کد خبر 1339243
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به مواجهه ایران و آمریکا در مذاکرات وین پرداخته است. نویسنده معتقد است فرصت اندکی برای توافق وجود دارد و طرفین باید سریع‌تر درباره مسائل کلیدی مانند تضمین‌های اقتصادی و عقب‌نشینی برنامه هسته‌ای تصمیم بگیرند.

 به عقیده نویسنده، توافق مزایایی برای دو طرف خواهد داشت. ایران فشارهای اقتصادی کمتری متحمل خواهد شد و دیگر طرف‌ها نیز مکانیسم نظارتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای خواهند داشت.

 طبق این یادداشت، برخی معتقدند پس از غروب‌های هسته‌ای، دیگر نمی‌توان برنامه هسته‌ای تهران را مهار کرد. علاوه بر این، برخی رهبران اروپا و خاورمیانه نگران هستند که تقویت ایران در شرایطی که آمریکا در حال خروج از منطقه می‌باشد، موجب تضعیف منافع غرب شود.

 در این یادداشت آمده است این توافق فاقد جایگزین است و طرح‌های موسوم به «پلن ب» به طور فزاینده‌ای پوچ به نظر می‌رسند. اقدام نظامی صرفاً دو یا سه سال برنامه هسته‌ای ایران را مهار خواهد کرد. در حالی که اقدام انتقام‌جویانه ایران برای همه از جمله اسرائیل خطرناک خواهد بود. به همین دلیل برخی مقامات تل‌آویو نیز از احیای برجام دفاع می‌کنند.

 شکست مذاکرات خطر تسریع حرکت ایران به سوی افزایش غنی‌سازی اورانیوم را به همراه خواهد داشت. تجربه شکست «فشار حداکثری» نشان می‌دهد که افزایش فشارها می‌تواند ایران را به سمت افزایش غنی‌سازی و کاهش فاصله با بمب اتمی سوق دهد.

 به نظر می‌رسد ایستادگی ایران بر جلوگیری از تعمیم برجام به دیگر حوزه‌ها، سبب شده تا نخبگان آمریکا و اروپایی از ایده «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر» صرف‌نظر کنند. اینکه آنها چه طرحی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران پس از غروب‌های هسته‌ای داشته باشند، باید مورد توجه قرار گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    29 3
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
    • ابوالحسن IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      7 0
      چه یاد آوری خوبی.کلام مقام معظم رهبری چون آفتاب برفراز آسمان می درخشد.ایکاش مسئولین گوش شنوایی برای آن داشتند
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    5 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
  • ماحسون IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    اسرائیل شیطان صفت،چه تواف بشه چه نشه با ایران چه مستقیم چه غیر مستقیم وارد جنگ میشه،دیگه چیزی حالیش نمیشه،الان آمریکا زنجیرش کرده، آخه اسقاطیل میخوای به کجای ایران حمله کنی،گیرم جنگدتون به شوخی،وارد ایران شد اگه پودر نشد وسالم برگشت درکدام کشور سوخت گیری کنه حتی ترکیه هم‌ جرأت نمیکنه بزاره اونجا فرود بیاد چون میدونه با هزار هزار موشک طرفه کشورک های عربی که دیگه نگو، بعدش چی میشه، ایران 500 هزار موشک میفرسته برای اسرائیل ،حزب الله هم چند ده هزار موشک، مردم‌ فلسطین هم برای گرفتن سرزمینشان همه وارد اسرائیل بدون هیچ درگیری میشن،جنگ هم یکی دو روز بیشتر طول نمیکشه،و دیگه کشور و پرچم اسقاطیل از جهان محو وبه کتاب های تاریخ مدارس افزوده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس