کد خبر 1337052
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
اولین دستاورد سفر رئیس جمهور به روسیه

برخی گزارش ها حاکی از تقاضای واردات سیمان و میلگرد ایران از سوی روسیه در پی آغاز برنامه گسترده مسکن سازی در این کشور است.

به گزارش مشرق، خبرها حاکی از راه اندازی نهضت ساخت و ساز مسکن در روسیه و افزایش شدید تقاضای سیمان و میلگرد برای مسکن سازی در این کشور است.

بیشتر بخوانید:

رئیسی چه عجله‌ای داشت؟ دیپلماسی را یک سال تعطیل می‌کرد!

به نظر می‌رسد در ادامه برنامه‌های اصلاح اجتماعی و اقتصادی مسکو، نوسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار مقامات این کشور قرار گرفته و نیاز به سیمان و میلگرد به شدت در این کشور احساس می‌شود.

تقاضای مسکو از تهران برای واردات سیمان و میلگرد در سفر رئیسی به روسیه

به نظر می‌رسد در گفت وگوهایی که در سفر اخیر هیئت همراه رئیس جمهور به روسیه داشتند، دولت مسکو از تهران درخواست سیمان و میلگرد داشته که با استقبال وزارت صمت مواجه شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا رئیسی مانند روحانی از هول حلیم در دیگ می‌افتد؟

این در حالی است که در کشور علاوه بر راه اندازی نهضت ملی مسکن از ماه‌های پیش رو، همواره با مشکل کمبود برق کارخانه‌های سیمان و فولاد در تابستان‌ها و گاز در زمستان‌ها مواجهیم که سبب می‌شود تا میزان تولید سیمان و فولاد در داخل به شدت کاهش یافته و نرخ آنها هم رو به افزایش بگذارد؛ اتفاقی که در تابستان ۱۳۹۹ سبب کمیاب و گران شدن سیمان و درنتیجه توقف صادرات آن شود.

بورس کالا می‌تواند بستر صادرات سیمان باشد

با این حال با افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، این محصول استراتژیک صنعت ساختمان به ثبات قیمتی رسیده و امکان افزایش تولید و حتی صادرات آن را فراهم کرده است.

مرکز آمار: کاهش ۱۸.۵ درصدی تورم مصالح ساختمانی در پاییز امسال

محصولات فولادی و میلگرد نیز در ماه‌های اخیر هم در میزان تولید و هم قیمت آن ثبات قیمتی را یافته و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم مصالح ساختمانی در پاییز امسال نسبت به تابستان منفی ۱۸.۵ درصد بوده است.

هر چند که گزارش مرکز آمار به معنی کاهش قیمت مصالح ساختمانی نیست بلکه نرخ تورم این کالا در پاییز امسال حدود ۷۰ درصد (۶۹.۹ درصد) اعلام شده که در مقایسه با فصل قبل (تابستان ۱۴۰۰) که تورم مصالح ساختمانی ۸۸.۴ درصدی بود، کاهش ۱۸.۵ درصدی نشان می‌دهد.

عضو اتاق ایران و روسیه: روس‌ها به دنبال واردات سیمان و میلگرد از ایران هستند

جلیل جمالی فر عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، درباره صادرات سیمان و میلگرد به روسیه اظهار کرد: ۳ سال بود که صادرات اقلام سیمانی و فولادی به روسیه ممنوع بود که با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به مسکو، بار دیگر صادرات این کالاها از سر گرفته می‌شود.

وی افزود: افزایش تقاضای خرید سیمان و میلگرد از سوی روس‌ها به توسعه کارخانجات سیمان و فولادی منتج خواهد شد.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه قرار است صادرات محصولات فولادی شامل میلگرد، آهن و پروفیل هم به روسیه از سر گرفته شود؛ تقاضای خوبی در روسیه برای محصولات فولادی ایران شکل گرفته که از برکات سفر رئیس جمهور به مسکو است.

وزارت صمت: کاهش تولید سیمان و فولاد در آذر ماه ۱۴۰۰

از سوی دیگر گزارش‌های ماهانه وزارت صمت از حجم تولید کالا در کشور در خصوص صنایع مختلف نشان می‌دهد میزان تولید محصولات فولادی در آذر امسال ۵.۸ درصد و سیمان ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

اگرچه هنوز آماری از میزان تولید مسکن در پاییز امسال اعلام نشده، اما با توجه به کاهش سنتی و عرفی ساخت و ساز در فصول سرد سال، یکی از علل کاهش تولید سیمان و میلگرد، کاهش تقاضای آنها از یک سو و کاهش میزان گازدهی به صنایع مذکور و درنتیجه کاهش میزان تولید آنها از سوی دیگر باشد.

آغاز اجرای نهضت ملی مسکن تقاضای سیمان را افزایش می‌دهد

با این حال به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن صادرات سیمان و میلگرد به روسیه و نیز به راه افتادن نهضت ملی مسکن در یکی دو ماه آینده، با افزایش میزان تولید این محصولات مواجه شویم.

دبیر کانون انبوه سازان: اولویت سیمانی‌ها و فولادی‌ها صادرات است

فرشید پورحاجت، درباره قیمت سیمان و میلگرد اظهار کرد: بازار سیمان و میلگرد در ماه‌های اخیر به ثبات و شرایط تعادل قیمتی رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در یک سال گذشته بازار برخی مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد دچار تکانه‌هایی شده بود و قیمت این کالا روند افزایشی با شیب تند را در پیش گرفته بود. اما امروز نرخ سیمان و میلگرد به ثبات رسیده است.

این فعال صنعت ساختمان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت این دو محصول استراتژیک ساختمانی را نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته عنوان و بیان کرد: در پی کاهش قیمت ارز، نرخ سیمان و میلگرد نیز روند کاهشی در پیش گرفت.

وی یکی دیگر از دلایل بروز تعادل در بازار سیمان و میلگرد را رکود ساخت و ساز دانست و ادامه داد: امید است با آغاز نهضت ملی مسکن، و بازگشت رونق به ساخت و ساز، با افزایش تقاضای سیمان و میلگرد و حتی کاهش عرضه و کمبود در بازار این مصالح ساختمانی مواجه شویم.

پورحاجت یادآور شد: برخی شنیده‌ها حاکی از تلاش سیمانی‌ها برای افزایش مجدد قیمت سیمان است.

دبیر کانون سرسری انبوه سازان مسکن درباره تأثیر صادرات بر قیمت سیمان و میلگرد گفت: همواره اولویت شرکت‌های سیمانی و فولادی صادرات محصولات خود بوده است؛ حتی در برهه‌ای که در سال گذشته با کاهش شدید سیمان و میلگرد در بازار و افزایش قیمت آنها روبه رو بودیم، سیمانی‌ها و فولادی‌ها صادرات خود را قطع نکردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ر ض IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    18 13
    این کار صادراتی میلگرد سیمان از زمان روحانی شروع شد و مملکت را در شوک گرانی بی حدوحساب فروبردن حال نوبت شاهکار دولت جدیده تا جلوی صادرات مصالح ساختمانی گرفته نشود مسکن در مملکت سر و سامان نخواهدگرفت
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    23 8
    این دستاورد نیست بدبختی مردم بی سرپناه کشور است
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      3 2
      چی؟!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    بله انشالله
  • نوری IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 1
    روسیه در مقابل این کالاوخدمات چه خواهد داد
  • مونا IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    درود
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    احسنت
  • پژمان IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 2
    خیلی خوبه که صادرات صورت بگیره و ارزآوری بشه تا نرخ ارز در کشور کنترل بشه . بعضی ها واقعا متوجه نیستند که نرخ ارز به ارز آوری کشور بستگی زیادی داره و فقط در حد کامنت های فضای مجازی که اغلب احساسی و گاها مضحک است اظهارنظر می زنند. البته که ما سیمان و میلگرد را بیشتر از نیاز داخلی را تولید می کنیم و اگر سفارش صادرات از نیاز داخل بیشتر شد، ظرفیت تولید افزایش یابد چون اگر این طور نشود از طرفی در داخل با افزایش قیمت سیمان و میلگرد همراه خواهیم بود و از سویی دیگر مشتریان خارجی را از دست می دهیم چون صادرات برای یک بازه ی زمانی ممنوع می شود و صادرکننده ی ایرانی نمی تواند به تعهدش با طرف خارجی پایبند باشد و بی اعتبار می شود و دیگر ازش محصول نمی خرند چون به نمی تواند به تعهداتش عمل کند.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 3
    وامصیبتا.
  • پژمان IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 1
    عالی
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 1
    اینم شد مثل سیب زمینی انقدصادرات کنین تا کلا نایاب بشه در ضمن اینائی که شما میخواین صادرات کنین جزءمواد معدنی وتجدیدناپذیرهستن وفکر نکنم انقد توی کشور معادن سنگ آهن وسیمان داشته باشیم که بتونیم انقدصادرات کنیم خواهشا چوب حراج به منابع کشور نزنین
  • حسین IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 0
    الان این دستاورد است؟
  • احمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 2
    افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از علل افزایش قیمت واحد های مسکونی است.حالا اینها چگونه و با چه سیله ای می خواهند 4 میلیون واحد مسکونی که قول داده بودند بسازند
  • دانیال IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    درود
  • US ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 1
    اگر ساخت مسکن ملی آغاز شود ما مجبوریم این اقلام را وارد کنیم
  • CA ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    خودمون این دو فقره را کم داریم اینجا
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    بسیارعالی
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    منابع معدنی سنگ آهن در ایران رو به اتمام است. صادرات فولاد باید کلأ به تمام کشورها متوقف شود. مطمئن باشید آن روزی که احتیاج به سنگ آهن برای تولید فولاد پیدا کنیم هیچ کشوری در دنیا حاضر نمی شود آنرا حتی به بالاترین قیمتها در اختیارمان قرار دهد.
  • GB ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    یعنی نمیشد بجای خام فروشی کل پیمانکاری انبوه‌سازی رو به یه شرکت پیمانکار ایرانی میداد ۴ تا جوون بدبخت هم یه نونی گیرشون بیاد.
  • جلال IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    ممنون
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    بسیارعالی
  • ایرانی US ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    مطمن بشین میلگرد و سیمانش سمی نباشه مثل میوه ها
  • ايراني IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    واي واقعا اگه دولت موافقت كرده خيلي عجيب كاري كرده ما خودمون كمبود سيمان ممكنه برا سال آتي داشته باشيم البته اگه برنامه مسكن واقعيت داشته باشه دوما بريد تحقيق كنيد ايران ارزان ترين ميلگرد دنيا وسيمان و داره سوما شما سه ماه توسال و برنامه توليدتون لنگه برق و گاز ميمونه يه خورده تفكر بهتر نيس؟ سايبر فاكتوري هجوم بياريد برا توجيه
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    پوتین شش ساعت با مکرون صحبت کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس