تاکید روسای‌جمهور فرانسه و چین بر توافق در وین

طبق اعلام فرانسه، رئیس‌جمهور این کشور و همتای چینی وی در تماسی تلفنی بر لزوم افزایش تلاش‌های مشترک برای دستیابی به توافق با ایران تاکید کردند.

به گزارش مشرق، دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تماس تلفنی وی با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، هر دو طرف بر لزوم افزایش تلاش‌های مشترک برای دستیابی به توافق با ایران توافق‌نظر داشتند.

به گزارش شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»، در این گفت‌وگو علاوه بر ایران، موضوعاتی از جمله همکاری دوجانبه و وضعیت اوکراین مورد بحث قرار گرفت.

پیش‌تر، «وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین روز دوشنبه در زمینه آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین، تاکید کرد آمریکا به عنوان مقصر وضعیت کنونی، باید گام‌های بیشتری برای حل و فصل مشکلات موجود بردارد. گفت‌وگوی روسای‌جمهور فرانسه و چین در حالی انجام شده که دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها از روز سه ‌شنبه ۱۹ بهمن ماه بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌ها از سر گرفته شد و جمهوری اسلامی ایران همواره بر جدیت طرف ایرانی برای حصول توافقی خوب و قابل اتکاء تأکید کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌ تایمز» درباره مذاکرات، با اشاره به سوءپیشینه آمریکا در اجرای تعهداتش تأکید کرد کنگره باید در خصوص تعهدات واشنگتن به برجام، بیانیه سیاسی صادر کند.

وی همچنین روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایرلند گفت: «آمریکایی‌ها در پیام‌هایی که به صورت متواتر از طریق کشورها و واسطه‌ها به ایران منتقل می‌کنند، از داشتن حسن نیت برای رسیدن به توافق سخن می‌گویند، ولی تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عملی حسن نیت مورد ادعای آمریکایی‌ها را به تصویر بکشد، مشاهده نمی‌شود».

امیرعبداللهیان درباره اینکه آیا این مرحله آخرین مرحله مذاکرات خواهد بود، گفت: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین‌کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود، بلکه واقعیات میز مذاکره و میزان جدیت و اهتمام طرف‌های غربی و آمریکا برای بازگشت آن‌ها به تعهدات، تعیین‌کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس