باج‌خواهی آمریکا از لبنان همزمان با پیشنهادات فرستاده این کشور برای مقامات لبنانی

تحلیلگران معتقدند که ایالات متحده آمریکا اکنون از شکاف موجود بین نظر فرمانده ارتش و رئیس جمهوری لبنان، درباره طرح‌های واردات برق و گاز از اردن و مصر، برای پیشبرد اهداف خود در این کشور بهره می‌گیرند.

به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، "ژوزف عون"، فرمانده نیروهای مسلح لبنان با "آموس هاچستین" فرستاده واشنگتن برای پرونده ترسیم مرزهای آبی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با حضور "دوروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت دیدار و به موضوع تعیین مرزها پرداخت.

عون در این نشست به هاچستین اطمینان داد که نهاد نظامی هر تصمیمی را که مقامات سیاسی در این زمینه بگیرند، اتخاذ می‌کند.

باج‌خواهی آمریکا از لبنان همزمان با پیشنهادات فرستاده این کشور برای مقامات لبنانی

سفارت آمریکا در بیروت اشاره کرد، اراده‌ای وجود دارد و اراده وسیله است. توافق بر سر مرزهای دریایی می‌تواند فرصتی را فراهم کند که به منظور شکوفایی آینده لبنان نیاز به آن را بیشتر می‌کند.

سفارت آمریکا نوشت: دیداری مثمر ثمر میان هاچستین و فرمانده ارتش لبنان امروز انجام شد.

همچنین نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان دیداری با آموس هاچستین در منزلش در حضور سفیر آمریکا داشت.

در این دیدار پیشنهادات جدید هاچستین بررسی شد. میقاتی اشاره کرد، در این باره با میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و نبیه بری، ‌ رئیس پارلمان برای تعیین موضع لبنان بحث و مذاکره خواهد کرد.

همچنین میشل عون با فرستاده آمریکا در روند مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و اسرائیل دیدار کرد.

باج‌خواهی آمریکا از لبنان همزمان با پیشنهادات فرستاده این کشور برای مقامات لبنانی

در این نشست هاچستین نتایج مذاکراتش در اسرائیل را به اطلاع عون رساند و پیشنهاداتی را مطرح کرد که به منظور دستیابی به راه‌حل‌هایی در این پرونده بررسی خواهند شد و تماس با طرف اسرائیلی برای تحقق این هدف ادامه می‌یابند.

عون نیز بر آمادگی لبنان برای بررسی نکات مطرح شده که در آینده تکمیل می‌شوند، تاکید کرد.

در این دیدار همچنین نقش آمریکا در کمک به برداشتن موانع در مسیر انتقال گاز و برق از مصر، ‌ اردن و سوریه به لبنان بررسی شد.

در همین زمینه بسیاری از تحلیلگران، سفر فرستاده آمریکا به بیروت برای ترسیم خطوط مرز دریای را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

هیثم الموسوی، تحلیلگر لبنانی در این زمینه می‌نویسد، با اینکه آمریکا فرستاده خود را برای ترسیم خطوط مرزی به لبنان فرستاده؛ اما این کشور در حال باج‌گیری از لبنان به واسطه تعلیق برق و گاز، اردن و مصر به این کشور است.

آیا این ارتباط مربوط به یک اختلاف، باج خواهی، یا فقط خرید زمان است؟

این سوال مربوط به سفر هاچستین است. هاچستین در این  سفر با "عبدالله بو حبیب"، وزیر خارجه و "ولید الفیاض"، وزیر نیرو لبنان دیدار کرد.

هاچستین درباره علل مخالفت آمریکا با واردات گاز و برق از مصر و اردن به لبنان به مقامات لبنانی در جریان این دیدار توضیح داد.

به گفته منابع خبری مطلع، فرستاده آمریکا قبل از ورود به بیروت اعلام کرده بود که پیشنهاد مستقیمی در مورد تعیین مرز اسرائیل و لبنان دارد.

براساس گفته‌های این منابع، پیشنهاد فرستاده آمریکا مبتنی بر چند بخش است، از جمله: ۱-اختلاف دو طرف بر سر نقطه مرکزی مرزبندی از طریق امتیاز متقابل دو طرف قابل حل است، یعنی لبنان خط ۲۹ و بخشی از میدان "قانا" را رها کرده و در ازای آن اسرائیل از "خط هوف" عقب نشینی می‌کند. ۲-لبنان باید از نقطه نظر جستجوی منافع خود با شروع عملیات اکتشافی به موضوع رسیدگی کند، زیرا شرکت‌های بین‌المللی قبل از توافق حاضر نخواهند شد در عملیات اکتشافی شرکت کنند. ۳-واشنگتن می‌تواند با پیشنهاد حضور یک شرکت آمریکایی در منطقه مورد مناقشه، یک راه حل موقت را انجام دهد و سپس درآمدها را بین دو طرف توزیع کند.

بر اساس آنچه "الاخبار" دریافت کرده است، از بحث‌های جاری مشخص می‌شود که اجماع ریاست جمهوری لبنان همچنان بر اصل تصویب تعیین مرزها قبل از هر اقدامی است.

با این حال، طرف آمریکایی با تمرکز بر دعوای بین نهادهای رسمی لبنان به‌ویژه پس از پیامی که هیئت لبنانی به سازمان ملل ارسال کرد مبنی بر اینکه لبنان چیزی کمتر از خط ۲۹ را نمی‌پذیرد، در حال نقش بازی کردن است.

به گفته این منابع، مشکل بر اساس پیشینه درگیری پنهان بین دو گروه لبنانی است که در آن گروه اول نماینده فرمانده ارتش لبنان و تیم سیاسی وی است که در دوره اخیر بسیار فعال بوده‌اند. اگرچه او به آمریکایی‌ها گفت که ارتش به آنچه دولت تصمیم می‌گیرد پایبند است و گروه دوم دربردارنده نظر ریاست جمهوری لبنان است.

طرف آمریکایی روی اختلاف تیم‌های رئیس جمهوری و فرمانده ارتش لبنان حساب باز کرده است.

به گفته یک منبع آگاه، یک تحول اساسی در این پرونده رخ داده است که از کانون توجه مربوط به ماموریت فرستاده آمریکا به لبنان، پنهان مانده است. با این حال هنوز جزییات زیادی از این تحول اساسی در دسترس قرار نگرفته است.

این منبع خاطرنشان کرد که ممکن است لبنان به دلیل مساله گاز مصر و برق اردن تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

در این زمینه، اطلاعات موجود حاکی از آن است که دولت آمریکا همچنان از موافقت نهایی مصر و اردن برای پیشبرد این دو پروژه با اعطای معافیت از مجازات‌های "قانون سزار" به آن‌ها خودداری می‌کند، زیرا این عملیات مستلزم استفاده از اراضی سوریه است.

اگرچه مصری‌ها قول مساعدت آمریکا را در این زمینه گرفتند؛ اما نماینده آمریکا نزد وزیر نیرو لبنان روز گذشته تأیید کرد که شخصا براساس نقشی که در پرونده انرژی دارد، حداکثر تا ماه آینده برای تسهیل در فرآیند تصویب  این طرح تلاش خواهد کرد.

به نظر می‌رسد واشنگتن می‌خواهد طرح واردات گاز مصر را قبل از برق اردن آغاز کند و به مصر و لبنان اطلاع داده است که می‌خواهد، جزییات توافق بین دو طرف و ماهیت مذاکرات با بانک جهانی را مورد بررسی قرار دهد.

بر اساس گزارش منابع مطلع در این زمینه، وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا تحت فشار گروه‌هایی در مجلس نمایندگان و سنا هستند که موافقت با معافیت این طرح‌ها را از یک سو حمایت غیرمستقیم از رژیم سوریه می‌دانند و معتقدند که این طرح‌ها تعهد لبنان به اصلاح اقدامات در بخش انرژی و مقابله با فساد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به همین خاطر مخالف تصویب تعلیق قانون سزار در این رابطه هستند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس