کد خبر 1337289
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
مکرون: مسکو قصد تنش زایی را در بحران اوکراین ندارد

رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار از روسیه و پیش از آغاز مذاکرات در اوکراین که با هدف کاستن از هراس ونگرانی از درگیری احتمالی با روسیه صورت می گیرد؛ گفت: مسکو قصد ایجاد تنش را در شرق اروپا ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛  امانوئل مکرون هنگام ورود به کی یف افزود که در دیدار پنج ساعته با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، پیشنهادهایی شامل تضمین های ملموس امنیتی داده تا همتای روس خود را متقاعد کند که تنش ایجاد نکند.

مکرون هدف از سفر به مسکو را جلوگیری از اوج گیری بیشتر بحران اوکراین و گشایش دورنماهای تازه توصیف کرد و افزود که به این هدف دست یافته است.

پوتین که خواستار تضمین های گسترده امنیتی از ناتو و ایالات متحده شده، به مکرون گفته که به هر اقدامی برای یافتن راه حل متناسب با همه طرف ها دست خواهد زد و پیشنهادهای او می تواند چارچوبی برای پیمودن گام های بعدی برای کاستن از شدت بحران اوکراین باشد، اما از جزئیات آن سخنی نگفت.

پوتین گلایه کرده است که گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به سوی شرق در پی پایان جنگ سرد، به امنیت کشورش آسیب رسانده است و از غرب خواستار جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو و کاهش نیروهای این سازمان نظامی غربی در اروپای شرقی شده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که پیشنهاد متقابل مکرون به پوتین، تعامل با همه طرف ها برای خودداری از هرگونه اقدام تازه نظامی، آغاز گفتگوهای راهبردی و تلاش ها برای ازسرگیری روند صلح در اختلاف کی یف با جدایی خواهان شرق اوکراین و همچنین خروج نزدیک به ۳۰ هزار نظامی روس از بلاروس در پایان رزمایش مشترک در ماه فوریه بوده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه جزئیات مذاکرات پوتین و مکرون، در مورد کاهش تنش در اوکراین را فاش کرد و گفت گزارش‌های کاخ الیزه مبنی بر خروج نیروهای روسیه از بلاروس در نتیجه مذاکرات صحت ندارد.

پسکوف همچنین انعقاد "توافق" میان مکرون و پوتین در مورد اوکراین را که توسط فایننشال تایمز گزارش شده است، تکذیب کرد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه است و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس معاهده میان روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافق نامه‌ای را در مورد اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو در ۱۷ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۶ آذر) منتشر کرد که ۲ طرف در آن متعهد می‌شوند که تمامی زیرساخت‌های موجود برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در خارج از قلمرو خود را از بین ببرند، در برنامه‌ریزی نظامی خویشتن داری کنند و اقداماتی را انجام ندهند که امنیت یکدیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس