کد خبر 1336403
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
پایه جدید و محکم برای تقویت روابط چین و روسیه

رهبران چین و روسیه در دیدار روز جمعه خود مجموعه‌ای از اسناد را در زمینه تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف امضا کردند که پایه‌ای محکم برای همکاری‌های عمل‌گرایانه آنها خواهد بود.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز در گزارشی در خصوص سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به پکن به منظور حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و مذاکره با شی جی پینگ رییس جمهور چین نوشت: در بین ۱۵ سند امضا شده بین ۲ کشور، سه سند به بخش انرژی تعلق دارد. CNPC شرکت بزرگ دولتی انرژی چین به طور جداگانه ۲ قرارداد را با شرکت‌های روس نفت و گازپروم به امضا رساند.

شرکت گازپروم که انحصار صادرات گاز روسیه از طریق خطوط لوله را در اختیار دارد، در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد در برنامه دارد تا میزان صادرات به چین را به ۴۸ میلیارد متر مکعب در سال برساند. ۱۰ میلیارد متر مکعب از این میزان از طریق خط لوله جدیدی خواهد بود که از شرق دور روسیه به چین کشیده خواهد شد.

روس نفت در تقویت قرارداد موجود بین ۲ کشور متعهد شده که تا ۱۰ سال آینده ۱۰۰ میلیون تن نفت را از طریق خط لوله نفت قزاقستان به چین، صادر کند.

«لی یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین پس از دیدار با مدیران عامل روس نفت و گازپروم گفت: قطار فوق‌العاده روابط چین و روسیه همیشه در حرکت است. هیچ ترمینالی در بین راه نیست و تنها پمپ بنزین در مسیر وجود دارد.

قرارداد تامین گاز طبیعی چین از شرق دور، به یکی از نقاط مهم همکاری‌های ۲ کشور تبدیل شده و تضمین جدیدی برای پکن به منظور دستیابی به اهداف «بدون کربن»  تبدیل شده است.

براساس این گزارش، مجموعه اسناد امضا شده بین رهبران چین و روسیه تنها متوجه بخش انرژی نیست و به تقویت روابط پکن و مسکو در زمینه تجارت کالا و خدمات منجر خواهد شد. چین و روسیه همچنین به منظور تسهیل همکاری‌های گمرکی و روابط تجاری خود، توافقنامه شناسایی متقابل اپراتور مجاز اقتصادی (AEO) را امضا کردند که قرار است امنیت و کارایی زنجیره‌های تامین بین دو کشور را تسهیل کند.

براساس این گزارش، حجم روابط تجاری و اقتصادی چین و روسیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن با ۳۵.۹ درصد رشد برای اولین بار به ۱۴۶.۸ میلیارد دلار رسید. چین در طول ۱۲ سال گذشته به طور متوالی بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده است. چین و روسیه قصد دارند تا سال ۲۰۲۴، حجم روابط تجاری و اقتصادی خود را به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال برسانند.

یکی دیگر از توافقات این ۲ کشور مربوط به تبادلات ورزشی می‌شود و قرار است در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از ۵۵۰ رویداد ورزشی بین ورزشکاران آنها برگزار شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    دم جناب پرزیدنت پوتین و جناب پرزیدنت شی گرم!!! به امید فروپاشی کامل جهان تک قطبی به زودی زود!!!!
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 0
    مبارک کشورهای ازادومستقل باشه انشالله ک انسانیت و وجدان شرقی برخوی وحشی وجانی غرب فائق بیاد. ایا بایدتاابد همینجوری امریکازورگویی بکنه؟وجنایت وادمکشی راتاکی بایدادامه بدن وکشوری جرات نکنه انتقادکنه ازشون چین وروسیه هرچقدرم بفکرمنافع خودشون باشن خلاصه همینکه دارن یقه ی جانیان رامیچسبن ونمیزارن دیگه یکه تازی کنن وحق کشورهای ضعیف بیش ازاین خورده بشه. انشالله ک خیره این همکاری راهبردی هرچی باشه بنفع ماهست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس