کد خبر 1337499
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
آیا در دوره پهلوی کسی به دانشگاه حمله نمی کرد؟

به ادعای سلطنت طلبان، دانشگاه در دوره پهلوی عزت و اعتبار داشت و با دانشجویان و دانشگاهیان برخوردی صورت نمی گرفت.

به گزارش مشرق، جریان سلطنت طلب با گذشت چهل سال از سقوط پهلوی و با این توهم که مردم حافظه تاریخی ندارند دست به تحریف‌های گسترده می‌زند و از جمله مدعی می‌شود که مدرسه و دانشگاه در دوره پهلوی ارج و قرب فراوان داشتند و کسی به حریم دانشگاه ورود نمی‌کرد.

کافی است به چندین رویداد در دوره پهلوی بپردازیم تا روشن شود که با دانشگاه چه‌ها که نشده بود.

۱- حمله به دانشجویان در ۱۶ آذر ۳۲

۱۶ آذر ۱۳۳۲ یکی از مهم‌ترین جنایات رژیم پهلوی در دانشگاه تهران اتفاق افتاد. کمتر از ۴‌ماه پس از کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق در ۲۸ مرداد آن سال، اعتراض دانشجویان به‌خاطر برقراری دوباره رابطه سیاسی ایران با انگلیس و سفر نیکسون، معاون رییس‌جمهوری وقت آمریکا به تهران با شهادت سه دانشجو همراه می‌شود.

دکتر مصطفی چمران، که از شاهدان واقعه ۱۶ آذر ۳۲ است می‌گوید: «روز ۱۵ آذر یکی از دربانان دانشگاه شنیده بود که تلفنی به یکی از افسران گارد دانشگاه دستور می‌رسد که باید دانشجویی را شقه کرد و جلوی در بزرگ دانشگاه آویخت که عبرت همه شود و هنگام ورود نیکسون صداها خفه گردد و جنبنده‌ای نجبند».

۲- حمله چتربازان به دانشگاه تهران در سال ۴۰

حمله چتربازان و کماندوها به دانشگاه تهران در اول بهمن ۱۳۴۰ از دیگر جنایات رژیم پهلوی در دانشگاه‌ها است. در این روز به دنبال اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به تعطیلی مجلس شورای ملی، چتربازان و کماندوهای رژیم پهلوی تحت فرماندهی سروان منوچهر خسروداد با دستور مستقیم شاه به دانشگاه تهران یورش برده و صدها تن از دانشجویان و اساتید را مورد ضرب و شتم قرار داده، مصدوم و مجروح ساختند و بسیاری از وسایل آموزشی و آزمایشگاهی و کتب و منابع مطالعاتی را نابود ساختند. گفته می‌شد حدود ۶۰۰ تن از آسیب‌دیدگان راهی بیمارستان شدند.

۳- اردیبهشت خونین در دانشگاه آذرآبادگان

بر اساس اسناد ساواک در روز «۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ دانشجویان دانشگاه آذرآبادگان به مناسبت چهلم کشته شدگان یزد، اهواز و جهرم، در محوطه دانشگاه اجتماع و شروع به شعارهای مضره کردند.» در نتیجه «گارد دانشگاه با استفاده از گاز اشک‌آور اقدام به متفرق نمودن دانشجویان نموده» سپس «نیروی کمکی شهربانی محل به منظور تقویت گارد وارد دانشگاه شد.» بنابراین «مأمورین شروع به تیراندازی» کردند. در این درگیری، دانشجویان «مورد اصابت گلوله» قرار گرفته کشته و مجروح شدند.

حدود یک ساعت پس از خاتمه درگیری، استاندار آذربایجان شرقی به همراه دکتر مرتضوی رئیس دانشگاه تبریز برای بررسی قضیه از دانشگاه بازدید کردند. پس از بازدید استاندار از دانشگاه گزارشی به نخست‌وزیر ارسال شد که در آن علت بروز فاجعه «اقدام بی‌رویه و خشونت گارد دانشگاه و با سلاح وارد شدن گارد به محوطه و بالاخره تیراندازی بدون اجازه و تعقیب دانشجویان حتی در داخل ساختمان‌ها» عنوان شده است.

متعاقب جنایات خونین رژیم در این ماه روزنامه دیلی تلگراف نوشت: «شاه، در برخورد با وخیم‌ترین اغتشاشات داخلی بیست سال گذشته در ایران، ناچار شد سیاست آزادی‌های جدید خود را که دو ماه پیش به اصرار کارتر اتخاذ کرده بود کنار نهد.»

۴- کشتار رژیم شاه در ۱۳ آبان ۵۷

رژیم در ادامه جنایات خود، در ۱۳ آبان ۵۷ در حوالی دانشگاه تهران خشن‌ترین حادثه پس از ۱۷ شهریور را رقم زد که در پی آن تعدادی شهید و زخمی شدند. در اوایل آبان رژیم پهلوی دانشگاه تهران را تحت کنترل خود درآورد به طوری که روز پنجشنبه‌۴ آبان، این دانشگاه‌ توسط‌ نیروهای‌ حکومت‌ نظامی‌ بسته‌ شد و از ورود دانشجویان جلوگیری‌ به‌ عمل‌ آمد. هفتم‌ آبان‌ نیروهای‌ ارتش‌ در اطراف‌ دانشگاه‌ تهران‌ مستقر شدند و از حضور دانشجویان در دانشگاه‌ جلوگیری‌ کردند.

روز شنبه ۱۳ آبان گروه‌های‌ دانش‌آموزی‌ با تعطیل‌ مدارس‌ به‌ سوی‌ دانشگاه‌ تهران‌ حرکت‌ کردند و در آنجا به دانشجویان معترض پیوستند. متعاقب آن نیروهای‌ نظامی‌ از ساعت‌ ۱۱ صبح‌ محاصره‌ دانشگاه‌ را آغاز کردند. حدود ساعت‌ ۱۲ ظهر نیروهای‌ ارتش‌ جلوی درب جنوبی‌ دانشگاه‌ مستقر شدند و شلیک‌ نارنجک گاز اشک‌آور را به‌ داخل‌ دانشگاه‌ آغاز کردند. تظاهرکنندگان‌ با برافروختن‌ آتش‌ به‌ خنثی‌سازی‌ گازها پرداختند که‌ ناگهان‌ نیروهای‌ نظامی‌ نوک‌ اسلحه‌های‌ خودکار خود را از میله‌ها به‌ سوی‌ تجمع‌کنندگان‌ گرفتند و بر روی‌ آنها آتش‌ گشودند. تعداد زیادی‌ در خاک‌ و خون‌ غلطیدند و صدها نفر مجروح‌ شدند. خبرگزاری‌ها تعداد شهدا را ۱۰ نفر و دانشجویان‌ ۶۵ نفر اعلام‌ کردند. کم‌کم‌ تظاهرات‌ به‌ بیرون‌ از دانشگاه‌ کشیده‌ شد و سرتاسر تهران‌ به‌ میدان‌ جنگ‌ تبدیل‌ شد. در این‌ تظاهرات‌ خیابانی‌ ۳۰ نقطه‌ تهران‌ به‌ آتش‌ کشیده‌ شد.

چتربازان در صحن دانشگاه تهران به دنبال چه بودند؟!

در ادامه به یکی از مصادیق جنایات پهلوی در دانشگاه‌ها می‌پردازیم که کمتر به آن پرداخته شده است، هجوم به دانشگاه تهران در روز نخست بهمن ۱۳۴۰!

در روز نخست بهمن ۱۳۴۰ گروهی از دانش آموزان از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند و به عنوان اعتراض به اخراج چندتن از دانش آموزان دبیرستان دارالفنون، خیابان‌های مرکز شهرتهران را عرصه تظاهرات خود ساختند.

دانشجویان دانشگاه تهران نیز با هدف ابراز همدردی با دانشجویان دانشسرای عالی و اعتراض به قطع کمک هزینه تحصیلی آنها به کلاس‌ها نرفتند و تصمیم گرفتند تا به صورت دسته جمعی از دانشگاه خارج شوند.

این تصمیم دانشجویان با مخالفت نیروهای انتظامی مواجه شد. دانشجویان که در تصمیم خود دایر بر خروج از دانشگاه و کشیدن تظاهرات به پهنه خیابان‌های شهر اصرار می‌ورزیدند، برای شکستن سدهای خروج از دانشگاه با نیروهای پلیس درگیرشدند؛ که ناگهان با هجوم نیروهای چترباز مواجه شدند.
 

آیا در دوره پهلوی کسی به دانشگاه حمله نمی کرد؟



چتربازان بدون هیچ گونه تأمل و به صورتی سریع وارد محوطه دانشگاه وداخل دانشکده‌ها شدند و دانشجویان را به شدیدترین شکل مورد ضرب و شتم قراردادند.

این نیروها با بدترین شکل با دانشجویان، برخورد کردند و شمار زیادی را به شدّت مصدوم و مجروح ساختند و چندنفری را کشتند و حتی به تنی چند از زنان و دختران دانشجو در محوطه دانشگاه و کلاس‌های درس، تجاوز کردند.

فرماندهی نیروهای چترباز در حمله به دانشگاه برعهده سروان منوچهر خسروداد بود.

دکتر احمد فرهاد، رئیس وقت دانشگاه تهران به دنبال حمله به دانشگاه تهران ضمن نامه‌ای خطاب به علی امینی نخست وزیر به این حمله شدیداً اعتراض کرد و بلافاصله از مقام خود استعفا داد.
 

آیا در دوره پهلوی کسی به دانشگاه حمله نمی کرد؟



این نامه از آن جا که اهمیت تاریخی دارد مرور بخش‌هایی از آن ضروری به نظر می‌رسد؛

پیرو مذاکرات امروز صبح ما، در ساعت یازده سربازان و چتربازان دانشگاه تهران را اشغال کردند. هیچ دلیلی در بین نبود که نظامات و آئین دانشگاهی نقض شود. پس از حمله به دانشگاه سربازان و چتربازان بدون فرق و تفاوت، یکسان به دانشجویان پسرودختر حمله کردند، دانشجویان بسیاری را به قصد کشت مضروب نمودند. من هیچ گاه ندیده و نشنیده ام تا این حد بی رحمی، سادیسم، خشونت و خرابکاری از ناحیه قوای دولتی اعمال شود. بعضی از دختران را سربازان در تالارهای درس دانشگاه ازاله بکارت کردند.
 

آیا در دوره پهلوی کسی به دانشگاه حمله نمی کرد؟

هنگام سرکشی در بناهای دانشگاه صحنه‌ای نظیر هجوم قشون وحشی به خاک دشمن را در برابر چشمانمان مجسم ساخت. کتاب‌ها پاره پاره شده بودند، نیمکت‌های درس شکسته شده بودند، ماشین‌های تحریر شکسته شده و خردشده بودند، تجهیزات آزمایشگاه یا خراب و غیرقابل استفاده شده بودند و یا به سرقت رفته بودند. میزهای تحریر، صندلی‌ها، جایگاه استادان و درها وپنجره ها و دیوارها شکسته و خراب شده بودند و عمل خرابکاری سربازان که به دانشجویان غیرمسلح حمله کرده بودند، فجیع بود. بدون آنکه افسران آنها، آنان را منع کنند و در جلوگیری از این اعمال دخالت کنند. حتی بیمارستان دانشگاه از خرابکاری سربازان درامان نمانده بود و عده زیادی از سرپرستان و بیماران یا مضروب شده بودند و یا مجروح.

همین اعمال در کلوپ دانشکده و خوابگاه دانشجویان خارجی به وقوع پیوسته بود. در حال حاضر عده بسیاری از دانشجویان که به سختی مضروب شده اند، در بیمارستان دانشگاه تحت مداوا قرارگرفته اند. به عنوان رئیس دانشگاه تهران و به نام نماینده دانشکده و شورای دانشجویان، من به این عمل خشونت آمیز و جنائی اعتراض می‌کنم. تمام روسای دانشکده‌ها و نیز خود من استعفای خود را به شما ابلاغ می‌کنم و این استعفا نامه‌ها مادام که مسئولین این وحشی گری های حیوانی مجازات نشوند، معتبرخواهد بود.

آن چه ذکر شد به روشنی نشان می‌دهد که پهلوی هیچ ارزش و اعتباری برای دانشگاه قائل نبود تا جایی که برای سرکوب دانشجویان چترباز در صحن دانشگاه پیاده و در کلاس‌های درس به دانشجویان دختر تعرض می‌شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 1
    بنظرتون شدنی بوده؟ حکومتی ک اون موقع بااون سبک وسیاق جوملت ک تمام مردم چنان معنویت بالایی داشتن ک کوچکترین بی حرمتی به اعتقادملت کسی جراتشونداشت حکومت بااون وجودحمله میکردبه حوزه علمیه ومساجدترسی نداشت بنظرتون دانشگاه را رهامیکرد؟؟؟ اگه موردی تودانشگاهی ک خفقان بود جرات صداکردن پیدامیکردسرشوزیراب میکردن و..ملت توخونه خودشون میترسیدن اسم حکومت بیارن میگفتن ممکنه گوش بدن ازدیواراینقدرخفقان وشکنجه و... بوده ک توروستای دورافتاد ه حتی توخونشون فکرمیکردن تحت نظرهستن دیگه خدابداد دانشگاه برسه ک دانشجوبیچاره ...
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 4
    لعنت بر پهلوی
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    این حملات بطور کلی محکوم است
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 1
    تا کسی احمق نباشه حرفای مزدورای ماهواره رو باور نمی کنه. اینا یا جیره خور آمریکا و انگلیس هستن یا اسرائیل وگرنه خرج زندگیشون رو از کجا میارن؟
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 1
    از سال 1354-1358 در مدرسه عالی بازرگانی دانشجو بودم چند سکانس مشهود از آنچه شاهد بودم حضور خشن وترسناک گارد در در این دانشکده همچون سایر مراکز آموزشی ودانشگاهی دائمی برای ارعاب وتهدید بود.فضای خفقان وسرکوب کاملا" ملموس وآزار دهند ه بود حتی در بیرون کلاسها ودر محوطه روی نیمکت ها وداخل سلف سرویس وکتابخانه از شدت خفقان نمی شد براحتی صحبت وتبادل نظر معمولی کرد.هجوم ولشگر کشی وحشیانه گارد با سپر وباتوم دربعضی روزها به داخل غذاخوری بدون توجه به جیغ وگریه بعضی دختران دانشجووفرار از ترس کتک خوردن وسر ودست شکستن خونین وبگیر وببند کمتر از صحنه جنگ نبود.عده ای دستگیر شدند تا مدتها خبری ازشان نبود وافراد بعضا" حداقل تا یک سال تحویل ساواک وحبس وشکنجه می شدند. در این لحظات عبور از میان مامورین باطوم بدست گارد دانشگاه شبیه صحنه های اسیران ایرانی در میان جلادان بعثی در زندانهای عراق بود که از همه طرف بر سر وصورت ودست وپا می کوبیدند برای دست بدست کردن یک کتاب ترس از گرفتاری فوق العاده بود.اجازه اقامه نماز داده نمی شد ولی اگر کسی اهل آن کارهای دیگر بود مانعی نبود!.برای کتابخانه دانشجویی با کتابهای به اصطلاح مجاز زیر پله ای بود.برگزاری نمایگاه معمولی کتاب وفعالیتهایی از این قبیل توام با خطر شناسایی وتعقیب ودستگیری بود.فضای رعب ووحشت وخفقان سنگین برای هر تازه واردی در اولین لحظات محسوس وملموس بود.علیرغم بعضی مشکلات قدر فضای عطرآگین آزادی واستقلال انقلاب را بدانیم در پی روایت های صحیح آن دوران باشیم.
  • مجید IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    1 0
    وارد دانشگاه نمیشدند و جنایت نمیکردند
  • فاطمه IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 2
    کسانی این چرند یات میگن فکر می کنن مردم یادشون رفته پهلوی ها چه جنایاتی کردن.خدا لعنت کنه پهلوی پدر پسر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس