کد خبر 1336961
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: ماجرای قتل دردناک و متاثرکننده دختر 17 ساله اهوازی از جهات مختلف قابل تحلیل است و نباید تک وجهی تحلیل شود. 

یکم. مساله اول تعیین تکلیف قاتل است. این قتل شنیع دو وجه فردی و اجتماعی دارد. طی همین یکی دو روز سلامت روان جامعه از این حیث بسیار صدمه دیده است. احساس ناامنی را ولو مقطعی بالا برده و جامعه را نسبت به فرهنگ و قوانین خود بدبین کرده است. بر این اساس به گواه شواهد تردید ناپذیر و به گفته خبره های این حوزه، جنبه اجتماعی قتل افساد فی الارض است و حکمش اعدام است. 

در قانون نیز آمده است کسی که برای ایجاد رعب و هراس .... دست به اسلحه ببرد.... مفسد فی الارض است. دو شرط نیز برای افساد فی الارض دیده است. یکی نیت و دومی آگاهی از نتیجه عمل. آگاهی از ثمره رعب و وحشت. رفتار قاتل از هردو منظر قابل تحلیل است. 

نکته مهمتر اینکه اگر قانون در این موضوع ابهام دارد لازم است مجلس و دستگاه قضایی ورود کند و مساله رعب و وحشت را متناسب با اقتضای زمان و فهم عامل از ثمره رفتارش بازتعریف دقیق داشته باشد. 

دوم. برخلاف آنچه شیادهای رسانه ای ضدانقلاب تبلیغ می کنند نه قانون و نه اسلام اجازه کشتن همسر را به بهانه واهی تعصب سیاه نمی دهد و آنچه قاتل مرتکب شده است هیچ نسبتی با غیرت دینی ندارد و باید قصاص شود. 

اما مساله اینجا نیست. مساله اینست که به دلائل مختلف ممکن است اولیا دم گذشت کنند و این گذشت نه از سر خیرخواهی و دلسوزی بلکه ناشی از تعصبات قومی و قبیله ای باشد. اینجا باید نگران شد. 

سوم. مادر قاتل در گفت وگویی توضیح می دهد که چون اهل محل قاتل را متهم به "مرد نبودن" و "بی غیرتی" کرده اند او دست به این اقدام شنیع زده است. چنین فرهنگ جاهلانه ای بیش از هر چیز جای نگرانی دارد و در حقیقت باید برای این سنت غلط و نادرست غصه خورد و چاره اندیشید. این ماجرا بهانه ای است برای اصلاح فرهنگ غلط غیرت سیاه.

چهارم. انتشار فیلم این حادثه از سوی برخی رسانه ها اگر از سر علم بوده بدون تردید خیانت است. در هیچ کجای دنیا یک حادثه دلخراش را اینطور به نمایش نمی گذارند و رسانه ای نمی کنند. با هیچ قاعده رسانه ای نیز انتشار چنین صحنه های دردناکی توجیه پذیر نیست. بر این اساس ورود نهادنظارتی به این موضوع و برخورد با منتشر کننده های فیلم جای تقدیر دارد چرا که مهمتر از یک حادثه، سلامت روانی جامعه و احساس امنیت است که با انتشار این قبیل عکس ها وفیلم ها صدمه جبران ناپذیر می بیند. روشن است که عدم انتشار فیلم به معنی سانسور اخبار نیست.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    22 11
    «احساس ناامنی را ولو مقطعی بالا برده» ناامنی از چی ؟! باید فحشا امن باشد؟! مالکم کیف تحکمون!!!
    • تک سوار DE ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      6 7
      دقیقا. بابا طرف فحشا کرده. رسوا شده. اینم عکس العمل طبیعی جامعه. بجای ستایش غیرت دارید تخریبش می کنید؟ دیگه غیرت هم رنگی شد رفت. کلا جبهه انقلاب در تحلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی شونه. بجای این که این اتفاق رو مستمسک مطالبه گری از سیاست های فرهنگی مولاوردی بکنه افتاده دنبال پاک کردن خطوط قرمز خودی.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      11 5
      اسلام دین عدل و دادگاه و انصافه نه دین تعصب و خشم.هر حکمی باید از زیر دست قاضی رد بشه.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      11 2
      یک نکته مهم قاتل محکوم است تعصب قبیله ای محکوم است اما آیا اقدام زن (مقتول) که خانواده و فرزند خود را رها کرده و به سراغ مرد غریبه دیگری رفته، آیا محکوم نیست؟! خواهشا اگر قضاوت میکنیم همه جانبه قضاوت کنیم!
  • احمد IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    9 23
    به نظر می رسد باید همه جوانب موضوع رادرنظرگرفت چنانچه رفتن مقتول به ترکیه وازدواج با مردسوری بدون طلاق ونگهداشتن عده صحت داشته باشد نامبرده دچار گناه کبیره زنا شده ودراین خصوص می بایست قوه قضاییه اقدام ونامبرده را به مجازات زنای محصنه محکوم و حکم الهی را اجرا مینمود تااین اقدام زشت و کریه توسط قاتل انجام واحساسات عمومی جامعه جریحه دار نمیشد فقط مقتول وقاتل مقصرنیستند نقش اطرافیان وحاکمیت را دراین موضوع وقضایای مشابه نمیتوان نادیده گرفت
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      4 1
      البته در این خصوص باید سن مقتول که ۱۷ ساله بود رو در نظر گرفت، که آیا فریب خورده یا نه با علم از مسایل شرعی رفته مرتکب زنا شده، در هر حال کسی عم راهکار برخورد با اینگونه حوادث رو بیان نمی کنه ، چه شرعی و چه قانونی، همه وقتی باهاش مواجه میشن یه تصمیم می گیرند، بعضی ها عاقلانه تر و بعضی ها جنون آمیز
  • مهرداد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 2
    توقف این رویه هولناک فقط یک راه داره جلوی جریان سازانِ تریبون دار رو بگیرید موضوع حل است
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    16 2
    راه عقلانیش طلاقشه نه بریدن سرش
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      2 6
      اتفاقا شاید درس عبرتی باشد برای بقیه که راه غزل رو نرن
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 4
    می کشتش چرا سرشو برید
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    باید به نقش نهادهای امنیتی در این جریان که در یک شهر حاکم بوده و احتمالا اقدام پیشگیرانه به عمل نیامده پرداخته شود. حداقل می‌توانستند راهنمایی لازم را به عمل آورند. دوم امان از حرف مردم. آن‌های که در نهان و آشکار بر کوره خشم و نفرت دمیدند قطعا در این جریان مقصرند.
  • بنده خدا US ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    5 1
    قاتل برای ایجاد رعب و هراس در جامعه مرتکب قتل نشده. زنش چند ماه از خونه فرار کرده و با مرد غریبه بوده. همه اهل محل و کسبه بازار که همکارش بودن هم میدونستن اینو. دیگه آبرویی واسه اون مرد باقی میمونه؟؟؟؟ انگیزه مرد از اینطور کشتن و نشون دادن سر فقط و فقط نشون دادن غیرت خودش به اهل محل بوده. هیچ قصد ارعاب و هراس نداشته و به هیچوجه مفسد فی الارض نیست. مگه این فعال رسانه ایی حقوقدان یا قاضیه که حکم مفسد فی الارض میده؟؟؟؟ البته من کاری به درستی یا نادرستی کار قاتل ندارم و قضاوتی نمیکنم اما قطعا مفسد فی الارض نیست و قصدش ترسوندن مردم نبوده
  • ممد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    8 2
    کشورهای غربی از هر چه در داخل حمایت کنند آن نقطه ضعف ما است وانت یک خانم متاهل نباید سر خود را در را هوس بدهد وابرو چند خانواده را ببرد خود کرده را تدبیر نیست ب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس