کد خبر 1336711
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
"سگ‌های هارِ رها" و تهدید دائمی جان شهروندان

رئیس بخش تحقیقات بیماری هاری انستیتو پاستور ایران گفت: در بحث هاری مشکل ما بیشتر با سگ‌هاست و در واقع سگ ناقل و مخزن اصلی بیماری هاری است.

به گزارش مشرق، دکتر روزبه بشر, رئیس بخش تحقیقات بیماری "هاری" انسیتو پاستور در رابطه با بیماری هاری گفت: هاری یک بیماری ویروسی از خانواده "رابدو ویریده" و از  نوع RNA ویروس است. این ویروس معمولا از طریق گزش حیوان به انسان منتقل می‌شود اما راه‌های انتقال دیگری هم امکان‌پذیر است. به عنوان مثال اگر  بزاق حیوان هار به چشم کسی بریزد یا حیوان هار جای زخم فردی را لیس بزند, باعث انتقال بیماری هاری می‌شود.

وی ادامه داد: هاری یک بیماری کشنده است که از محل زخم و یا گزش وارد بدن شده و به سمت  سیستم اعصاب مرکزی و مشخصاً به سمت مغز پیش می‌رود, این ویروس در مغز تکثیر می‌شود و از آن‌جا به غدد بزاغی و سایر اندام‌ها می‌رود و زمانی که وارد مغز شد, علائم بالینی هاری مشخص می‌شود. هاری مانند بقیه بیماری‌های ویروسی با احساس کسالت و تب خفیف شروع می‌شود, در مرحله بعد عوامل تیپیک هاری مانند آب‌گریزی و عدم امکان بلع مشخص می‌شود, با پیشرفت بیماری فرد وارد کما می‌شود و به دلیلی ایست تنفسی و قلبی فوت می‌کند.

رئیس بخش تحقیقات بیماری هاری انستیتو پاستور در رابطه با درمان این بیماری تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری از طریق واکسن قابل پیشگیری هست  و حدود ۷۳۰ مرکز تزریق واکسن هاری در سطح کشور وجود دارد که می‌توانند مبتلایان را واکسینه کنند.

بشر افزود: به محض گزش توسط حیوان مشکوک به هاری فرد باید به مرکز بهداشت مراجعه کند, محل زخم باید ابتدا توسط آب و صابون به خوبی شسته شود و سپس توسط سرم ضد عفونی شست و شو داده شود که این مرحله بسیار مهم است. در مرحله بعد بسته به نوع زخم و عمق آن ۳ نوع درجه‌بندی داریم که در درجه‌بندی سوم که بدترین نوع است در محل زخم آنتی سرم هاری تزریق می‌شود و واکسن هاری نیز به هر دو بازوی فرد تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: برای واکسیناسیون کامل فرد باید ۳ بار, در روزهای صفر و ۳ و ۷ به مراکز تزریق واکسن مراجعه داشته باشد و مجموعا ۶ بار واکسن تزریق کند. اگر واکسیناسیون کامل انجام شود, مراجعه به موقع باشد و شست وشو درست انجام شود, واکسن هاری ایمنی ۱۰۰ درصد می‌دهد و شخص نجات پیدا می‌کند.

رئیس بخش تحقیقات بیماری هاری انستیتو پاستور با تاکید بر تاثیر جمعیت حیوانات ولگرد بر افزایش ابتلا به هاری گفت: زمانی که جمعیت حیوانات گزنده زیاد شود ریسک ابتلا به  هاری نیز زیاد می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر افرادی با غذارسانی به این حیوانات به اسم حمایت, این حیوانات ولگرد را تغذیه می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و تعادل جمعیت این موجودات را به هم می‌زند و سبب می‌شود تا جمعیت آن‌ها به شکل افسار گسیخته‌ای افزایش پیدا کند.

وی افزود: این حیوانات ولگرد سیستم کنترل غریزی دارند, اگر مواد غذایی کم و شرایط زندگی مناسب نباشد کم می‌شوند اما اگر شرایط مناسب باشد و غذا در دسترس باشد جمعیت آن‌ها زیاد می‌شود.

وی عامل اصلی انتقال بیماری هاری را جمعیت سگ‌های ولگرد دانست و خاطرنشان کرد: در بحث هاری مشکل ما بیشتر با سگ‌هاست و در واقع سگ ناقل و مخزن اصلی بیماری هاری است, هر چند مواردی از ابتلا به هاری توسط گربه نیز گزارش شده است.

رئیس بخش تحقیقات بیماری هاری انستیتو پاستور در رابطه با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد هشدار داد: وقتی که جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش پیدا می‌کند, خطر گزش و در نتیجه هاری هم افزایش پیدا می‌کند. این خطر بیشتر متوجه پسر بچه‌های ۵ تا ۱۴ سال  چرا که آن‌ها به واسطه کنجکاوی سمت سگ‌ها می‌روند و احتمال گزش آن‌ها  توسط سگ زیاد می‌شود. بیشترین آمار ابتلا به هاری مربوط به آن‌هاست و بعد از آن‌ها نیز صاحبان سگ‌ها قرار دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تک سوار DE ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    7 1
    مشکل سگ خود سگ نیست. بلکه حامیان سگ ها هستن. تا وقتی که بعد از هر حمله سگ ها با یکی از حامیان سگ بازی مصاحبه نکنید هرچقدرم به سگ فحش بدید هیچ چیزی تغییر نیم کنه. مضافا باید براش راه حل ظاهرا منطقی هم بسازید. مثلا یک ngo بسازید بگید اگه می خواهید به سگ ها کمک کنید باید برشون گردونیم به محیط طبیعی و نباید زندگی شهری رو بهشون تحمیل کنیم. منطق سازی.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 3
    سگهای هار به نام اصلاحات که جمع میشوند
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 2
    چند سال قبل مورد حمله گله سگ های ولگرد قرار گرفتیم.اگر نبود داد و فریاد همسرم که سبب شد به داخل خودرو پناه ببریم شاید تمام اعضای خانواده لت و پار و کشته می شدیم.باید حوادث ناگوار برای هموطنان رخ دهد تا دهیاریها و شهرداری ها تصمیم مقطعی بگیرند.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 2
    خواهش فکر برای سگ ها ولگرد کنید
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 2
    تو خیابون راه میری می بینی یهو سگی از کنارت رد شد داخل کوچه میشی می بینی داره رد میشه ادم یهو ک می بینه دلش میریزه یعنی چی شهرها پر از سگهای ولگرد شدع
  • همراه IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 0
    آقا تمام سگهای ولگرد رو جمع کنید و به کشور چین صادر فرمایید و پولش را هم به کارگران چینی بدهید که پروژه های ایران را در دست ساخت دارند آخه چینی ها کشته مرده گوشت سگ هستند
  • عصبانيم IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام به خدا اين سگهاي ولگرد دركوچه وخيابان كه بعضا به مردم وكودكان حمله مي كنن معظل بزرگي شده لطفا سازمانهاي مربوطه زودتر اقدام به جمع اوري ونابودي انها كنن توجه كنيد
  • کتا یون IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    تو خیابون سگ,تو ساختمون سگ,همه جا پر سگ شده بعضی ها از روی خودخواهی باعث ناراحتی و عذاب همسایه ها می شن چیه با سگشون برن دور دور برای جلب توجه,دو ماه پیش همسرم نزدیک بود بهش سگا حمله کنن ,برای دفاع با کیفش سگو از خودش دور کرده یکی اومده باهاش دعوا که چرا سگو زدی ,به خدا تو محله نارمک بعدازظهرها فشن شوی سگاست می ترسیم بیرون بریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس