باج‌خواهی آمریکا از لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی با تل‌آویو

عضو کمیته ملی پیگیری پرونده ترسیم مرزها تأکید کرد که آمریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی، به سلاح تحریم علیه لبنان روی آورده است تا از این طریق بتواند باجخواهی کند.

به گزارش مشرق، شماری از فعالان لبنانی امروز دوشنبه در برابر وزارت خارجه این کشور در بیروت، تجمع برگزار کردند. عنوان این تجمع «دفاع از منابع نفتی و مرزهای دریایی» بود که در واکنش به مذاکرات غیر مستقیم مرزبندی دریایی بیروت با رژیم صهیونیستی برگزار شد.

«عمران زهوه» عضو کمیته ملی پیگیری پرونده ترسیم مرزها به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «احزاب سیاسی در لبنان همیشه درباره اعتماد به ارتش لبنان صحبت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳ نیز لشکر توپوگرافی در ارتش تأسیس شد و امروز کارشناسان و تجهیزاتی برای مرزبندی دقیق در اختیار داریم».

باج‌خواهی آمریکا از لبنان در مذاکرات مرزبندی دریایی با تل‌آویو

تجمع مردم بیروت

زهوه ادامه داد: «زمانی که دست ارتش لبنان بسته است، به معنای ورود فرآیند مرزبندی به بازار سیاسی (سیاسی‌کاری) است. با واگذاری خط ۲۹ [به رژیم صهیونیستی]، لبنان هزار و ۴۳۰ کیلومتر از [مناطق دریایی خود] را دست می‌دهد».

وی خاطر نشان کرد: [در صورت تحقق این مسئله]، میدان قانا را نیز از دست می‌دهیم و [با صهیونیستها] مشترک می‌شود. افزون بر این، در سال ۲۰۰۷، در برابر قبرس، ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از دست دادیم، بدون اینکه دولت اقدامی انجام دهد».

این مسئول لبنانی با اشاره به شمشیر تحریمهای آمریکا علیه ملت لبنان، تأکید کرد: «تا زمانی که شمشیر تحریمها علیه مسئولان [لبنانی] کشیده است، باید همه‌پرسی برگزار کنیم تا تصمیم بگیریم که می‌خواهیم امتیاز بدهیم یا خیر».

زهوه ضمن انتقاد از تهدیدهای ضمنی آمریکا مبنی بر تحریم لبنان، در پایان گفت: «اظهارات آموس هاچستین نماینده آمریکا برای ترسیم مرزها، به وضوح بر بحران لبنان و بحران اقتصادی متمرکز بود و درباره [انتقال] برق از اردن و گاز از مصر صحبت کرد و از آنها (مسئولان لبنانی) با شمشیر تحریم باجخواهی کرد».

هاچستین رئیس هیأت آمریکایی در مذاکرات غیر مستقیم برای ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی هفته گذشته با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در کاخ بعبدا دیدار کرد. در این دیدار «دورتی شیا» سفیر آمریکا، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه و «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان نیز حضور داشتند.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس