کد خبر 1341177
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
گفتگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا

وزرای دفاع آمریکا و روسیه امروز در بحبوحه تنش‌های لفظی میان دو کشور بر سر مسائل مرتبط با اوکراین، به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.

به گزارش مشرق، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و همتای آمریکایی وی لوید آستین امروز جمعه در تماسی تلفنی درباره موضوعات امنیتی بین‌المللی و دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای کوتاه در خصوص گفتگوی تلفنی سرگئی شویگو و لوید آستین اظهار داشت: «در روز [جمعه] ۱۸ فوریه گفتگوی تلفنی میان ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده انجام شد. موضوعات مهم برای دو کشور در زمینه امنیت بین‌المللی، [در این تماس تلفنی] مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

وزارت دفاع آمریکا نیز به صدور یک بیانیه کوتاه در این خصوص اکتفا کرد. در بیانیه طرف آمریکایی آمده است: «وزیر [دفاع آمریکا] لوید آستین خواستار تنش‌زدایی، بازگشت نیروهای روسی مستقر در مرزهای اوکراین به پایگاه‌های خود و [مذاکره بر سر] یک راهکار دیپلماتیک شد.»

مقامات برخی کشورهای عضو ناتو به‌ویژه آمریکا و انگلیس طی هفته‌های اخیر بارها مدعی شده‌اند که روسیه با استقرار ده‌ها هزار نیرو و تجهیزات نظامی سنگین در مرزهای خود با اوکراین در صدد اقدام نظامی علیه اوکراین است.

حتی تعدادی از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و نروژ با هدف اینکه شرایط منطقه را بحرانی جلوه دهند، از اتباع خود خواسته‌اند که در اسرع وقت خاک اوکراین را ترک کنند.

روسیه ضمن مردود خواندن اتهامات طرف‌های غربی تأکید کرده است که این آمریکا و دیگر اعضای ناتو هستند که با سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود تلاش می‌کنند که اوکراین را به‌سمت درگیری با روسیه سوق دهند.

روز سه‌شنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن‌ماه) روسیه از آغاز روند بازگشت بخشی از نظامیانش از مرز اوکراین به پایگاه‌های خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفت: «یگان‌هایی از مناطق جنوبی و غربی، مأموریت‌های خود را کامل کرده و از مسیرهای جاده‌ای و ریلی در حال بازگشت به پادگان‌های خود هستند.»

متعاقباً ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری مشترک خود با اولاف شولتز صدراعظم آلمان، درباره بازگشت تعدادی از یگان‌های روسی از مرز اوکراین اعلام کرد که شخصاً دستور کاهش تعداد نیروها در مرزهای روسیه-اوکراین را صادر کرده است، اما ادامه روند کاهش نیروها تنها به روسیه بستگی ندارد و مستلزم برآورده شدن خواسته‌های امنیتی روسیه از سوی طرف‌های غربی است.

با این حال، طرف‌های غربی همچنان ادعا می‌کنند که تعداد نیروهای روسیه در مرزها مشترک این کشور با اوکراین کاهش نیافته و هر لحظه احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس