کد خبر 1267530
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
دمشق

دبیرکل شورای عالی لبنان و سوریه که به همراه مقامات لبنانی در دمشق به سر می‌برد، گفت که دولت سوریه از انتقال گاز مصر به لبنان استقبال می‌کند.

به گزارش مشرق، «نصری خوری» دبیرکل شورای عالی لبنان و سوریه گفت که دمشق از درخواست لبنان برای انتقال گاز مصر از طریق خاک سوریه، استقبال کرده است.

شبکه المیادین نیز خبر داد که رایزنی هیأت بلندپایه لبنانی با مقامات سوریه در دمشق پایان یافته است.

«نصری خوری» در مصاحبه با رسانه‌ها، گفت که سفر هیأت عالی لبنانی به سوریه برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ به این سو اتفاق می‌افتد و در این سفر موضوع انتقال گاز مصر به اردن و سپس به سوریه و از آن‌جا به لبنان مورد بررسی قرار گرفت. گازی که قرار است در نیروگاههای برق مصرف شود.

رئیس شورای عالی لبنان و سوریه، مدت زمان این سفر را یک روز اعلام کرد و گفت که پیش از این توافقاتی در خصوص عبور گاز مصر از اردن و سوریه به سمت لبنان وجود داشت، اما با امتناع قاهره، این طرح اجرا نشد و امروز بار دیگر تلاش می‌شود تا این توافقنامه اجرایی شود.

او تأکید کرد که سوریه همواره در کمک به لبنان موضع مثبتی داشته و علی‌رغم مواضع ضد سوری برخی مقامات لبنانی، اما در راستای همکاری با لبنان اقدام می‌کند.

یک هیأت از وزرای لبنانی، امروز (شنبه، ۴ سپتامبر)،   برای نخستین بار طی ده سال اخیر، به سوریه سفر کرد تا به منظور کاهش بحران برق در لبنان، زمینه را برای تدوین طرحی به منظور انتقال گاز مصر به اردن و از آن‌جا به سوریه و در نهایت انتقال به لبنان فراهم سازد.

به نوشته پایگاه خبری «عربی ۲۱»، این هیأت، شامل «زینه عکر» معاون نخست‌وزیر پیشبرد امور، وزیر دفاع و خارجه، «غازی وزنی» وزیر دارایی، «ریمون غجر» وزیر انرژی و «عباس ابراهیم» مدیر کل دستگاه امنیت عمومی است.

پایگاه خبری «النشره»، با انتشار خبر ورود این هیأت لبنانی به سوریه نوشت که «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در نطقه مرزی جدید «یابوس» به استقبال این هیأت آمد و تاکید کرد که سوریه در این دیدار کاملا مثبت عمل می‌کند و از هر ابتکاری استقبال می‌کند و مانعی بر سر راه هرگونه توافقی که به در خدمت لبنان باشد، نخواهد بود.

علاوه بر طرح انتقال گاز مصر به لبنان از طریق خاک سوریه، دولت آمریکا همچنین طرحی را پیشنهاد کرده است که به موجب آن برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان منتقل می‌شود.   «محمد خیر العکام» نماینده پارلمان سوریه در تاریخ ۳۰ مرداد ماه گفت که موضوع انتقال برق اردن از طریق شبکه برق‌رسانی سوریه به لبنان در سفر اخیر وزرای سوری به اردن مورد بررسی قرار گرفت و در سفر اخیر وزیر نفت و برق سوریه به امان، مقامات اردنی پیشنهاد آمریکا برای انتقال برق از اردن به لبنان از طریق سوریه را  مطرح کرده بودند. به گفته این نماینده سوریه، دولت دمشق اما شروطی را برای انتقال برق اردن به لبنان دارد.

از آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، مقامات لبنانی از سفر رسمی به سوریه اجتناب می‌ورزیدند و دلیل آن را سیاست بیروت در دور نگه داشتن خود از درگیری‌های منطقه‌ای اعلام می‌کردند. هرچند که به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، دلیل اصلی این امر، فشارهای آمریکا و تبعیت بیروت از سیاست واشنگتن مبنی بر در انزوا نگه داشتن دمشق بود. این در حالی بود که حزب‌الله لبنان هرگز دست از حمایت دمشق بر نداشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس