هزینه ۲۲ میلیون دلاری آمریکا برای جنگ نرم ضد روسیه در اوکراین

یک رسانه آمریکایی گزارش داده سازمانی که بازوی براندازی سیا قلمداد می‌شود از سال ۲۰۱۴ به این سو بیش از ۲۲ میلیون دلار برای جنگ نرم ضد روسیه در اوکراین هزینه کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی امروز جمعه در گزارشی با بررسی اسنادی گزارش داده سازمانی که بازوی براندازی «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) قلمداد می‌شود از سال ۲۰۱۴ به این سو بیش از ۲۲ میلیون دلار صرف جنگ نرم علیه روسیه در اوکراین کرده است.

پایگاه «مینت‌پرس» گزارش داده «صندوق اعانه ملی برای دموکراسی» که بازوی براندازی دولت آمریکا محسوب می‌شود پس از سرنگونی «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس‌جمهور منتخب اوکراین در سال ۲۰۱۴ و جایگزین شدن یک مهره غرب به جای او مبلغ ۲۲.۴ برای انجام عملیات‌های نفوذ در اوکراین هزینه کرده است.

مینت‌پرس نوشته این عملیات‌ها مواردی مانند تقویت و آموزش حزب‌های سیاسی غرب‌گرا، تأمین مالی سازمان‌های رسانه‌ای و ارائه کمک‌های مالی به پروژه‌های خصوصی‌سازی که هدف آنها انتفاع شرکت‌های چندملیتی برون‌مرزی است را شامل می‌شوند.

مطابق این تحلیل، هدف عملیات‌های آمریکا اعمال کنترل بر کشور اوکراین بوده است. «کارل گرشمن»، رئیس صندوق اعانه ملی دموکراسی زمانی اعمال کنترل بر اوکراین را «بزرگترین جایزه» برای کشورهای اروپایی خوانده بود.

«اعانه ملی برای دموکراسی» در سال ۱۹۸۳ توسط دولت «دونالد ریگان»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا راه‌اندازی شد. ایجاد این صندوق در پی رسوایی‌هایی صورت گرفت که اعتبار و وجهه عمومی «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) را به دلیل عملیات‌های براندازی در دیگر کشورها به شدت مخدوش کرده بود.

برخی مستندات نشان می‌دهند که صندوق اعانه ملی دموکراسی در حال حاضر به عنوان یک نهاد پوششی مأموریت اجرای برخی از جنجالی‌ترین اقدامات سازمان سیا را به عهده دارد. کارل گرشمن در مصاحبه‌ای سال ۲۰۱۹ تصریح کرده است: «برای گروه‌های دموکراسی‌خواه در سراسر جهان، وحشتناک بود که به عنوان گروه‌های تحت حمایت مالی سیا پنداشته شوند.»

«آلن واینشتاین»، یکی از بنیان‌گذاران این گروه در سال ۱۹۹۱ در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «بخش زیادی از کارهایی که ما امروز انجام می‌دهیم همان‌ کارهایی هستند که سیا ۲۵ سال پیش مخفیانه انجام می‌داد.»

این سازمان از زمان راه‌اندازی یکی از بنیادهای اصلی دخیل در شورش‌ها و کودتاهای زیادی در سراسر دنیا بوده است. مینت‌پرس نوشته شورش‌های سال ۲۰۲۱ در کوبا توسط عوامل تحت حمایت مالی صندوق اعانه دموکراسی آغاز و هدایت شدند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    آمریکای جهان خوار با فروش تانک و... به لهستان این مبلغ ناچیز را جبران کرده .
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      0 0
      خاک بر سر لهستان و بقیهٔ غربگداهای جهان!! بله چند میلیارد دلار تانک کردن توی پای دولت لهستان که هیچوقت به دردشون نخواهد خورد به جاش مردهای لهستانی باید برن اروپا حمالی و عملگی کنن، زنهاشون کلفتی و تن فروشی!! البته سیاستمدارای لهستانی وابسته به یانکی‌ها پورسانت هاشونو گرفتن، بقیش دیگه مهم نیست!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس