کد خبر 1340824
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
سیاست دوگانه آمریکا در قبال پاکستان

همزمان با مخالفت پاکستان برای مشارکت با آمریکا در هرگونه برنامه‌ای، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با گلایه از رویکرد اسلام‌آباد درباره افغانستان گفت: آمریکا چاره‌ای جز همکاری با پاکستان ندارد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های پاکستانی روز پنجشنبه به نقل از اظهارات جدید  «توماس وست» نماینده ویژه آمریکا نوشتند که واشنگتن، تعامل با اسلام‌آباد را آخرین گزینه برای پیشبرد مسائل افغانستان می‌داند، موضوعی که دولتمردان پاکستانی سال‌ها به آن معترض هستند و می‌گویند: آمریکا تنها برای رسیدگی به چالش افغانستان در کنار پاکستان است.

«عمران‌خان» که پیش از به دست گرفتن سکان نخست وزیری در پاکستان مخالف صریح سیاست‌های آمریکا در منطقه، یورش به افغانستان و منتقد مشارکت اسلام‌آباد در جنگ به اصطلاح تروریسم به سرکردگی واشنگتن بود، اکنون نیز رویکرد کاخ سفید در قبال افغانستان و متهم شناختن پاکستان را به سخره گرفته و معتقد است که حضور آمریکایی‌ها در افغانستان تروریسم را گسترش داد.

براساس این گزارش، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی سخنانی در نشست موسسه صلح ایالات متحده ضمن ادعای همکاری نزدیک با پاکستان به این امر اذعان کرد که روابط با اسلام‌آباد به دلیل وضعیت افغانستان است و ما چاره‌ای جز همکاری با پاکستانی‌ها نداریم.

وی با اذعان به همکاری اسلام‌آباد برای رسیدن به توافق صلح دوحه با طالبان و برقراری روابط سازنده با پاکستان، از آنچه عدم توجه پاکستان به پیشنهادات (مطالبات) خواند، گلایه کرد.

توماس وست مدعی شد که پاکستانی‌ها به پیشنهادات آمریکا توجهی نمی‌کنند، و اگر آنان برخی از این گام‌ها را به شیوه‌ای معنادارتر و منسجم‌تر بردارند، روابط دو کشور امروز در جای دیگری قرار می‌گرفت.

نماینده ویژه کاخ سفید درحالی از عدم همکاری موثر اسلام‌آباد می‌گوید که کشورش سال‌ها با انجام عملیات‌ پهپادی در قلمروی پاکستان جان صدها غیرنظامی را به بهانه مبارزه با تروریسم گرفت، حملاتی که همواره از سوی دولت و مردم پاکستان محکوم بود و حتی عمران‌خان طی مصاحبه اخیر خود با یک رسانه چینی از دولت جوبایدن خواست تا در سیاست عملیات پهپادی تجدید نظر کند.

نماینده ویژه آمریکا افزود که کشورش درپی همکاری با پاکستان درخصوص افغانستان و دیگر موضوعات است. درحالی که مقامات اسلام‌آباد خواستار روابطی فراتر از نیازهای امنیتی و تحولات افغانستان با ایالات متحده هستند و تاکید می‌کنند که آمریکا نباید در روابط با ما تنها درصدد رفع نیازهای امنیتی و پنهان کردن شکست خود در افغانستان باشد بلکه پاکستان خواستار روابط پایاپای و مشارکت در بخش‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس