کد خبر 1336911
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
چین بازیگر امنیتی جدید در شاخ آفریقا

چین می‌خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند و بازیگر امنیتی جدید در شاخ آفریقا شده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «آناتولی» در یادداشت تازه خود با اشاره به سفر وزیر خارجه چین به شاخ آفریقا و تعیین یک نماینده ویژه برای این کشور نوشت: چین می‌خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند و بازیگر امنیتی جدید در شاخ آفریقا شده است.

خبرگزاری آناتولی در یادداشت تازه خود به‌قلم «حسن ایسیلو» نوشت: کارشناسان می‌گویند، تعیین یک نماینده ویژه از سوی چین برای شاخ آفریقا تاییدکننده تمایل این کشور برای ایفای نقش بیشتر استراتژیک به عنوان بازیگر امنیتی در قاره سیاه است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در سفر خود به منطقه در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد پکن یک نماینده ویژه برای شاخ آفریقا منصوب خواهد کرد. اگرچه او به نقش دقیق این نماینده اشاره نکرد، اما گفت چین به اریتره برای توسعه خط ساحلی این کشور کمک خواهد کرد.

با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه چین، متوجه می‌شویم که مرکزیت روابط شخصی و تعهدات متقابل در مرکز دیپلماسی چین با آفریقاست. این روند نشان‌دهنده اهمیت توافق چین با آفریقا در تعاملات دیپلماتیک خود و همچنین اولویت‌بندی امنیت در دستور کار سیاست خارجی است.

تعیین یک نماینده ویژه از سوی وزیر خارجه چین برای شاخ آفریقا در ژانویه سال جاری میلادی درست در زمان حساسی اتفاق افتاد که نماینده آمریکا در شاخ آفریقا برای حل درگیری یک ساله در اتیوپی به این کشور می‌رفت.

«عبدالرحمان شیخ اظهری»، مدیر اندیشکده تحلیل و مطالعات استراتژیک سومالی گفت: «چین می‌خواهد قاره سیاه را از دوستان دیرینه غربی و روسای استعمارگر سابق دور کند. چین تولیدات ارزان‌تر و قابل دسترس را در مقایسه با کالاهای گرانقیمت غربی، برای قاره سیاه ارائه می‌کند. برخی از این تولیدات از سوی چین شامل جنگ‌افزارهای نظامی هستند.»

وی ادامه داد: «شرکای دیرینه و قدیمی آفریقا شامل اروپا و آمریکا نگران گسترش و پیشروی‌های چین در آفریقا و افزایش تمایل کشورهای آفریقایی برای تعامل و تجارت بیشتر با چین هستند. چین شاید این کشورها را در دام وام با بهره‌های سنگین بیندازد که ممکن است قادر به بازپرداخت آن نباشند و در نهایت، این چین است که می‌تواند زیرساخت‌های کلیدی استراتژیک ملی کشورهای متخلف مانند فرودگاه‌ها، بنادر دریایی و حتی زمینی را تصرف کند.»

دیگر کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که شاید در بلند مدت، ‌ چین نفوذی بر تصمیم‌گیری‌های‌ سیاسی و اقتصادی کشورهای آفریقایی که خواهان کمک هستند، داشته باشد.

یکی دیگر از این کارشناسان به نام «مصطفی ام‌هتا» -محقق ارشد شبکه بررسی رسانه، اندیشکده مستقر در ژوهانسبورگ- گفت فکر نمی‌کند چین به دنبال این باشد که آفریقا را در تله قرض و بدهی بیندازد.

وی ادامه داد: «آن‌هایی که علیه چین هستند این روایت را از خود ساخته‌اند و تصویر منفی از چین ایجاد کرده‌اند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 0
    ایران نیز باید کمک کند
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      کاملأ موافقم!!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    ایران دوستان زیادی در شمال آفریقا و کشورهای مسلمان همانند سودان و سومالی دارد و باید در جهت کاهش فشارها بر یمن در این منطقه وارد بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس