کد خبر 1339076
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۲
عوارض جدی بی تحرکی برای سلامتی بدن چیست؟

فعالیت فیزیکی مناسب تاثیر مهمی در پیش گیری از بروز بیماری ها، عوارض آن ها دارد و بی تحرکی و نداشتن فعالیت با علائم و عوارض متفاوتی همراه است و موجب ایجاد بسیاری از بیماری ها می شود.

به گزارش مشرق، فعالیت فیزیکی مناسب تاثیر مهمی در پیش گیری از بروز بیماری ها، عوارض آن ها دارد و بی تحرکی و نداشتن فعالیت با علائم و عوارض متفاوتی همراه است و موجب ایجاد بسیاری از بیماری ها می شود. کم تحرکی و پیروی از الگوی تغذیه ای نامناسب، چاقی و اضافه وزن و به دنبال آن بیماری های مختلفی مانند دیابت، فشار خون، چربی خون و... را در پی دارد پس اغراق آمیز نیست اگر بگوییم بی تحرکی مادر تمام بیماری هاست و چهارمین عامل خطرساز مرگ و میر جهانی میباشد.

دائماً احساس خستگی می کنید

اگر حتی با خوردن غذا و خواب کافی دائم احساس خستگی می کنید شاید کمی بیشتر به تحرک نیاز داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد یک ورزش با شدت کم تا متوسط که بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد، انرژی را افزایش و خستگی را کاهش می دهد البته ورزش فقط یکی از راه های طبیعی غلبه بر خستگی است.

ناگهان درد را تجربه می کنید

همه ما تجربه دردهای صبحگاهی را داریم که وقتی از خواب بیدار می شویم ناگهان احساس درد در ناحیه کمر، زانو یا شانه می کنیم در چنین مواقعی پیشنهاد متخصصان داشتن تحرک است زیرا با حرکت دادن عضلات، شل شدن مفاصل و پمپاژ خون به آن قسمت از بدن می توان درد را کاهش داد. حتی دردهای مزمن مثلاً کمردرد یا آرتروز را باید با انجام ورزش منظم و حرکات روزمره بهبود بخشید، بعد از ورزش یکی از موادغذایی که به طور طبیعی مسکن است را بخورید.

استرس دارید

در سراسر جهان، افراد زیادی به دلیل مشکلات مالی و... تحت فشار، عصبانیت و نگرانی هستند این استرس می تواند موجب بیماری شود اما فقط با راه رفتن، دویدن یا تقویت بدن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه سه تا چهار بار در هفته می توان اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اگر درحال تصمیم گیری های دشوار هستید، احتمالاً یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید چه شخصی و چه شغلی این است که پیاده روی انجام دهید.

هورمون های نامنظم دارید

ورزش روشی عالی برای تنظیم هورمون ها است و از اینکه چقدر می تواند بر فکر، ظاهر و احساس تان تأثیر بگذارد متعجب خواهید شد زیرا فعالیت بدنی ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد و به حفظ ماهیچه کمک کند. تحقیقات نشان داد که حتی پیاده روی منظم نیز می تواند بر سطح هورمون های تقویت کننده تأثیر مثبت بگذارد و به سوخت و ساز بدن، عملکرد مغز کمک کند.

مشکلاتی در هضم دارید

۳۰ دقیقه دویدن یا پیاده روی سریع علاوه بر این که اشتها را افزایش می دهد به هضم غذا کمک می کند. ورزش هوازی، تنفس و ضربان قلب را سریع تر می کند که به نوبه خود انقباض عضلات روده را بهبود می بخشد در نتیجه، غذای هضم شده با سرعت بیشتری از روده و از بدن خارج می شود و احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می دهد. تحرک به هر روشی (پیاده روی، دویدن، شنا، رقص و حتی حرکات کششی یا یوگا) به هضم غذا کمک می کند.

نمیتوانید خوب بخوابید

اگر در خواب شب مشکل دارید، ممکن است نیاز به تحرک بیشتر در طول روز داشته باشید. مطالعات نشان می دهد ورزش می تواند بدون توجه به زمان تمرین کیفیت و کمیت خواب را بهبود بخشد و همچنین به افرادی که بی خوابی دارند کمک کند و روحیه را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

چشمان پف کرده دارید

بی تحرکی یکی از عوامل اصلی احتباس آب است. چشم ها به دلیل خوابیدن طولانی مدت پف می کنند و شما با تحرک سالم و انجام یوگا می توانید گردش خون را تقویت کنید و با قرار دادن برخی تمرینات ورزشی در برنامه روزانه خود پف چشم ها را براحتی از بین ببرید.

فراموشکار شدید

اگر فراموشکار شده اید کمی تحرک داشته باشید. مطالعه ای نشان داد افرادی که بی تحرک هستند تغییرات ساختاری در مغز ناحیه لوب گیجگاهی داخلی آنها رخ می دهد و این لوب مسئول توانایی ما در به خاطر سپردن اطلاعات است پس ورزش باعث تقویت حافظه می شود و جای تعجب نیست که هرچه تناسب اندام بهتری داشته باشید ساختار مغز بهتر رشد می کند.

هوس قند می کنید

فعالیت بدنی زیاد با ولع مصرف قند مقابله می کند. ورزش انرژی را افزایش می دهد و اندورفین آزاد می کند و به نوبه خود هورمون شادی، هوس مصرف قند را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. تحرک کافی در طول روز افسردگی را از شما دور می کند.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس