تداوم بحران‌سازی آمریکا؛ ادعاهایی درباره طرح احتمالی روسیه علیه اوکراین

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تازه ترین فضاسازی درباره بحران اوکراین به نقل از مقامات آمریکایی و برغم تکذیب کرملین، مدعی طرح روسیه شامل محاصره کی‌یف، حملات هوایی و موشکی شد.

به گزارش مشرق، این شبکه خبری تلویزیونی آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از آن بیان نکرده است، مدعی شد آخرین داده های اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که روسیه همچنان به افزایش نیروهای خود در اطراف اوکراین ادامه می دهد و برای اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور در هفته جاری آماده می شود.

این در حالی است که سخنگوی پنتاگون روز یکشنبه به وقت محلی همزمان با فضاسازی کشورش مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین به رغم تکذیب کرملین اعلام کرد نمی‌توانیم گزارش‌ها درباره این حمله احتمالی در روز چهارشنبه را تایید کنیم.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا ادعا کرد اقدام نظامی روسیه با حملات هوایی و موشکی علیه زیرساخت‌های مهم نظامی از جمله فرودگاه ها، سیستم های هوایی و هشدار اولیه آغاز خواهد شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا  روز گذشته در مصاحبه با سی ان ان این خصوص مدعی شد حمله نظامی روسیه احتمالا با حملات موشکی و بمباران آغاز خواهد شد.

سی ان ان مدعی شد طرح روسیه سپس شامل تهاجم بیشتر به اوکراین از شرق و شمال و پس از آن محاصره کی یف پایتخت اوکراین ظرف یک یا دو روز از آغاز این حمله است.

آمریکا هچنین مدعی است که روسیه قبل از حمله به اوکراین یک عملیات دروغین برای بهانه سازی و توجیه حمله به اوکراین انجام خواهد داد.

مقامات آمریکایی مدعی هستند این عملیات دروغین شامل یک حمله ساختگی علیه نیروهای روسی و متهم کردن ارتش اوکراین به انجام این حمله است.

بر اساس گزارش سی ان ان، این مقامات همچنین مدعی هستند که زمان بندی روسیه ممکن است تغییر کند یا ولادیمیر پوتین تصمیم  بگیرد حمله نکند. با این حال، روسیه نیرو و توانایی گسترده ای را آماده کرده است تا در چند روز آینده یک اقدام گسترده نظامی را آغاز کند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در گفت و گوی تلفنی روز یکشنبه خود با بایدن، در واکنش به هشدارهای ایالات متحده گفت: بهترین دوست دشمنان ما، ایجاد وحشت در کشور ما است و همه این اطلاعات تنها به ترس و وحشت بیشتر دامن می زند. این امر کمکی به ما نمی کند.  

زلنسکی پیش از این هم به رغم هشدارهای بایدن مبنی بر اینکه تهاجم مسکو یک «احتمال مشخص» است، این تهدید را اغراق آمیز توصیف کرده بود.

زلنسکی با رد تلاش آمریکا و متحدان اروپاییش برای تنش آلود و بحرانی نشان دادن وضعیت میان روسیه و اوکراین، ارزیابی واشنگتن را از تهاجم قریب الوقوع روسیه، کم اهمیت نشان داده بود و تصور بایدن را از تهدید روسیه، رد و رسانه های غربی را به تضعیف باور شهروندان اوکراین به دولت و ایجاد جنون اقتصادی در سراسر اوکراین متهم کرد.

کاخ سفید بر موضع خود مبنی بر اینکه مسکو در صورت عملی کردن طرح حمله به اوکراین، هزینه سنگینی خواهد داد، تاکید دارد اما کرملین رویکرد تنش زایی بالای آمریکا در مورد مناقشه اوکراین را محکوم کرده است.

واشنگتن و متحدانش مدعی اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است.

پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

روسیه همواره در فهرست خواسته‌های امنیتی خود که آذرماه به ایالات متحده ارسال شده بود، خواستار توقف هر گونه رزمایش ناتو در نزدیکی مرز روسیه شده بود. همچنین مسکو خواهان خروج ناتو از اروپای شرقی است. بسیاری از این درخواست‌ها از سوی غربی‌ها مورد بی‌اعتنایی و انتقاد قرار گرفته اند.

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند.

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    2 0
    روسها به اوکراین حمله نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    روسیه یا باید دولت دست نشانده در اوکراین بر سر کار بیاورد یا اینکه اوکراین به دوبخش غربی وشرقی تقسیم نماید طوری که مرزهای روسیه و دریای سیاه به رومانی برسد
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    هدف روسیه از تاخیر در حمله به اوکراین ایجاد شکاف در ناتو و سپس کودتاچیان شهر کیف است
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    کار اوکراین تمام است دو ماه پیش شاید می توانستیم بگوییم جنگی صورت نمی گیرد اما حالا همه می دانند روسیه دنبال ذوب برفها برای حمله سراسری است
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    روسیه بعد از ماجرای خروج آمریکا از افغانستان می داند دیگر بنزین آمریکا تمام شده امریکا و ناتو از پس 2000 جنگجوی طالبان برنیامدند از این رو روسیه در اوکراین و ترکیه در مدیترانه و چین در تایوان دارند سخت گیری و پافشاری می کنند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    تنها راهکار برای روسها 1- تصرف کیف 2- در صورت ناتوانی گزینه 1 جدایی کامل بخش شرقی اوکراین از بخش غربی اوکراین است نه جدایی دونباس اینطوری باقی روسها در داخل خاک اوکراین در اقلیت واقع می شوند اما اگر منطقه دونباس هم در خاک اوکراین باقی بماند روسها در این کشور حایز اکثریت جمعیت می شوند استقلال دونباس سم مهملکی برای روسیه است و هرکس این پیشنهاد را می دهد علیه منافع روسیه دارد نظر می دهد
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    روسیه باید شورشیان را در گام اول از کاخ ریاست جمهوری کیف بیرون باید بیندازد و در مرحله بعد دولت موقت در این کشور اعلام نماید بعد برگزاری انتخابات سالم از این کشور خارج شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس