کد خبر 1337828
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
افزایش تحرکات هیات آمریکایی در وین

در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها به اذعان قریب به اتفاق نمایندگان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها به مراحل پایانی نزدیک شده، تحرکات هیات آمریکایی در وین، افزایش مشهودی داشته است.

به گزارش مشرق، ساعاتی بعد از ازسرگیری هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها، «رابرت مالی» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و سه کشور اروپایی به صورت جداگانه دیدار کرد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیشب (سه‌شنبه) با انتشار پیامی در توئیتر، تصویر دیدارش با نماینده آمریکا را منتشر کرد و نوشت که دو طرف درباره دورنمای مذاکرات گفت‌وگو کردند.

برخی شنیده‌ها و اخبار تائید نشده هم حاکیست که او دیروز در جلسه‌ای مشترک با «برت مک گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و اعضای ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که از راه دور برگزار شد طرف‌ها را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات وین قرار داده است.

این درحالیست که انتظار می‌رفت او برای شرکت در نشست امروز (چهارشنبه) با اعضای کنگره به آمریکا سفر کرده باشد. این جلسه محرمانه به دنبال فشار رهبران سیاست خارجی جمهوریخواهان بر دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.

جمهوری خواهان بیش از یک سال است که مالی را برای ارائه گزارش در مورد مذاکرات تحت فشار قرار داده‌اند. این اولین باری است که مالی از زمان آغاز مذاکرات وین در برابر پرسش اعضای کنگره حاضر می‌شود.

مذاکرات رفع تحریم‌ها دیروز پس از وقفه‌ای ده روزه که طرف‌های برای مشورت و تصمیم‌گیری‌های سیاسی به پایتخت‌ها رفته بودند، از سرگرفته و اینک وارد مرحله‌ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش مطالبات برحق ایران تصمیم گیری کند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی‌تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در زمینه لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دستیابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه آنچه که برای ما اهمیت دارد، عمل طرف آمریکایی است، گفت: ما نگاه می‌کنیم که بر روی زمین چه اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. برای ما این مهم است که رفتار عملی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها را به طور ملموس و عینی مشاهده کنیم. آنچه که برای ما ملاک است، نتیجه گفت‌وگوهایی است که در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم و توافقی که حاصل خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اذعان داشت: البته آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها، پیام‌های مکرری میفرستند و مدعی هستند که دارای حسن نیت هستیم اما در روند فعلی مذاکرات، ابتکار جدی و قابل توجهی را از طرف آمریکایی ندیدیم.

وی یادآور شد: بخشی از ابتکارات از نظر ما باید در مذاکرات ۱+۴ و از طریق non-paper هایی که به واسطه اتحادیه اروپا بین ما و آمریکایی‌ها تبادل می‌شود، قابل مشاهده باشد و یا ما در عمل شاهد لغو بخشی از تحریم‌ها باشیم. لذا رفتار عملی آمریکا برای ما ملاک است.

امیرعبداللهیان در واکنش به خبر توافق دوساله و موقت، تاکید کرد: ما به دنبال یک توافق خوب هستیم و به دنبال توافق موقت و محدود نیستیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 0
    به هر میزان که به‌دنبال مذاکره و هر نوع توافق با شیطان بزرگ و دنباله‌روهای اروپایی‌اش باشیم اقتصاد کشور به همان نسبت شرطی شده و با شکست مواجه خواهد شد؛ اما اگر مذاکرات و تعهدات هسته‌ای برجامی خود را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن به حال تعلیق در آوریم و به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن باشیم، قطعاً نقمت و تهدید تحریم را به نعمت و فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ در این‌صورت حربه‌ی تحریم برای همیشه از دست دشمنان گرفته خواهد شد و در جنگ اقتصادی موفق خواهیم شد، و این تنها راه موفقیت است.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 0
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 0
    و یا ما در عمل شاهد لغو بخشی از تحریم‌ها باشیم/ بفرمایید لغو تمام تحریم‌ها؛ لغو بخشی از تحریم‌ها یعنی عبور از خط قرمز سیاست قطعی نظام!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس