بی‌اعتمادی قاهره به وعده شفاهی واشنگتن؛ مصر خواستار تضمین آمریکا شد

به‌رغم درخواست شفاهی واشنگتن از مصر برای صادرات گاز به لبنان، سفیر بیروت در قاهره خبر داد که مصر برای صادرات گاز به لبنان از واشنگتن ضمانت خواسته است.

به گزارش مشرق، «علی الحلبی» سفیر لبنان در مصر، عصر امروز (شنبه)، علت تعویق صادرات گاز مصر به لبنان را تشریح کرد.

به‌رغم درخواست واشنگتن از مصر برای صادرات گاز به لبنان، سفیر بیروت در مصر در این خصوص گفت که مصری‌ها برای صادرات گاز خود به لبنان از طرف آمریکایی ضمانت خواسته‌اند.

علی الحلبی در گفت‌وگو با شبکه سعودی «الشرق» در این خصوص اظهار داشت: «قاهره پیش از آغاز پمپاژ گاز مصر [به لبنان]، برای در امان ماندن از "تحریم سزار" [علیه سوریه]، خواستار ضمانت آمریکا شده است».

این اظهارات در حالی مطرح‌ می‌شود که واشنگتن پیشتر خود شفاها از مصر برای صادرات گاز به لبنان درخواست کمک کرده بود تا از این طریق مانع موفقیت حزب‌الله در حل مشکل کمبود سوخت لبنان شود مبادا محبوبیت حزب‌الله در لبنان افزایش یابد.

واشنگتن که همیشه ادعای کمک به لبنان را دارد، مردادماه سال جاری، و تنها پس از چند ساعت  از سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش از ادعای کمک به لبنان سخن به میان آورد، در حالی که تا قبل از این حاضر نبود، حرفی از انتقال سوخت از مصر به لبنان به میان آورد.

سید حسن نصرالله، در سخنرانی مردادماه خود، در بخشی از اظهاراتش اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت تا ساعات آینده از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند کرد. همین وعده سبب شد تا آمریکا بسرعت دست به کار شود و وعده انتقال گاز از مصر به لبنان را بدهد، امری که نیازمند همکاری سوریه بود و سوریه بتازگی تحت تحریم سزار آمریکا قرار گرفته بود و چنین انتقالی نیازمند نادیده گرفتن این تحریم در مورد سوریه بود.

دفتر ریاست جمهوری لبنان چند ساعت پس از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دورتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت در تماس با رئیس جمهور لبنان از طرحی برای ارسال برق و گاز از اردن و مصر به لبنان خبر داده است. در بیانیه مذکور آمده بود که «میشل عون» تماسی تلفنی از دوروتی شیا سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرده است که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داده که دولت آمریکا تصمیم دارد از  اردن به لبنان برق وارد کند.

این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

سید حسن نصرالله در حالی از حرکت کشتی‌های سوخت ایران خبر داده بود که کشور لبنان یک سالی بود که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کرد و در همه این مدت آمریکا نه‌تنها کمکی برای رفع مشکلات لبنان انجام نداد بلکه با تحریم این کشور به بهانه‌های مختلف معیشت لبنانی‌ها را سخت‌تر کرد.

لبنان به دلیل خلأ سیاسی مشکلات عدیده‌ای دارد. این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) شاهد انفجاری مهیب در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد و در پی آن دولت استعفا کرد.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفت که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند و ارتش این کشور اعلام کرد که فقط برای چهار روز سوخت دارد و پس از آن دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار دادند. بعد از مدتی که دولت پیشبرد امور لبنان به درخواستهای حزب‌الله برای حل مشکل سوخت اعتنا نکرد، حزب‌الله از طریق برخی طرفهای لبنانی، اقدام به خرید سوخت از ایران کرد.

پیشتر، خبرگزاری رسمی اردن (پترا) خبر داده بود که «هاله زوانی» وزیر انرژی و منابع معدنی اردن اعلام کرده است:‌ «کمک به لبنان و مردم این کشور در صدر مسائلی بود که پادشاه عبدالله دوم در جریان سفر اخیر خود به آمریکا مطرح کرد و این در پاسخ به سؤالی درباره امکان صادرات برق از اردن به لبنان و گاز مصر از راه اردن و سوریه به این کشور صورت گرفت».

وزیر انرژی اردن گفته بود: «این مسائل به صورت فشرده با برادران در لبنان، سوریه و مصر و همچنین با آمریکا و شرکای ما در جامعه بین‌الملل اخیرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث‌ و تبادل نظر درباره راه‌های دست‌یابی به این هدف همچنان ادامه دارد، اضافه کرده بود: «برای کمک به برادرانمان هر آنچه بتوانیم، انجام می‌دهیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس