کد خبر 1339457
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
خروج آمریکا از برجام - نمایه

روزنامه سازندگی تقریباً تمام صفحه یک دیروز خود را به یک گزارش خود با موضوع عدم پرداخت غرامت جنگ هشت ساله عراق به ایران اختصاص داد.

به گزارش مشرق، روزنامه سازندگی تقریباً تمام صفحه یک دیروز خود را به یک گزارش خود با موضوع عدم پرداخت غرامت جنگ هشت ساله عراق به ایران اختصاص داد. بهانه نگارش این گزارش، اعلام شورای مدیریتی کمیسیون غرامت سازمان ملل مبنی بر پرداخت آخرین قسط غرامت جنگی تعیین شده برای اشغال کویت است. این قسط آخر حدود یک ماه و نیم قبل پرداخت شده و همان زمان سوژه گزارش بی‌بی‌سی فارسی شد با تیتر «عراق غرامت جنگ کویت را پرداخت کرد. غرامت جنگ با ایران چه می‌شود؟» وی اوی‌ای و رادیوفردا هم در گزارش‌هایی به مقایسه پرداخت غرامت جنگی به کویت و نپرداختن آن به ایران پرداختند: «غرامت جنگ‌های خانمان‌سوز عراق؛ چرا ایران هنوز پولی نگرفته است». رادیو فردا در همین زمینه می‌نویسد: «ایران بعد از سقوط صدام و روی کار آمدن دولتی شیعه در عراق، از پیگیری پرونده جنگ و تعیین رقم غرامت خودداری کرده است.»

کاش دلواپس غرامت برجام از امریکا هم بشوید

گزارش روزنامه شرق هم بر همین محورها استوار است و گرچه در جمله‌ای شاید بی طرفانه نوشته که «در دولت‌های احمدی نژاد و حسن روحانی در باب بازپس‌گیری غرامت از عراق سکوت اختیار شد و در این باره گام جدی برداشته نشد.» اما جای جای گزارش رنگ دفاع از دولت‌های هاشمی و خاتمی را دارد و به گونه‌ای بیان شده که گویا آن دو دولت برای دریافت این غرامت تلاشی غیر از موضع‌گیری در «حرف» هم داشته‌اند!

آنچه روزنامه سازندگی به عنوان «گام‌های ایران برای بازپس‌گیری غرامت» نوشته، توضیحات و موضع‌گیری کمال خرازی و علی اکبر ولایتی است و لاغیر. البته قابل درک است که روزنامه حزب کارگزاران سازندگی گزارش سیاسی‌اش تحت تأثیر وابستگی و علقه به هاشمی و خاتمی باشد.

از غرامت برجام چه خبر؟

رابطه خوب ایران و عراق می‌تواند آورده‌های سیاسی و اقتصادی برای مردم ایران در دوران تحریم داشته باشد. چنانکه رابطه ایران با چین و روسیه و یا سایر کشورهای همسایه می‌تواند به مسیری برای دور زدن تحریم‌های غرب علیه ایران منجر شود. اما رسانه‌های اصلاح‌طلب به شکلی هماهنگ و بر محورهایی مبتذل و بی استدلال درست، مشغول تخریب روابط ایران و همه این کشورها هستند. از این نگاه، اختصاص کامل صفحه یک روزنامه به چنین موضوعی هم می‌تواند در همین مسیر تخریب باشد. روزنامه سازندگی پس از هشت سال که دولت آن‌ها بر سر کار بوده، و به قول گزارش همین روزنامه کاری برای گرفتن غرامت از عراق نکرده، حالا و در دولت رئیسی که سیاست خارجی‌اش را بر محور روابط با همسایگان و کشورهای منطقه چیده، یاد غرامت جنگ هشت ساله افتاده است. در حالی که ۱۶ سال پس از پایان جنگ را دولت‌هایی بر سر کار بوده‌اند که روزنامه سازندگی حامی آنهاست و طبعاً آن دولت‌ها باید پیگیر جدی این دریافت غرامت می‌بودند.

از سویی، چرا روزنامه سازندگی پیگیر غرامت برجام از دولت امریکا نیست؟ نگران دلخوری کدخدا هستند؟

اسفند سال ۹۹ بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت در گفتگو با شبکه پرس تی وی گفت که «پس از لغو تحریم‌ها توسط امریکا و بازگشت به برجام، انتظار می‌رود دولت جو بایدن در ازای خسارت یک تریلیون دلاری به اقتصاد ایران، غرامت پرداخت کند.»

مهر همان سال هم ظریف گفته بود که دولت امریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت بدهد و تعهد بدهد که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد. مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل هم پرداخت این خسارت را یکی از شروط ایران برای انجام کامل تعهداتش در صورت بازگشت امریکا به برجام عنوان کرده بود.

با این حال رسانه‌های حامی دولت روحانی و برجام هیچ گاه به موضوع پرداخت غرامت خروج از برجام نپرداختند. چون از سویی باعث بدبینی بیشتر به امریکا در داخل می‌شد و از سویی دیگر خواسته‌ای نبود که پیگیری آن به نتیجه برسد. چرا اکنون در مورد غرامت جنگ عراق به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند؟ می‌شود علاوه بر همه آوارهای باقی مانده از دولت روحانی – دولت متبوع و مطبوع حزب کارگزاران- بارهای دیگری را هم بر دوش دولت رئیسی گذاشت، اما بستن راه ارتباط و تعامل خوب با کشورها فقط علیه دولت رئیسی نیست، بلکه علیه کل ملت ایران است.

اهالی سیاست به خوبی می‌دانند زمان طرح موضوعات مختلف، خود یک انتخاب سیاسی است. حالا نحوه طرح آن بماند. اکنون در برهه‌ای نیستیم که طرح موضوع غرامت جنگ عراق توسط یک رسانه حامی دولت‌های هاشمی و خاتمی و روحانی دلسوزانه به نظر برسد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    در هر صورت عراق باید غرامت ایران بدهد هرچند موجب ناخشنوی دولت عراق باشد
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    خوب بلدین ماست مالی کنین!! خوب جفتشون باید غرامت بدن به ایران
  • سیدمرتضی IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    غرامت۴۰سال تحریم تهدید کودتا فروش سلاح به دشمنان خرابکاری در اقتصاد دادن بمبهای شیمیایی به دشمن دادن اطلاعات و...
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 1
    راستی برجام مگه بد نبود؟! مگه قرار نبود اول خسارت بگیرید؟! مگه قرار نبود تضمین بگیرید؟! مگه قرار نبود برجام رو آتیش بزنید؟! چه خبر از یک میلیون مسکن در سال؟! چه خبر از یک میلیون شغل در سال؟!
    • SE ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      هنوز ششماه است که رییسی آمده. به سال نرسیده. به فرض هم برسد اول باید خزانه منفی که دولت روحانی درست کرده به صفربرساند!
  • ح ر IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    حساب حسابه کاکا برادر باید خسارات ایران گرفته شود همین الان هم از طرف ایران کم هزینه نمی شود درعراق
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    این مذاکره‌کنندگان اروپایی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس