تاثیر انقلاب اسلامی بر افول آمریکا و جهان چندقطبی

تحلیلگر لبنانی با اشاره به اینکه حمایت های ایران از محور مقاومت فرامذهبی و اسلامی است، گفت: افول آمریکا و جهان چند قطبی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش مشرق، همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، «طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان ضمن یادآوری شرایط منطقه قبل از پیروی انقلاب اسلامی در ایران و گسترش دامنه سازش‌ها و توافقات جامعه جهانی و کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد اگر انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نمی‌رسید، شرایط منطقه کاملاً متفاوت بود و آمریکا و رژیم صهیونیستی بر آن تسلط و سیطره کامل داشتند اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی و حمایت‌های آن از محور مقاومت، نفوذ واشنگتن و تل آویو دچار عقبگرد و افول شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به موضوع ایران هراسی و ترویج شایعات فرقه‌ای و مذهبی علیه ایران پرداخت و خاطرنشان کرد سیاست‌های واضح ایران در حمایت از جنبش‌های مقاومت و مستضعفان جهان بدون در نظر گرفتن پیش زمینه‌های اعتقادی، فکری و مذهبی و همچنین ثبات و استقامت این کشور در مقابله با تحریم‌ها و محاصره چندین ساله، همه ادعاها علیه ایران را بی اثر کرده است.

«طلال عتریسی» به شرح همه این مسائل و واقعیت‌ها پرداخته است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

نقش انقلاب اسلامی ایران در تغییر معادلات منطقه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ گروه‌های مقاومت چگونه توانستند با تأثیر پذیرفتن از انقلاب اسلامی با تروریسم در کشورهای خود مبارزه کنند؟

به یاد داریم یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مصر توافقنامه صلح کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی را امضا کرده بود. سازش و توافق با رژیم صهیونیستی بر فضای کلی و رسمی عربی و بین المللی و حتی فضای سازمان ملل سایه افکنده بود. از این رو هنگامی که انقلاب پیروز شد و ایران از اردوگاه غربی و مدیترانه ای به اردوگاه مخالف با سلطه جویی آمریکا منتقل شد که خواستار نابودی رژیم صهیونیستی بود و موافقت خود را با جنبش‌های مقاومت در منطقه اعلام کرد، معادلات منطقه‌ای تغییر کرد و ایران به مرکز و قطبی تبدیل شد که چند سال بعد محور مقاومت را تشکیل داد.

آنچه ما امروزه بر اساس تحلیل‌های حتی منابع آمریکایی و صهیونیستی درباره افول سلطه جویی آمریکا شاهدش هستیم، با نقش ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت منطقه علیه اشغالگری آمریکا ارتباط مستقیم دارد ایران در طول سال‌های متمادی از مقاومت در لبنان و فلسطین حمایت و پشتیبانی کرد و بعدها پس از اشغال عراق توسط آمریکا، به مقاومت در این کشور نیز کمک کرد. از این رو ایران عملاً در ایجاد و شکل گیری محور مقاومت و مقابله با سلطه جویی آمریکا و رژیم صهیونیستی مشارکت کرد. آنچه ما امروزه بر اساس تحلیل‌های حتی منابع آمریکایی و صهیونیستی درباره عقب نشینی سلطه جویی آمریکا شاهدش هستیم، با نقش ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت منطقه علیه اشغالگری آمریکا ارتباط مستقیم دارد. هنگامی که به اعتراف تحلیلگران صهیونیست، از عقبگرد قدرت بازدارندگی تل آویو سخن می‌گوئیم، این مسئله با حمایت ایران از مقاومت در لبنان و فلسطین ارتباط مستقیمی دارد.

از این رو پس از پیروزی انقلاب اسلامی، معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. حتی پس از اینکه آمریکا دروازه‌ها را به روی داعش باز کرد تا قواعد را به هم بزند و بین مسلمانان نزاع و درگیری‌های پیاپی ایجاد کرده و بین سنّی و شیعه فتنه انگیزی کند، ایران با تروریسم تکفیری مقابله کرد و از جنبش‌هایی که با تروریسم تکفیری در سوریه، لبنان و عراق مقابله می‌کردند، حمایت کرد. از این رو ایران بر اساس موارد زیر نقش مهمی در تغییر معادلات منطقه‌ای ایفا کرده است: نخست با حمایت از جنبش‌های مقاومت علیه سلطه جویی آمریکا و اشغالگری صهیونیستی که همگان به این نقش آفرینی اذعان دارند. ثانیاً ایران از جنبش‌ها و حکومت‌ها برای مقاومت علیه تروریسم در کشورهایشان حمایت کرده و در کنار آنها ایستاده است. این مسئله‌ای است که همه به آن اذعان کرده‌اند و به علت همین مواضع است که ایران در حال حاضر با محاصره و فشارهای آمریکا و غرب مواجه شده است.

آیا معتقدید بین انقلاب اسلامی در ایران و محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن در زمینه مبارزه با داعش ارتباطی وجود دارد؟

بله، بین طرف‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن در زمینه مبارزه با تروریسم با انقلاب اسلامی در ایران ارتباط مستقیم وجود دارد. آنگونه که اشاره کردیم و حامیان داعش نیز به خوبی می‌دانند، این ایران بود که به کشورها و جنبش‌های مقاومت که با داعش تروریستی و تکفیری مبارزه می‌کردند، حمایت کرد.

برخی طرف‌ها معتقدند شهید سلیمانی بزرگترین فرمانده در عرصه مبارزه با تروریسم در منطقه بود این تحول در سال‌های گذشته گسترش یافت و همکاری و هماهنگی بین محور مقاومت، تقویت و حمایت‌ها و تجارب بین طرف‌های این محور مبادله شد. از این رو ما شاهد بودیم چگونه نماد و فرمانده محور مقاومت یعنی شهید قاسم سلیمانی علناً از محوری به محور دیگر در سوریه، عراق، فلسطین و لبنان در تردد بود و همه طرف‌ها و جبهه‌ها از این مسئله اطلاع داشتند.

شهید سلیمانی حلقه وصلی واضح، قوی و مستحکم در عرصه‌های میدانی، فکری و لجستیک منطقه بود. این مسئله بیانگر ارتباط طرف‌های این محور در مبارزه با تروریسم و انقلاب اسلامی در ایران است. برخی طرف‌ها معتقدند شهید سلیمانی بزرگترین فرمانده در عرصه مبارزه با تروریسم در منطقه بود.

به نظر شما اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد، شرایط و وضعیت سایر امت‌ها چگونه بود؟

اگر انقلاب اسلامی در ایران پیروز نمی‌شد، اوضاع منطقه‌ای متفاوت می‌بود. چه بسا توافقات صلح با رژیم صهیونیستی بیشتر و گسترده‌تر می‌شد و این رژیم به دولت سلطه جو و برتر در منطقه تبدیل می‌شد و جنبش‌های مقاومت قدرت فعلی را نداشتند و محور مقاومت در بیش از یک کشور تشکیل نمی‌شد. در آن صورت، حزب الله در لبنان و مقاومت در عراق و سوریه علیه تکفیری‌ها او تروریسم شکل نمی‌گرفت.

پیروزی انقلاب اسلامی معادلات را تغییر داد و ایران به طرف اصلی در حمایت از فلسطین و جنبش‌های مقاومت تبدیل شد. می‌توان مشاهده کرد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جنبش‌های اسلامی زیادی خواستند از تجربه ایران تقلید کنند. پس از پیروزی انقلاب این استنباط و نتیجه گیری جدید شکل گرفت که اسلام به عنوان یک رویکرد اعتقادی می‌تواند نظام‌های دیکتاتوری مانند نظام شاهنشاهی را سرنگون و انقلاب کند و دولت جدید تشکیل دهد. اینها همه نتیجه انقلاب اسلامی در ایران است. همه آنچه ما اکنون از بیداری و خیزش اسلامی و با عناوین مختلف شاهدش هستیم، با انقلاب اسلامی در ایران ارتباط مستقیم دارد.

اگر انقلاب در ایران پیروز نمی‌شد، تفکرات سکولاریستی، سوسیالیستی، مارکسیستی و سایر افکار تفکر غالب می‌بود. بله، انقلاب اسلامی در ایران معادلات را تغییر داد و اگر این انقلاب پیروز نمی‌شد، اوضاع منطقه بدون شک متفاوت بود و سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر کشورها گسترده می‌شد. اما اکنون اوضاع کاملاً متفاوت است. نفوذ آمریکا دچار افول شده است و ما به سوی جهان چند قطبی حرکت می‌کنیم و شاهد اوضاع منطقه‌ای متفاوتی هستیم که رژیم صهیونیستی در آن دست برتر را ندارد و همه اینها به علت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است.

اجرای سناریوی ایران هراسی و شایعه افکنی درباره روندی که به گسترش نفوذ شیعی رایج شده است، در برنامه کاری رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ حال اینکه ایران در واقعیت از گروه‌های مقاومت مثل حماس که سنّی است حمایت می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟

ایران هراسی مسئله‌ای است که از قدیم تا کنون وجود داشته است و از آن برای توجیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی یا فتنه انگیزی مذهبی تحت عنوان هلال شیعی استفاده می‌شود. همه این ادعاها در چند سال گذشته وجود داشته و جنگ علیه لبنان، سوریه و عراق را توجیه کرده است. اما خود دشمنان نیز می‌دانند که ایران از زمان پیروزی انقلاب با گفتمان اسلامی مبتنی بر وحدت سخن گفته است و امام خمینی (ره) خواستار وحدت مسلمانان، خودداری از تفرقه افکنی و مطرح نکردن بحث سنی و شیعه شد. ایشان حتی پا را فراتر نهادند و وحدت مستضعفان در جهان را خواستار شدند.

حمایت‌های ایران از محور مقاومت هیچ ارتباطی به مذهب ندارد بلکه این مسئله با هویت انقلاب اسلامی و اصولی که این انقلاب بر اساس آن شکل گرفته است، ارتباط دارد از این رو، حمایت‌های ایران از محور مقاومت هیچ ارتباطی به مذهب ندارد. ایران از ونزوئلا حمایت کرده است در حالی که این کشور اصلاً مسلمان نیست و فقط کشوری مستضعف است که در مقابل سلطه جویی آمریکا ایستاده است. همچنین ایران از جنبش‌های مقاومت فلسطین حمایت می‌کند که شیعه نیستند ولی با رژیم اشغالگر صهیونیستی مبارزه می‌کنند. این مسئله با هویت انقلاب اسلامی و اصولی که این انقلاب بر اساس آن شکل گرفته است، ارتباط دارد.

امروزه فرماندهان جنبش‌های مقاومت در فلسطین علناً از نقش ایران و شهید سلیمانی در ایجاد قدرت نظامی، احداث تونل‌های زیرزمینی، ساخت موشک و سایر موارد سخن می‌گویند. پس همه این ادعاها دیگر اهمیت ندارد و قابل توجیه نیست زیرا حمایت‌های ایران از بُعد مذهبی و حتی اسلامی فراتر رفته است. راهبردی که انقلاب بر اساس آن شکل گرفت، مقابله با سلطه جویی و ایستادن در کنار همه کسانی است که علیه این سلطه جویی مقاومت می‌کنند صرف نظر از اینکه به کدام مذهب تعلق دارند و حتی آیا مسلمان هستند یا خیر.

اقدامات تحریک آمیز دشمنان مبتنی بر اسلام هراسی و گسترش هلال شیعی هیچ اهمیتی ندارد. امروزه شرایط تغییر کرده است و همه از جمله غرب می‌خواهند با ایران مذاکره کنند. اگر ایران قوی نبود، غرب خواهان مذاکره با این کشور نبود. آمریکا به ایران می‌گوید بیایید درباره برنامه هسته‌ای مذاکره کنیم. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهان روابط با ایران هستند. رئیس جمهور فرانسه نیز چند روز گذشته با رئیس جمهور ایران تماس گرفت و با او گفتگو کرد. با توجه به این شرایط، ادعاهای دشمنان دیگر هیچ اعتباری ندارد به ویژه که مردم می‌بینند کشورهای ابرقدرت، آمریکا، اروپا و کشورهای غربی و عربی خواهان مذاکره و گفتگو با ایران هستند. بی اثر شدن این ادعاها به علت سیاست‌های واضح ایران و ثبات این کشور در مقابله با همه تحریم‌ها و محاصره علیه آن بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس