کد خبر 1341564
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هفته گذشته در سخنانی خواستار این شد که کنگره با صدور یک «بیانیه سیاسی»، نوعی تضمین در خصوص عدم خروج آمریکا از برجام ارائه دهد. پرسش اینجاست که امکان‌ صدور این بیانیه چه میزان است و آیا می‌تواند سودی برای ایران به همراه داشته باشد؟

 امکان تصویب این بیانیه یا قطعنامه در مجلس سنا بعید به نظر می‌رسد. نه‌تنها سناتورهای جمهوری‌خواه که نیمی از سنا را تشکیل می‌دهند بلکه برخی سناتورهای دموکرات نیز مخالف برجام هستند. در مجلس نمایندگان نیز نزدیک به نیمی از آن به حزب جمهوری‌خواه اختصاص دارد و احتمال صدور چنین بیانیه‌ای بسیار ضعیف است. نامه اخیر حدود دویست نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنا در مخالفت قطعی با برجام، نمادی از این وضعیت است.

 باید به این نکته توجه داشت که چنین بیانیه‌ای، ضمانت حقوقی برای عدم خروج از برجام نیست. زیرا فاقد الزام برای دولت است. علاوه بر اینکه تجربه نشان داده در مواردی مانند تصویب معاهده منع موشک‌های میان‌برد در کنگره نیز، دولت آمریکا توانسته با ادعای نقض آن توسط طرف مقابل، از آن خارج شود. بنابراین قدرت دولت برای تصمیم‌گیری درباره معاهدات حقوقی مصوب در کنگره نیز بالاست، چه رسد به قطعنامه‌های غیرالزام‌آور.

 اما طرح چنین مطالبه‌ای می‌تواند دو مزیت داشته باشد. اگر محقق شود، گرچه ضمانتی حقوقی محسوب نگردد، ولی هزینه سیاسی خروج دوباره از برجام را افزایش خواهد داد. البته بی‌شک رییس‌جمهوری مانند ترامپ، بدون توجه به این موارد، به چنین اقدامی دست خواهد زد.

 نکته دیگر اینکه صرف طرح آن، می‌تواند با افزایش سطح مطالبات ایران در مذاکرات وین، دست تیم مذاکره‌کننده را برای اخذ امتیاز و یا عقب‌نشینی از این مطالبه به مثابه یک امتیاز، بازتر کند. به نظر می‌رسد در شرایطی که تضمین حقوقی از جانب آمریکا میسر نباشد، می‌توان از اخذ تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی به عنوان امتیازی هم‌تراز آن بهره جست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    اصلی ترین تعهداتی که میشه از آمریکایی ها گرفت اولا عدم انجام اقدامات تخریبی و میدانی بلند مدت در تاسیسات هسته ای است. نباید در برابر امضا و تعهد اسانی اقدامات میدانی غیر قابل برگشت و محدودیت های بلند مدت رو بپذیریم. دوم انجام گام به گام تعهدات هست. هر گام عملی شد گام بعدی میسر میشود. اینجور هزینه خروج از توافق برای آمریکایی ها بالا خواهد بود
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس