تصادف

پسر ۱۱ ساله‌ای که پشت فرمان خودروی پدرش نشسته بود در تصادفی هولناک باعث جان‌باختن ۳ نفر و مصدومیت ۴ نفر دیگر شد.

به گزارش مشرق، این حادثه روز پنجشنبه گذشته در محور قدیم ساوه - تفرش واقع در استان قم اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که یک خودروی سمند که ۴ سرنشین داشت و راننده‌اش پسری ۱۱ ساله بود با یک دستگاه خودروی پژو پرشیا به‌شدت تصادف کرد.

شدت این حادثه به حدی بود که هر دو خودرو آسیب شدیدی دیدند و وقتی گروه‌های امداد و نجات به محل حادثه رسیدند معلوم شد که هر ۳ سرنشین پرشیا به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده و ۴ سرنشین سمند نیز مصدوم شده‌اند. سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس راه استان قم درباره علت این تصادف گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد علت حادثه تجاوز به چپ خودروی سمند است که راننده آن پسری ۱۱ساله بود.

ماجرای پسر ۱۱ساله‌ای که ۳ نفر را در تفرش به کشتن داد +عکس

بررسی‌ها نشان می‌دهد قربانیان این حادثه رئیس شورای اسلامی روستای کهک و ۲ دختر جوان او بودند. در شرایطی که بررسی‌های پلیس درباره این حادثه آغاز شده است مهم‌ترین پرسش این است درحالی‌که راننده مقصر پسری ۱۱ ساله بوده، مسئولیت این حادثه با چه‌کسی است و خسارت سنگینی که به خانواده قربانیان وارد شده چطور جبران می‌شود؟

سیدمجتبی حسین پور، وکیل دادگستری در این‌باره می‌گوید: در حالت کلی پسر ۱۱ ساله طبق قانون نابالغ محسوب شده و به جرمی که مرتکب می‌شود خطای محض گفته می‌شود.

تفاوت خطای محض با جرم عمد و شبه عمد این است که در این دو نوع جرم مسئولیت آن با شخص مرتکب است، اما در خطای محض که توسط کودک صغیر اتفاق افتاده باشد مسئولیت با عاقله فرد مرتکب است که این عاقله شامل پدر و بستگان مذکر شخص مرتکب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: گاهی دیده می‌شود که برخی افراد این اجازه را به فرزندان کم‌سن و سال‌شان می‌دهند که پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند. این اتفاق معمولا در جاهای خلوت اتفاق می‌افتد، اما اینطور که پسری نابالغ که گواهینامه نیز ندارد در جاده‌ای پرتردد پشت فرمان بنشیند و درحالی‌که ۳ نفر دیگر هم در خودرو حضور داشته‌اند که ظاهرا بالغ بوده‌اند رانندگی کند از قصور حکایت دارد. اگر سرپرست این کودک در خودرو حضور داشته باشد موضوع را از شمول خطای محض خارج دانسته و آن را شبه‌ عمد قلمداد می‌کنند. یعنی سرپرست این پسر قصوری مرتکب شده که خودرو را در اختیار فرزند صغیرش قرار داده و مسئولیت این حادثه نیز سرپرست کودک است.

ماجرای پسر ۱۱ساله‌ای که ۳ نفر را در تفرش به کشتن داد +عکس

این قاضی سابق دادگستری درباره شرایط جبران خسارت از سوی بیمه در چنین مواردی نیز می‌گوید: شرکت‌های بیمه معمولا هنگام عقد قرارداد شرایطی را به بیمه‌گذار اعلام می‌کنند که درصورت رعایت این شرایط آن‌ها خسارت احتمالی را جبران می‌کنند که یکی از این شرایط در بحث رانندگی داشتن گواهینامه است.

به این معنا که بیمه درصورتی که راننده خودرویی که در تصادف مرگبار   مقصر است گواهینامه نداشته باشد خسارت وارده را پرداخت نخواهد کرد.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 78
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    23 6
    اینکه گفته شده در خطای محض مسئولیت برا عاقله شخص غیر بالغ هست در مورد پرداخت دیه بوده یعنی عاقله کودک باید دیه رو پرداخت کنند اما من یاد ندارم گفته باشند مسئول این جنایت عاقله هستند(به معنا چیزی تو مایه های مقصر) بله اگه سرپرست کوتاهی کرده باشه علاوه بر اینکه دیه رو باید بده مسئول و مقصر هم هست
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      حتما کیسه هوا ها هم طبق معمول باز نشده بودند. ولی این حادثه نشون داد سمند از پارس ایمن تر هست.
  • امیری IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    5 0
    طبق قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 خسارت قابل پرداخت است ولی حتما از مقصر حادثه بازیافت می شود.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 5
    حالا برید پژو پارس حلبی بخرید
  • نیما IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    13 0
    واقعا چطور میگذارند بچه با این سن پشت ماشین بنشیند
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    6 1
    بیمه ها!!!هزار راه برای فرار از پرداخت خسارت بلدند!!!!در عوض کارمندانی متمول و ثروتمند پرورش میدهند که واضح است چطور اینگونه زندگی میکنند!!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 2
    کیسه هوا چی میگه؟
    • DE ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 1
      اینقدر سرعت زیاد بوده که کیسه های هوا یا رفتند هوا یا بعد از تصادف و توقف خودروها باز شدند.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    46 0
    چرا اسمی از پدر پسر یازده ساله ننوشتی
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      10 7
      جوانمردانه زیستن هزینه دارد .
  • کارشناس IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 1
    با سلام . در نتیجه گیری که اعلام نموده مقصر فاقد گواهینامه باشد و بیمه پرداخت میکند کاملا اشتباه هست برابر ماده 15 قانون شخص ثالث خسارت زیاندیدگان از محل بیمه خودرو مقصر حادثهتماما پرداخت میگردد و سپس شرکت بیمه از مقصر حادثه بازیافت می نماید.
    • رضا IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 0
      کل خسارتو بیمه میده
  • FR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    این دیگر نه تنها خطای محض
  • AU ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    در هر صورت اون پسر هم در گناه چنین کاری مقصر هست! (مگر اینکه سندروم دان بوده باشد!یا دچار اختلالات روحی و روانی بوده باشه ) حتا اگر دادگاه حکم ندهد! گناه این کار برای ان نوشته میشود(مگر اینکه با اجبار پدر و مادر یا ولد خود چنین کاری رو کرده باشد!).. هرکس هر زمان،فرق خوب و بد را بفهمد،حق برایش هویدا باشد! اما بد را انتخاب کند! اعمالش د کارنامه اش قطعا نوشته میشود. اما توبه نصوع راه بازگشت.. که در چنین جنایتی! بسیار دشوار سنگین است (علاوه بر حق الناس).
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    4 1
    جالبه همه دارن دوباره بیمه و... حرف میزنن.کسی نمیگه چطور یه خانواده اجازه داده یه بچه 11 ساله با جان چندین بی گناه بازی کنه.انگار پول خیلی اهمیتش از جون آدمها بیشتره.
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      برای اینکه با وجود اینکه مجرم کودک است بیمه میتواند گرفتاری این خانواده را حل کند !البته عذاب وجدان و سلب آرامش همیشه همراه خانواده محرم است و به ما مربوط نمیشود چون این اتفاق ممکن است برای هرکس بیفتد
  • محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    بله تاسف بارتر اینکه کودک 11 ساله
  • محمد IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    هرچه بگندد نمکش می‌زنند. وای به روزی که بگندد نمک
  • محمد جواد موسوی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    با سلام . من در جریان این تصادف از بستگان متوفی هستم و تا اینجا که بنده مطلعم هیچ خسارت و دیه ای به خانواده متوفی پرداخت نشده ضمن اینکه جناب امام جمعه تفرش بعد از سر و صدا و عزل به سمت دیگری در شهر قم رسیدن ظاهرا شدن رئیس ائمه مساجد و پسر ایشون و نه حتی خود ایشون پاسخگو درست حسابی نبودن تا این لحظه که بنده اطلاع دارم گویا قانون مال فقرا و کسانی که پارتی و گردن کلفت ندارن هست نه آقا زادها .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس