کد خبر 1341871
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
زنگ خطر برای ائتلاف متجاوز به یمن/ سایه سنگین ناامنی بر سر امارات

امارات در پی رشته عملیات تلافی جویانه اخیر نیروهای یمنی با چالش‌های جدی مواجه شده است.

به گزارش مشرق، عملیات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی در پاسخ به تجاوز تقریبا هفت ساله ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان و حمایت امارات و آمریکا، زنگ خطر را برای همه اعضای رسمی و غیررسمی این ائتلاف متجاوز به صدا درآورده است.

اما امارات که قصد داشت با تظاهر به خروج از یمن، از پیامدهای این جنگ خونین، پر هزینه و بی حاصل در امان بماند، اکنون بیش از دیگر متجاوزان به یمن با چالش‌های امنیتی مواجه شده است.

جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف درغرب آسیا که امارات را احاطه کرده بودند و این کشور عربی به اشکال گوناگون در آن‌ها مداخله داشت، با عملیات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی علیه «ابوظبی»، پایتخت امارات، در نهایت به داخل این کشور کشیده شد.

بیشتر بخوانید:

چرا بایدن به جای عربستان، از مردم افغانستان غرامت می‌گیرد؟

این رشته عملیات، نتیجه ماجراجویی‌های امارات در منطقه و پیوستنش به ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور غرب آسیاست.

اگرچه امارات در پی به بن بست رسیدن جنگ یمن، عدم دستیابی ائتلاف سعودی به اهداف از پیش تعیین شده و انتقاد گسترده بین المللی به کشته شدن حملات غیرنظامیان در جریان جنگ یمن، نیروی زمینی خود را در سال ۲۰۱۹ از یمن خارج کرد، اما همچنان به حمایت از ائتلاف و حضور در برخی از مناطق ادامه داد.

نیروهای یمنی در چند عملیات اخیر خود در پاسخ به رویکرد امارات در جنگ علیه کشورشان، آسیب پذیری امارات را آشکار کردند و حتی زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآوردند.

در واقع سر ریز شدن جنگ تقریبا هفت ساله علیه یمن، نظامیان آمریکایی را در تیررس نیروهای یمنی قرار داده است.

هشدار آمریکا به شهروندانش در امارات، مخفی شدن ۲ هزار نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی «الظفره» در پناهگاه و از همه مهم‌تر فعال شدن سامانه پدافندی آن‌ها پس از حدود ۲۰ سال از زمان جنگ ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق آن هم پس از خروج آشفته آمریکا از افغانستان و اعلام پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق، از ابعاد مهم پیامدهای عملیات موشکی نیروهای یمنی علیه امارات، برای «واشنگتن» هستند.

این خطر به حدی برای آمریکا جدی است که به گزارش پایگاه «میلیتاری»، این کشور که تحت الشعاع بحران اوکراین قرار دارد، اعلام کرده که جت‌های جنگنده پیشرفته‌تر و ناو «یو اس اس کول» را به امارات اعزام می‌کند.

اما به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین آسیب از عملیات تلافی جویانه یمنی‌ها متوجه امارات شده است.

این کشور که با انجام کارزار گسترده واکسیناسیون تلاش کرد تا گردشگران و سرمایه گذاران را پس از وقفه ناشی از شیوع کرونا به امارات بازگرداند، اکنون با هشدار کشورهای مختلف به شهروندانش درباره سفر به امارات مواجه شده است.

براساس گزارش «میلیتاری»، تداوم حملات موشکی و پهپادی علیه امارات می‌تواند برای این کشور فاجعه بار باشد.

وقوع حمله موشکی و پهپادی مانند عملیات ۲۰۱۹ علیه صنعت نفت عربستان که سبب فلج موقت این صنعت و افزایش بهای جهانی نفت شد، سناریویی است که برای امارات محتمل است.

امارات کوچکتر و کم جمعیت‌تر از عربستان، اکنون با سطح تهدیدی مشابه همسایه خود که در معرض تهدید دائمی موشکی و پهپادی نیروهای یمنی قرار دارد، و برخی از پیامدهای مشابه مواجه است؛ این در حالی است که امارات آسیب پذیرتر است و بخش بیشتری از اقتصاد آن به گردشگری وابسته است.

به گزارش «فایننشال تایمز»، حملات علیه امارات این کشور را به حفره آشفتگی ژئوپلتیکی منطقه‌ای پرتاب می‌کند؛ آن هم در شرایطی که امارات تلاش می‌کند بر بهبود اقتصاد خود تمرکز کند.

یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا بر این باور است که حملات مذکور به اعتبار امارات به عنوان یک کشور با ثبات آسیب زده است.

در عین حال امارات ۱۰ میلیون نفری که از هر ده نفر جمعیت آن بیش از یک نفر خارجی هستند، هر لحظه با خطر خروج سرمایه گذاران و متخصصان خود مواجه است.

شرکت‌های چند ملیتی مستقر در امارات، نگرانی خود از حملات اخیر را به وضوح اعلام کرده و حتی چند مورد از آن‌ها این کشور را ترک کرده اند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که جنگ علیه یمن با حضور امارات ادامه داشته باشد، تلاش‌های امارات برای حفظ اعتبار خود به عنوان کشوری امن برای سرمایه گذاری و گردشگری از روش‌های مختلفی مانند دعوت از ستارگان فوتبال نتواند کمک زیادی به آن کند؛ چراکه نیروهای یمنی تاکید کرده اند که فهرستی از اهداف از جمله نمایشگاه جهانی «دبی» را به عنوان هدف بالقوه در نظر دارند تا به تجاوز امارات به کشورشان پاسخ مشروع بدهند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    چند موشک وسط ابوظبی این کشور را به عصر حجر می برد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس