ممنوعیت خروج فیلم‌ها از جشنواره فجر

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در خصوص لو رفتن اسامی برندگان جشنواره قبل از اختتامیه گفت: قطعاً خاطیان فاش شدن آثار و نام برندگان جوایز امسال را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش مشرق، چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی تمام شد که یکی از پرحاشیه‌ترین ادوار جشنواره فیلم فجر بود. یکی از پدیده‌های ناراحت‌کننده این دور از جشنواره فیلم فجر، لو رفتن اسامی برندگان درست ساعتی قبل از اختتامیه بود. در میانه روز یکی از سایت‌های فروش بلیت فیلم در اخباری اسامی فیلم‌های برنده این دور از جشنواره را اعلام کرد و بعد از آن برخی از کانال‌های تلگرامی نیز فهرست جوایز را منتشر کردند.

اما همه اینها در حد گمانه بود تا اینکه نوبت به اهدای جوایز رسید و در کمال ناباوری معلوم شد که تمامی اسامی اعلام شده درست بوده و در نتیجه فهرست برندگان این دور از جشنواره فیلم فجر، لو رفته است.

با خاطیان فاش شدن اسامی برندگان برخورد جدی می‌کنیم

مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، در این باره و همینطور درباره دیگر حواشی، دیشب در حاشیه اختتامیه جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران گفت: قطعاً خاطیان فاش شدن آثار و نام برندگان جوایز امسال را پیگیری می‌کنیم. او درباره لو رفتن فهرست نامزدها و برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم‌ فجر امسال توسط برخی رسانه‌ها بیان کرد: علت اصلی را نمی‌توان دریافت اما حراست سازمان سینمایی را موظف کردیم علت را بیابند چراکه مشخص است اطلاعات برگزیدگان داوری در اختیار چه کسانی بوده است. متأسفانه بی اخلاقی در حوزه رسانه‌ای کم نیست.‌ هرکسی که در سینما کار می‌کند می‌داند رأی هیأت داوران اطلاعات‌ محرمانه است تا وقتی که روی استیج نتایج مشخص شود. از اهالی شریف رسانه درخواست داریم این مورد را مدیریت کنند تا ببینیم ‌چه کسی چنین جریانی را دنبال می‌کند. ما قطعاً پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.

دعوای فیزیکی میان داوران مطلقاً دروغ است

یکی دیگر از حواشی امسال، اشاراتی نسبت به اختلافات میان داوران جشنواره فیلم فجر بود که بعضاً خبر از برخی تشنجات و درگیری‌ها می‌داد؛ دبیر جشنواره نیز در این خصوص بیان کرد: در جلسات جمع بندی هیأت داوری حضور داشتم، داوران بر این قضیه اتفاق نظر داشتند که بهترین سال داوری را پشت سر می‌گذارند چرا که تمامی رأی ها با نظر جمعی و اقناعی داوران انجام شده است. 

او همچنین درباره برخی درگیری‌های فیزیکی در یک شب قبل از اختتامیه گفت: مطلقاً دروغ است؛ بنده خودم در ستاد جشنواره که داوران برای بررسی نهایی حضور داشتند، بودم و هیچ اتفاق ناگواری رخ نداده است. تمام این ماجرا صرفاً برای جوسازی و حاشیه‌سازی برای جشنواره فیلم فجر بوده است.

نقاش زاده در پاسخ به این سؤال که آیا دبیر سال آینده جشنواره فیلم فجر خواهد بود یا خیر، بیان کرد: در این رابطه نظری ندارم و واقعا نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد. 

برخی منتقدین فیلم‌ها را قبل از جشنواره در لابراتورها دیده‌ بودند

اما یکی از مشکلاتی که گریبان جشنواره را قبل از آغاز آن گرفته بود، مسأله تماشای فیلم‌های جشنواره زودتر از آغاز برنامه‌های اکران بود. او در اینباره نیز اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دقیق باید صحبت کنیم. وقتی در مرحله انتخاب آثار بودیم برخی منتقدین ادعا کردند فیلم‌ها را تماشا کرده‌اند و از دیدشان قرار بود فیلم‌ها در اختیار منتقدان قرار بگیرد، در حالیکه با اطمینان کامل ثابت می‌کنیم هر فیلمی خارج جشنواره تماشا شده باشد به هیچ وجه از ستاد اجرایی جشنواره فجر نبوده است چرا که همکاران ما در طول انتخاب حق رفت و آمد نداشتند. 

او افزود: طی پیگیری‌ها مشخص شد برخی‌ها فیلم‌ها را در لابراتوارها دیده‌اند. برخی‌ها نیز به دعوت برخی اعضای گروه تولید فیلم‌ها را تماشا کردند. باید پیگیری کرد چه فردی در چه زمینه‌ای شاکی است. ما در ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر اعلام کردیم باید پیگیری شود چه کسی به فیلم صدمه زده یا از حق صاحب اثر سوءاستفاده کرده است. به صاحبان فیلم‌ها اعلام کردیم اگر سرنخی دارند که به لحاظ حقوقی قابل پیگیری ‌باشد اداره کل حقوقی سازمان سینمایی را در اختیار فیلم و سازنده قرار می‌دهیم تا احقاق حقوق انجام شود.

حتی هزینه پذیرایی را اعلام می‌کنیم

نقاش‌زاده درباره بحث مالی جشنواره و انتشار ریز جزئیات نیز گفت: بحث مالی روند بسیار پیچیده‌ای است و به اجرای برگزاری نزدیک می‌شویم کارها بیشتر می‌شوند.  تمام هزینه‌ها قبل جشنواره تخمین زده می‌شوند و بعد جشنواره مشخص خواهد شد که تا چه میزان هزینه شده است و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر میزان بودجه به طور کامل مشخص شود حتی مقدار هزینه‌ای که صرف پذیرایی شده است را حساب خواهیم کرد چرا که حق طبیعی اصحاب رسانه است تا میزان ارقام هزینه شده را بدانند. این اقدام نیازمند کار رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی است که تنها به وسیله رسانه‌ها اتفاق می‌افتد. من از همه رسانه‌ها ممنونم و البته رسانه‌هایی که به صورت جدی سینما را دنبال می‌کنند و نه آن دسته از رسانه‌هایی که سینما برایشان تفننی است، باید کمی نگاه تحلیلی داشته باشند.

با اکران سراسری جشنواره در کشور مخالفم

اما یکی از اتفاقات جشنواره که از سوی مدیران ارشد سینمایی بسیار مورد پسند واقع شده بود اکران فیلم‌های جشنواره در سراسر کشور و حتی در روستاها و برای عشایر بوده است. چیزی که وزیر فرهنگ نیز به آن در اختتامیه اشاره کرد. اما دبیر جشنواره بر خلاف نظر آنها دیدگاه دیگری دارد: از دید من جشنواره فیلم فجر اکران سراسری نیست. جشنواره در تمام دنیا محلی است برای گروهی علاقه‌مند و متخصص که سینما را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند. در هیچ کجای دنیا جشنواره‌ها فیلم‌هایشان را به اکران عمومی نمی‌گذارند و فکر می‌کنم اکران سراسری به نفع سینما نیست. از دید من با اکران سراسری فیلم‌ها در جشنواره شور و شوق و انرژی را برای استقبال مردم می‌گیریم. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره صرفاً سینمایی نیست یک جشن بزرگیست که بخشی از آن به فیلم اختصاص دارد و اکثر استان‌ها انتظار دارند برایشان فیلم نمایش داده شود. یکی از دستورات من تعداد کم سینماها برای اکران فیلم‌ها بود که هم در تهران و هم در شهرستان‌ها این اقدام را انجام دادیم. از آنجایی که بُعد انقلابی برای سینما و جشنواره امسال مهم بوده است سینمای سیار را در برخی روستاها دایر کردیم که کمی از شور و شوق جشنواره منتقل شود. 

جشنواره بدون بخش فرهنگی بی‌معنا است

نشست‌های فرهنگی دیگر بخش بحث‌برانگیز جشنواره امسال بود که برخی با آن مخالف بودند و آن را فاقد اثربخشی خاصی می‌دانستند. دبیر در این باره نیز اینگونه توضیح داد: نشست‌های بخش فرهنگی منتقدانی دارد ولی  مگر می‌شود سینما را بدون فرهنگ تصور کرد؟ علی نصیریان جمله کلیدی در اختتامیه گفت؛ او اشاره کرد سینما فقط تخصص نیست و نیازمند فرهنگ است. از منتقدان می‌پرسم وقتی نشست تخصصی برگزار می‌شود تعداد کمی متخصص در سالن مجزا در حال واکاوی هستند که مزاحم فیلم دیدن و برنامه ها نیستند و واقعا آن‌ها چه ضرری به کسی می‌زنند؟ چرا باید در این زمینه موضع‌گیری انجام شود. 

او با اشاره به جشنواره‌های معتبر دنیا افزود: در جشنواره‌های مهم دنیا پخش‌فیلم بخش جانبی است و ورکشاپ‌های تخصصی مانند جشنواره برلین جزو پرمخاطب ترین‌ها است و باید ورکشاپ‌ها برگزار شوند که بودجه عجیب و غریبی نیست. چرا باید با تحلیل‌های کارشناسی علی نصیریان و محمود کلاری در این نشست‌ها مخالف بود؟ با جریانی رو به رو هستیم که سینما را با فرهنگ نمی‌خواهند و باید در این زمینه مقاومت کرد. سینما انعکاسی از فرهنگ است. چه من باشم‌یا نباشم باید برنامه‌های فرهنگی باشند و شاید در تعداد نشست‌ها تفاوت ایجاد شوند اما این برنامه‌ها به سینما عمق می‌بخشند.

مسئول پخش نسخه پرده‌ای فیلم‌ها ما نیستیم

اما آخرین حاشیه بر جشنواره فیلم فجر ۴۰، یک لو رفتن دیگر بود. دیشب به محض پایان مراسم اختتامیه یکی از فیلم‌های سینمایی حاضر در جشنواره فیلم فجر، در فضای مجازی پخش شد. نقاش زاده در این باره که برخی جشنواره را عامل این اتفاق می‌دانند نیز بیان کرد: چطور می‌توان همچین ادعایی داشت. این فیلم در ۶۰ سینما نمایش داده می‌شود. مردم همگی گوشی موبایل دارند و اینکه اخلاق حرفه‌ای رعایت شود مهم است. در سینما سیستم نظارتی هست اما همیشه راهی هست که فردی شروع به فیلمبرداری کند. سینماهای خاطی را به چالش می‌کشیم و به نظارت و ارزیابی معرفیشان می‌کنیم تا در آینده بررسی شوند. سینماها اگر سازوکار را رعایت نمی‌کنند ما مقصر نیستیم و قطعاً سازمان سینمایی به این قضیه ورود می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس