کد خبر 1338899
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۴
هواپیمای اف ۱۵ آمریکا

دولت جو بایدن، در ضمن تداوم گامهایی که به باور این دولت به مقابله با جسارت فزاینده چین در حوزه هند-اقیانوسیه کمک می کنند، اقدام به تصویب یک بسته ۱۴ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به اندونزی کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه آمریکا در حالی از تصویب بسته ۱۳.۹ میلیارد دلاری فروش جنگنده های پیشرفته به اندونزی خبر داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به استرالیا سفر کرد؛ سفری که از جمله اهدافش تاکید بر عزم آمریکا برای عدم اجازه به آزادی عمل کامل چین در حوزه اقیانوس آرام در ضمن لزوم توجه واشنگتن به تحولات میان روسیه و اوکراین است.

بر اساس این طرح، بالغ بر ۳۶ جت جنگنده F-۱۵ به همراه موتورها و تجهیزات مرتبط با آن از جمله مهمات و سیستم های ارتباطی به اندونزی فروخته می شود؛ طرحی که پس از سفر اواسط دسامبر آنتونی بلینکن به جاکارتا که در جریانش او از روابط نزدیک ایالات متحده و اندونزی تمجید کرد؛ تجمیدی که به رغم نگرانی های حقوق بشری که برنامه های قبلی فروش تسلیحات به این کشور را به تعویق انداختند مطرح شدند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: این طرح پیشنهادی فروش تسلیحات در راستای حمایت از اهداف سیاست خارجی و ماموریتهای امنیت ملی آمریکا برای ارتقای امنیت یک شریک منطقه ای مهم مطرح به عنوان نیروی حامی ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

در این بیانیه تصریح شد: برای منافع ملی آمریکا کمک به اندونزی در زمینه توسعه و حفظ توانمندی دفاع شخصی قوی و مؤثر، حیاتی است.

در این بیانیه هیچ اشاره ای به چین نشده است، اما دولت های متوالی آمریکا به دنبال نزدیکتر کردن روابط با اندونزی، بزرگترین دموکراسی با جمعیت عمدتاً مسلمان در جهان، در کمپینی مربوط به مقابله با تلاشهای چین برای تقویت نفوذ در دریای چین جنوبی و مناطق دیگر حوزه اقیانوسیه بوده اند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 5
    بعد از برجام باید اف 15 استرایک ایگل ازشون بخریم درسته مثل سوخوی 27 جنگاور و بی باک نیست ولی خوبه
    • امیر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      2 0
      حالت خوبه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس