مهاجم برای زیستگاه‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

به گزارش مشرق، با اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست؛ رضا فرجی اظهار کرد: سگ‌ها به‌عنوان گونه جانوری مهاجم برای زیستگاه‌های طبیعی محسوب می‌شوند و موجب بروز مضرات و خطراتی از قبیل رقابت با گونه‌های بومی، انتقال بیماری و تخریب اکوسیستم می‌شوند. با توجه به گزارش‌های فراوان مستند در سازمان محیط زیست، سگ‌های بدون صاحب و رهاشده در طبیعت منجر به حمله گروهی و شکار گونه‌های حیات وحش کم‌توان از جمله بره‌های قوچ، میش، آهو و جبیر و همچنین بزغاله‌های کل و بز و برخی از گونه‌های بزرگ‌جثه از جمله مرال می‌شوند.

وی ادامه داد: گزارش‌های متعددی از حمله گروهی و کشتن گونه‌های شاخص گربه‌سانان از جمله یوز، پلنگ، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی و سایر گونه‌ها توسط حملات گونه‌های مهاجم در محیط زیست کشور وجود دارد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست "اختلالات ژنتیکی" با سگ‌سانان حیات وحش را از مهم‌ترین آسیب‌های سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در طبیعت عنوان کرد و گفت: "اختلالات ژنتیکی" می‌تواند منجر به تهدید خلوص ژنتیکی گرگ خاکستری و شغال طلایی و از طرفی به تولید هیبرید خطرناک گرگاس بینجامد که به‌خلاف خصوصیات رفتاری حیات وحش، انسان‌گریز نیستند و با نزدیکی به جوامع انسانی منجر به آسیب و حتی مرگ‌ومیر کودکان می‌شوند.

فرجی با اشاره به افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سال‌های اخیر به‌دنبال عدم آگاهی عموم و غذارسانی به آن‌ها، گفت: وجود سگ‌های بدون صاحب موجب افزایش بیماری‌های مشترک از قبیل هاری، سالک، کیست هیداتیک و انواع بیماری‌های عفونی و انگلی در جامعه می‌شود و این در حالی است که در اغلب کشورهای پیشرفته در جهان نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات آسیب‌رسان تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ شده است و در برخی کشورهای اروپایی نظیر هلند و آلمان جمعیت آن‌ها به صفر رسیده است.

وی تأکید کرد: سگ‌های بدون صاحب به‌عنوان مهم‌ترین مخازن بیماری در طبیعت محسوب می‌شوند و نقش غیرقابل انکاری در انتقال بیماری‌های مشترک با حیات وحش دارند که از جمله بیماری‌هایی که در سال‌های اخیر جمعیت حیات وحش را تهدید می‌کند، می‌توان به بیماری دیستمپر سگ‌سانان اشاره کرد، همچنین با افزایش جمعیت این حیوانات با غذارسانی، عدم جمع‌آوری و کنترل جمعیت، با افزایش بیماری‌هایی نظیر هاری که چرخه انتقال آن‌ها بین حیات وحش و سگ ولگرد مشترک است، مواجه هستیم.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: غذارسانی به‌عنوان یک عمل نادرست و مخرب منجر به افزایش سایر گونه‌های ناقل بیماری از جمله موش‌های شهری می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به وضعیت سلامت انسان در شهرها و روستاها وارد کند. غذارسانی در اغلب کشورهای پیشرفته با سیستم بهداشتی قوی جرم تلقی می‌شود و افرادی که این عمل خلاف و آسیب‌رسان به محیط زیست و سلامت و امنیت جامعه را انجام می‌دهند مشمول جرایم سنگین می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    22 6
    بهتره معدوم بشند و با خاطیان برخورد قاطع بشه
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      2 9
      پول پیمانکارهای بیت المال خور مفت خور میره به جیب شما ؟؟؟ که اینهمه دروغ تحویل شهروندان میدهید؟؟؟
  • عبدالله مومن IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    25 7
    اینها و سگ پرستان را در یک محل محصور جمع کنید تا خودشان بدانند که با هم چکار کنند .. هههههههههههههههههه
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      7 0
      وقتی در دوره ای هستیم که حرام حلال خدا عوض شود و رابطه های... معلوم هست این نزادها هم درست شوند
  • فعال محیط زیست IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 42
    سلام علیکم ، لطفن سگ ستیزی را متوقف کنید . با سگ ستیزی ، پای دیگر حیوانات حیات وحش مانند : خرس ، گرگ ، پلنگ ، یوزپلنگ و امثالهم ، به روستاها و شهرها باز می شود .
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      6 4
      یه زمانی شهر ها و رو ستا محیط زیست همین حیواناتی که گفتی بوده جماعت سگ پرست حق حیات زندگی رو برای تمام موجودات قاعل شید با این توجیه مسخره اگه سگ نباشه گرگ خرس به شهر روستا حمله می کنند
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    20 7
    سگ ها را بگیرید و بعنوان خوراک حیوانات وحشی به باغ وحش ها تحویل دهید تا گرگ ها ، شیرها ، ببرها ، تمساح ها ، عقاب ها و...هزینه کمتری برای کشور داشته باشند
    • علیرضا 77 IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      6 2
      قطع به یقین در ابتدا شما رو بایستی جلوی همان حیوانات وحشی باغ وحش بیندازن تا بفهمی عین یه جاهل نادان به دور از انسانیت صحبت نکنی. درد جامعه ما در همه مباحث زندگی یا افراط و یا تفریطه. درباره مساله سگ و در کل تمامی حیوانات هم دقیقا همین طرز تفکر افراط و تفریط گونه رو داریم. نه کار اون جاهلی درسته که سگ رو داخل حریم خونه اش میاره. در حالیکه سگ جاش داخل خونه نیست. و استفاده مفید از سگ در نگهبانی و سگ گله بودنه. نه اینکه ور دلمون و روی تخت خوابمون باشه. و از اون ور هم کسانی رو میبینم که دقیقا عین همین جماعت سگ باز، منتها از اون ور بوم افتاده سخن میگن. و میان با لحن غیر انسانی میگن: سگها رو بکشید و فلان بلا رو سرشون بیارید و از این قبیل صحبتها...... کسیکه مسلمان واقعی(نه شناسنامه ای) باشه هیچوقت چنین حرفی نمیزنه. چون رسول خدا(ص) درباره حریم و حقوق حیوانات بسیار سخن گفتند. امام حسن مجتبی(ع) غلام خودش رو بخاطر سیر کردن یک سگ گرسنه آزاد میکنه. بله درد جامعه ما همینه که تا میگیم: جای سگ این حیوان دوست داشتنی و وفادار داخل حریم خونه و زندگی نیست یه عده مارو به حیوان ستیزی متهم میکنن. و از اون طرف وقتی میگیم به حقوق حیوانات احترام بذارید و به هیچ وجه حیوانی رو آزار ندید و نکشید(مگر برای دفاع از خود به هنگام حمله) اونوقت متهم به سگ بازی میشیم. تا زمانی که جماعت افراطی و تفریطی توی جامعمون (در هر عرصه ای نه فقط درباره این موضوع) زیاد باشن. امثال بنده صحبتهاشون همیشه غریبانه اس.
  • یوسف IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    20 4
    سگ های ولگرد باید معدوم شوند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    5 32
    سلام سگ ستیزی را متوقف کنید .
    • DE ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      5 1
      بابا چرا به خودت میگیری ناراحت میشی. بی خیال
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      6 2
      حالت خوبه؟ سگ ستیزی؟ واقعا که جاهل هستی... اصلا خبر رو نخوردی هر چند سگ پرست نتیجه اش جهل هست دیگه
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    17 2
    مشکل شهرداری یا نهادهای دیگر هستند که سگ ها جمع آوری نمیکنند. مگر هر منطقه شهرداری چقدر سگ هست که نمی توانند؟!! ببرند یک گوشه نگهداری کنند. چند تا کشته باید بدهیم تا متولیان یک حرکتی بکنند؟!!!!!!!!
  • رشید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    20 3
    اینها را صادر کنید چین تا خورده شوند. معامله عالی
  • بهرام عسگري IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    7 12
    صحبت ها و نظرات بي نهايت غير تخصصي و به دور از هرگونه محتويات علمي ايشان با توجه به مسئوليتي كه دارند نشاندهنده اين است كه ايشان هم به مانند بسياري از همانند ههاي خود بدون تخصص و تجربه بر مسندي نشاننده شده يا عنواني را به نام كارشناس در حوزه اي كه هيچ شناختي از آن دارند تصاحب كرده اند. شما به جاي ايجاد تصويري از سگ ها كه بهترين نمونه هاي جانوري در كنار انسان هستند بفرماييد چرا يدك كش تفكر تخريب اين موجودات به مانند ديگر همفكرانتان هستيد؟ چه نفعي از بسط اين تفكر تخريبي داريد؟ شما گويا چشماني باز و ذهن و فكري سالم نداريد كه تخريب محيط زيست توسط بخشي از همراهان دولتي و يا همراهان غير دولتي ولي از ياران تخريب گران را نمي بينيد. جنگل ها، سواحل، خاك، رودها، چشمه ها، درياچه ها و ... در جريان و زمان تخريب تمامي اين موارد جنابعالي و امثال شما كجا تشريف داريد؟ شرافت، انسانيت و جوانمردي ذاتيست، با نكاهي گذرا بر آنچه اعلام مي داريد بايد در داشتن اين محاسن بر شما و امثال شما شك كرد.
    • محمد IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      10 2
      اگر یکبار سگهای وحشی جلوی چشمت به خانواده ات حمله کنند و کاری ازت بر نیاد معنی رفاقت با سگ را میفهمی شک نکن برات اتفاق می افته
    • آریا IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      2 0
      واقعا حالم از تفکرات این نوع انسانهای توخالی که به زور میخواهند خودشان را متجدد نشان دهند بهم میخورد در هر روز گوشت مرغ و گاو و گوسفند و بلدرچین و کبک و بوقلمون و غیره را دو لپی میخورند بعد به سگ که میرسد گریه میکنند !!!! اصلال بساط سگ و سگ بازی باید از کشور برچیده بشود و سگهای آواره هم کشته شوند والسلام این دیگه این همه حرف زدن نداره یعنی مسئولین ما عرضه این کار را هم ندارند؟؟؟؟؟؟
  • ابراهیم IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    11 4
    این اسم بی مسمای گرگاس را از کجا پیدا کرده اید توله سگ و گرگ از قدیم سِگرگ (3گرگ )نامیده می شده .گرگاس اگر موجود باشد توله گرگ و اسب است
    • شاهرخ IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      3 0
      دم ساقیت گرم!
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    11 3
    بالاخره سگ بازی در ایران مشکل درست کرد
  • معلم IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    20 1
    من ۲۰ ساله که خطر سگ های ولگرد را گوشزد می کنم. متأسفانه بعضی ها جان سگ ها از جان انسان ها براشون با اهمیت تر هست.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    10 0
    خوب راه چیست یا کشتن یا عقیم سازی هی از خطرات گفتن چه فایده ای دارد
  • علی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 0
    سگ بلاصاحب نداریم! همین کامنت های بالا رو مطالعه بفرمایید این همه صاحب ،دلسوز متخصص و سگ دوست داریم.جرات دارید بفرمایید پایین پشت سگ دم است.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    7 1
    برای اینکه سر وصدای مدافعان حقوق حیوانات در نیاد بهتر ایت فرصت دهند اگر سگخای ولگرد را دوست دارند ببرند خونه خودشان واز آنها نگه داری کنند وگرنه بعد از مهلت مقرر معدوم میشوند چرا از حقوق مردم بیگناه که توسط این سگ های ولگرد مجروح وکشته میشوند نباید به بهانه الکی بعضی ها دفاع ود
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    سگ ها را به کشور برادر چین صادر کنید
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    2 0
    این جونوها رد تولید کنین یه سری ابله غرب زده بخرن رها کنن تو طبیعت پدر پلنگ‌ها رو در بیارن!!! واقعا که
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    من یکبار داشتم از خیابونی رد میشدم ک کلا خیابون قدیمی در کرمان هست خداشاهد رسیدم به بن بست یکدفعه دیدم ی خونه خرابه چند تا سگ بودند داشتن غذا میخوردن من تا دیدم برگشتم دیدم دارن پشت سرم میدوند خداشاهد منم دویدم از ترسم سگها۴ تا بودند یکیشون مشکی بود بعد از۴ سال هنوز اون صحنه یادمه اینقدر ترسیده بودم فقط میدویدم خیلی خلوت بود یکدفعه گفتم بجایی بدوم واستم جیغ بکشم برگشتم نگاهشون کردم جیغ کشیدم خدا خواست ک ترسیدن ۴ تاشون رفتن.دندون های اون سگ مشکی وحشتناک بود. دیگه هیچوقت اون سمت خیابون نمیرم . واقعا بعد چند سال هنوز میترسم هیچوقت من نه سگی زدم نه طرف سگی رفتم. نمیدونم چرا همچین کاری کردن
  • مهدی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    من نمیفهمم که چرا هر یک ماه به جان این حیوانات باوفا و دوست داشتنی میپیچیم تا راهی برای نابودی این مخلوقات پیدا شود !!! آیا تا به حال تعداد نجات یافتگان انسان توسط این حیوان مهربان را متذکر شده ایم ؟!! فقط داریم بد مینویسید و بد میگویید .من به شخصه برکت زندگی خودم را ناشی از خدمت به حیوانات میدانم .و آزار و کشتن هر حیوانی را اتش زدن به زندگی شخص میدانم . بیایید کمک کنیم کنترل کنیم و عقیم نماییم .
  • بدون غرض IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    در حال تنظیم لایحه هستیم که هر کسی سگ نگهداری کنه بار اول جریمه نقدی بشه بار دوم و سوم حبس و جریمه بشه اینجوری سگ پرستی تموم میشه
  • مهدی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    برید اینترنت پر سرعتو قط کنید خودشون از این مملکت میرن بخاطر رفاه زیادیه که اینجا موندن
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    همین چند قطره باران هم ناشی از دعای سگ و گربه و گرگ و خرس و حیوانات است وگرنه اگر بی احترامی کنید دچار خکسالی و گرسنگی و فقر و درگیری منجر به قتل و پر شدن دادگاهها و افزایش درامد قضائیه و ساخت و ساز زندان میشوید. چون کلا با خلاف و کارهای ضد انسانی و شرعی که انجام میدهید کفر نعمت کردید و دچار عذاب میشوید. بهتره برای هر شهر 4میلییارد تومن در سال فقط بودجه برای محل نگهداری و غذا و درمان حیوانات بگیرید و کمک کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس