کد خبر 1338549
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: یکی از نکاتی که رئیس جمهور سابق ایران در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بر آن تکیه نمود ماجرای نمایش شهرهای موشکی و شلیک موشک ها در هنگامه برجام بود.

رئیس جمهور وقت مدعی بود سپاه پاسداران به عمد شهرهای موشکی اش را در آستانه اجرای برجام به نمایش گذاشته تا توافق هسته ای را بهم بزند.

این اظهارات در حالی است که ۴ سال بعد یعنی در مذاکرات احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها توسط دولت فعلی، سپاه پاسداران از موشک راهبردی خیبرشکن (تهدید علنی اسرائیل) در یک شهر زیرزمینی مخفی رونمایی کرد.

عمده تحلیلگران جهانی پس از شلیک چندباره موشک و پهپادهای یمنی به امارات و رونمایی از موشک خیبرشکن که در روزهای گذشته و در هنگامه مذاکرات وین انجام گرفت ، مدعی هستند ایران سعی در قدرت نمایی و تحمیل شروط خود به تیم حریف با استفاده از اهرم های فشارش را دارد .

به عبارت دیگر قاطبه مفسران و صاحب نظران روابط بین الملل بر این عقیده اند که رونمایی از موشک راهبردی و حمله متحدان ایران به ابوظبی نه تنها تضعیف تیم مذاکره کننده ایران در وین نیست، بلکه سپاه پاسداران با این عمل دست بسته طرف مقابل در اِعمال سایر گزینه های روی میز را یادآور شده است.

در واقع، قدرت نمایی و ایجاد تنش های لفظی و تبلیغاتی با استفاده از تسلیحات راهبردی توسط سپاه می تواند محاسبات طرف مقابل را تغییر داده و به اذهان حریف القا نماید که تنها راه چاره کاهش تنش در غرب آسیا و حل بحران هسته ای در پذیرفتن شروط اعلامی دیپلمات های ایرانی است.

در نتیجه به نظر می رسد این پارادایم فکری که کاهش تنش و عدم نمایش تسلیحات و لفاظی ها در مذاکرات هسته ای ، نتیجه ی مثبت را در پی دارد از اساس اشتباه محاسباتی و تحلیلی بوده و مواضع تعدیل شده مسئولان آمریکایی در روزهای اخیر نسبت به جمهوری اسلامی ایران موید این دیدگاه است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    7 0
    حسن روحانی اصل توان موشکی ایران را قبول نداشت. اگر قرار بر نوکری باشد که نوکر نمی تواند و نباید جلو ارباب بایستد. این را حسن روحانی و جواد ظریف بارها به آمریکا اثبات کردند و به اذعان آمریکایی ها مایه تعجب آمریکایی ها شدند.
    • مصر60 IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      2 0
      انفعال در برابر دشمنان در همه زوایا اتفاق میفته چه در عرصه دیپلماسی و چه در عرصه نظامی! بهانه جویی در عدم موفقیت هم که کار این جماعت هست! امیدواریم این مذاکرات ادامه راه و مرام دولت گذشته و امیرکبیران کذایی شون نباشه!کسائی که نهایت همتشون به تهدید و واکنش نشون دادن ایملی و پیامکی ختم میشد و مهمترین افتخارشون پرتاب کردن خودکار روی میز!!
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    16 0
    هرچه مقابل دشمن بیشتر کوتاه آمده ایم، آنان وقیحانه تر با ما برخورد کرده اند. منشاء تحقیر همانا خودتحقیری و خود کم بینی بود که بر تیم قبلی حادث و جاری گشته بود.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    افبر شرف کسانی که به ایران خیانت کردند و مردم رو به سمتی سوق دادند که بی عرضه هایی مثل روحانی بیاد سرکار و کشور رو به این وضع بیاندازه
    • amir IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      2 0
      حسن روحانی را نادانان و بی عرضه های مثل تو سر کار اوردن کی به روحانی رای داد
  • ... IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    3 0
    به عبارت ساده‌تر همه میدانیم که آمریکا ابرقلدر جهان است و منطق قلدر استدلال نیست بلکه اقتدار است و قدرت نمایی، پس همین راهی که در پیش گرفته ایم عقلانی ترین راه برای گرفتن نتیجه است. نه مثل دولت قبل که فکر میکرد آنقدر باید به آمریکا امتیاز داد که دیگر بهانه‌ای نداشته باشد که این فکر واقعاً به شدت دیوانگی و کوته فکری ست. اگر نبود تلاشهای رهبری خدا می‌دانست چه اتفاقات جبران ناپذیری رخ میداد.
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 2
    #کاسبان_تحریم
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      1 0
      #کاسبان_تحریم = # کاسبان_برجام
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    نفوذی برای همیشه رفته است. دارودسته شیاد و مزخرف گویش بهمچنین.
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    در بند آخر بجای اشتباه محاسباتی و تحلیلی باید مینوشت خیانت و سرسپردگی اظهر من الشمس
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    موشک برای امریکا و اسراییل پیام داشت
  • ماحسون IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 0
    اگه الان دولت دست..طلبان وابسته به غرب بود، مثل بچه گریه میکردن، ولی دولت آقای رئیسی نه خودشون نه وزارشون نه دیپلامات ها، عین خیالشون نیست تازه تشویق هم میکنند، راستی عجیب نبود در دوره رئیسی ،هک جایگاه سوخت،هک تلویزیون که شد لبخندی بر دل رنج دیده مردم،کمبود سرم ودارو،این جای سؤال داره، مگر نمیگن روحان واکسن رو تهیه کرده،پس چرا دو سه روز اول آقای رئیسی که تحلیف و تحفینظ ببخشید درستش نمیدونم،فورا واکسنیناسیون شروع شد، یا دولت قبلی از عمد انجام نداده که خیانت نابخشودنی هستش،یا کاملا دروغشون دیگه تکمیل کردن،از اینا گذشته چرا بی رویه پول این مدیر و اون مدیرها ودیگر کارمندان چند برابر کرد،با وجود اینکه کشور توان پرداخت نداشت خزانه دیگه میخواست کاملا خالی بشه، چرا این اواخر به جای پول های کلان به عده ای از اقشار پر درامد مردم به فقرا و کم درامد ها نداد،
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • حسین IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    روحانی خودش انگلیس بود...
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    تنبل تر از حسن روحانی وپرروتر از اصلاح طلبان ،فقط خودشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس