قطعنامه سنای آمریکا در حمایت از اوکراین و تهدید روسیه

سنای آمریکا با اکثریت آرا قطعنامه‌ای در حمایت از استقلال اوکراین و محکومیت تهاجم نظامی احتمالی روسیه علیه همسایه خود به تصویب رساند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قطعنامه سناتورها الزام قانونی ندارد، اما "حمایت بی دریغ آمریکا از اوکراین امن، دموکراتیک و مستقل" را اعلام و "افزایش حضور نظامی روسیه" در مرز اوکراین را محکوم می کند. این قطعنامه بدون مخالفت و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

راب پورتمن یک سناتور جمهوری‌خواه از  ایالت اوهایو گفت: این کنگره در حمایت خود از استقلال و حاکمیت اوکراین متحد است.

سناتور های آمریکایی در یک هفته گذشته مشغول آماده سازی یک پاسخ به تحولات در اروپا بوده و اعلام کرده اند آماده اند علیه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تحریم‌های سختگیرانه وضع کنند.

سناتورهای زیادی در سنای آمریکا طرفدار اوکراین و خواهان تحریم روسیه به عنوان یک ابزار قوی سیاست خارجه هستند.

با این حال، درمیان تلاش های دیپلماتیک، سناتورهای آمریکایی از تصویب لایحه تحریم های روسیه خودداری کردند.

 این قطعنامه که روز پنج‌شنبه تصویب شده است دولت جو بایدن را تشویق می‌کند از همه ابزارهای موجود برای تحمیل هزینه‌های مهم به روسیه و بازگرداندن صلح در اروپا استفاده کند.

در متن این قطعنامه اشاره شده است که نباید از آن به عنوان موافقت برای استفاده از نیروی نظامی علیه روسیه و همچنین اعزام نیروهای آمریکایی در اوکراین استفاده شود.

سناتور های آمریکایی اعلام کردند دولت این کشور بدون توجه به اقدامات کنگره می‌تواند تحریم های خاص خود را علیه روسیه وضع کند.

آمریکا و هم پیمانانش در اروپا و ناتو در هفته های اخیر موج عظیمی از شایعات و ادعاهای بی اساس را مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد روز ۱۵ یا ۱۶ فوریه به اوکراین حمله کند، به راه انداخته بودند؛ موضوعی که اتفاق نیفتاد.

روسیه  اعلام کرد که شماری از نیروهایش را همزمان با پایان یافتن رزمایش مد نظرش از مرز با اوکراین به پایگاه‌های خودشان باز می‌گرداند. این موضوع از سوی برخی کشورهای مورد استقبال قرار گرفته اما واشنگتن همچنان اعتقاد دارد که احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.

نماینده آمریکا در سازمان همکاری و امنیت اروپا برغم اعلام مسکو مبنی بر کاهش نیروهایش در مرزهای اوکراین ادعا کرد که اکنون ۱۹۰ هزار نیروی روسی در نزدیکی مرزهای کی‌یف مستقر شده اند.

 مایکل کارپنتر سفیر و نماینده آمریکا در سازمان همکاری و امنیت اروپا روز جمعه به وقت محلی گفت که سازمان امنیت و همکاری اروپا شواهدی پیدا کرده است که  نشان می دهد ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار  سرباز روسی در حال حاضر در مرز های اوکراین حضور دارند. این تخمین ها در ۳۰ ژانویه حدود ۱۰۰ هزار سرباز روسیه بوده است.

به گزارش رسانه های آمریکا، این آمار شامل نیروهای روسیه در بلاروس، کریمه و همچنین گارد ملی روسیه و نیروهای وابسته به این کشور در اوکراین و سایر واحدهای امنیتی می شود.

کارپنتر مدعی شد: این بزرگ ترین بسیج نیروهای نظامی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین‌های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس