اقتدار ایران در جهان و تاثیر پذیری غرب آسیا از انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت فراگیر خود تاثیری آشکار بر غرب آسیا داشت.

به گزارش مشرق، انقلاب اسلامی ایران به خاطر ماهیت خود، توانست تحول بزرگی را به وجود آورد که تشعشات آن در طول ۴۳ سال از عمر انقلاب به بسیاری از نقاط دنیا رسیده است.

«یاسر عرفات»، رئیس پیشین جبهه آزادی بخش فلسطین در سخنانی گفت «صهیونیست‌ها انقلاب ایران را زلزله خطرناک و انفجار برای اسرائیل می‌دانند، اما از نظر من انفجار نور اتفاق افتاده است؛ ما می‌گوییم دورانی که امت ما و منطقه ما آزاد و مستقل باشد فرا رسیده است.»

هر چند «عرفات»، بعدها تن به سازش داد و دست از مقاومت برداشت و اکنون در حیات نیست تا ببیند که در عرصه جبهه مقاومت و پیروزی‌های این جبهه چه تحولات و تغییراتی ایجاد شده و رژیم صهیونیستی در چه وضعیتی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

انقلاب اسلامی تحولی راهبردی در دنیای اسلام به وجود آورد

انقلاب اسلامی ایران آن چه در درون خود به وجود آورد و آن چه برای جهان اسلام در پی داشت تحولی بزرگ بود که نظام سلطه را با چالش جدی روبرو کرد.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، آمریکا و کشورها و رژیم‌های همسو در منطقه یکه تازی می‌کردند و حتی بلوک شرق توان مقابله با آن را نداشت.

انقلاب اسلامی باعث شد که حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا با دشواری‌های خاص خود همراه شود و ماهیت و امنیت رژیم صهیونیستی بیشتر به خطر بیفتد.

انقلاب اسلامی باعث تنگ شدن عرصه برای نظام سلطه شد و با تاثیر و نفوذ خود در میان مردم مسلمان به رشد گروه‌های مقاومت رسید.

تاکنون ایران بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های آمریکا که برای غرب آسیا و کشورهای اسلامی تدارک دیده بود، خنثی کرده و آمریکا را از رسیدن به آن‌ها باز داشته است.

قدرت و توانایی ایران در طول ۴۳ سال از عمر انقلاب روز به روز افزایش یافت تا جایی که اکنون آمریکا توان رویارویی با ایران را ندارد و نمی‌تواند اهداف جمهوری اسلامی در منطقه را خنثی کند.

حضور، نفوذ و تاثیر انقلاب اسلامی ایران در منطقه تا جایی است که حتی باعث شده تا آمریکا به فکر خروج از منطقه باشد، نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره کرده و حتی تقاص خون شهید سلیمانی را اخراج آمریکایی‌ها از منطقه اعلام کردند.

تدارکی که مثلث «غربی عبری عربی» برای تغییر جغرافیای سیاسی منطقه غرب آسیا دیده بود، با نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران تحقق نیافت.

روندی که در منطقه پیش می‌رود، نشان دهنده قدرت و اقتدار ایران است.

مردم فلسطین اکنون با حمایت ایران توانسته‎اند به توانایی ساخت موشک دست پیدا کنند و همین امر باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده است.

علاوه بر آن بیداری مسلمانان جهان اسلام منجر به قیام علیه سران و رژیم‌های وابسته گشته تا جایی که یا به سرنگونی برخی دولت‎ها کشیده شده یا به تغییر رفتار سران و حکام انجامیده است.

مردم بحرین با وجود سرکوب شدید از سوی «آل خلیفه»، همچنان راه انقلاب را در پیش گرفته و از پا ننشسته‎اند.

ذلت پذیرش سازش با رژیم صهیونیستی نیز نتوانست رژیم «آل خلیفه» را از سرنگونی نجات دهد، بلکه خشم مردم بحرین را برانگیخت.

آمریکا با همراهی صهیونیست‌ها و سعودی‌ها که برای سوریه و عراق خواب‌های شومی دیده بود، در این عرصه با شکست سنگین روبرو شد.

سوریه و عراق از خطر تجزیه و نابودی گریختند و این اتفاق بزرگ تنها به خاطر حضور و نقش آفرینی ایران در بحران غرب آسیا بود.

«زیبگینیو برژینسکی»، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید که اکنون در قید حیات نیست، چند سال پیش درباره ایران گفته بود «همانطور که بارها اعلام کرده ام کشوری که سی و چند سال تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌ها بوده است، اکنون با این همه مشکلات رتبه ۱۷ اقتصاد جهان است، دانش هسته‌ای را نهادینه کرده، در سلول‌های بنیادی جزو پیش قراولان جهان است، پنجمین ارتش و قوای مسلح نظامی جهان را داراست، خاورمیانه کاملا تحت نفوذ و سیطره آن هاست و من اعتماد راسخ دارم این کشور با این ظرفیت‌ها و توان بومی در آینده‌ای نه چندان دور احیاگر تمدن بزرگ اسلامی - ایرانی می‌شود.»

چنین تعابیر و تحلیل‌هایی از قدرت و اقتدار ایران اسلامی از زبان فردی گفته شده که سال‌ها در قامت دشمن جمهوری اسلامی نقش آفرینی کرده است و پس از سال‌ها در پایان عمر خود به این نتیجه رسیده که ایران به اندازه‌ای از توانایی رسیده و همچنان در حال پیشرفت است که نمی‌توان مقابل آن ایستاد.

هر آن چه در محدوده منطقه غرب آسیا در حال وقوع است، با تاثیر ایران است.

مردم مسلمان منطقه به ویژه مردم سوریه، لبنان، عراق و یمن، رهبری ایران را پذیرفته‎اند و می‌دانند راهی که ایران در مقابل پای آن‌ها گذاشته روشن و به سوی استقلال و اقتدار است و دشمنی‌هایی که با سیاست‌های ایران از سوی مثلث غربی عبری عربی دیده می‌شود حقانیت راه انقلاب اسلامی را به اثبات می‌رساند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • mojtaba SE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    0 0
    بسیار زیباست که به این فهم و توانائی (بزرگی)رسیدیم .پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    غرب وحشی طی کمتر از 200 سال به نقطه ای رسید که هیچ تمدنی با سابقه کهن نرسید و با علم و تکنولوژی خود جهان مرموز و گسترده را به سرزمینی کوچک و اشنا تبدیل کرد و انسانهای متفرق و عقبمانده را با وسایل گوناگون ارتباطی و علوم پیشرفته بهم متصل و زمینه جامعه جهانی را فراهم نمود. حکومت کنونی ایران بر مبنای پیشرفتهای غرب که به سنگ بی ارزش بها بخشیده، به ثروت و قدرتی بینظیر دست یافته و تمایل غرب به ارتباط معتمدانه و سازنده با کشورهای دیگر، زمینه نفوذ بیگانگان در انتخابات مختلف و فروپاشی این تمدن عظیم را که کیهان را به تسخیر دراورده بود، فراهم کرد. بدون شک دوران شاه و تعاملات گسترده ان با غرب، زمینه ساز اقتدار حکومت کنونی است و اگر زمان مصدق اتفاق می افتاد، هرگز به چنین قدرتی نمی رسید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس