نمایندگان آمریکا خواستار توقف فروش جنگنده اف – ۱۶ به ترکیه شدند

بیش از ۵۰ نماینده کنگره آمریکا از دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور خواستند فروش جنگنده های اف – ۱۶ به ترکیه را متوقف کند.

به گزارش مشرق به نقل از صفحه رسمی فرانک پالون نمایندگاه کنگره آمریکا، گروهی متشکل از بیش از ۵۰ نماینده از هر دو حزب ایالات متحده به «فرانک پالون» رئیس مشترک کمیته امور ارمنستان و «گاس بیلییراکیس» عضو دیگر کنگره پیوستند تا وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا را برای جلوگیری از فروش نسل بعدی جنگنده های اف – ۱۶ به ترکیه تحت فشار قرار دهند.

در نامه نمایندگان کنگره خطاب به آنتونی بلینکن و لوید آستین وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا آمده است: ما قویا از شما می خواهیم درخواست ترکیه برای دستیابی به اف – ۱۶ های جدید و کیت های مدرنیزه شده را رد و برای مسئولیت خواهی از حکومت اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) بی درنگ اقدام کنید.

در این نامه ادعا شده است: آمریکا نباید حمایت بیشتری از ارتش ترکیه به عمل آورد تا زمانی که اردوغان در جهت توقف اقدامات بی ثبات کننده و نقض حقوق بین الملل در داخل و خارج گام های ملموسی بردارد. سوابق نشان می دهد که وی تغییری در رفتار خود ایجاد نخواهد کرد، تا زمانی که آمریکا از همه ابزارهای دیپلماتیک از جمله تحریم های اقتصادی هدفمند بهره گیرد.

گزارش های مربوط به درخواست ترکیه از آمریکا پس از دیدار جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده با اردوغان در حاشیه اجلاس سال گذشته گروه ۲۰ منتشر شد.

اقدام کنگره از حمایت گروه های قومی، مذهبی و سیاست خارجی آمریکا برخوردار است که نگران پیامدهای امنیتی مسلح کردن اردوغان با فناوری نظامی آمریکا هستند.

آنکارا در عین حال به دلیل خرید سامانه موشکی اس – ۴۰۰ روسیه و همچنین سرکوب دولت آنکارا علیه جامعه مدنی ترکیه، تحت تحریم است.

آمریکا، ترکیه را تهدید کرده است که در صورت خرید سامانه اس - ۴۰۰ قرارداد تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ را لغو و آنکارا را تحریم می کند.

 خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه چندی پیش اعلام کرد که مقامات ترکیه و آمریکا درحال آمادگی برای گفتگو درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ در آینده‌ای نزدیک هستند.

آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ را امضا و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش ۲. ۵ میلیارد دلار را دریافت کرد.  

ترکیه بارها اعلام کرده است که مجهز شدن به سامانه اس - ۴۰۰ مغایرتی با تعهد آنکارا به عنوان عضو ناتو نخواهد داشت.

آمریکا و متحدانش گفته اند که استفاده ترکیه به عنوان عضوی از ناتو از سامانه روسی اس-۴۰۰، تهدیدی برای این ائتلاف نظامی غربی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    8 14
    ترکیه که همه شرفش یعنی «سززمینش» رو در اختیار امریکا قرار داده (پایگاه اینجرلیک)
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      3 1
      2 سال است دستور تخلیه اش داده شده و محاصره ارتش ترکیه است فعلا بیروت شده بزرگترین پایگاه به لطف و یادگار دولت روحانی
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    10 12
    ترکیه فقط با کارهای جنجالی قصد مطرح کردن خود در سطح بین‌المللی را دارد صد ها مدل پهپاد در دنیا وجود دارد حالا این بایرکدار مگه چه تکنولوژی خاصی داره که اینقدر گندش می کنند .انگار دیگه در دنیا پهپاد دیگری وجود ندارد گنده گویی هم حدی داره
    • حسین IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      5 2
      محصول رو کشور تولید کننده گنده نمیکنه بلکه کارایی و مشخصات و توان عملی رزمی اون محصول هستش که باعث جهانی شدنش میشه.... اگر غیر ازین بود که خبر خودروی پراید رو هم باید تو همه رسانه های دنیا میشنیدیم که البته میشونیم ولی از از نوع مثبتش
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 4
      اتفاقا محصول رو کشور تولید مننده جهان سومی ی فاحشه، گنده میکنه. . البته این پهباد مونتاژی اصلا محصول ترکیه نیست
    • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      3 2
      پس طبق گفته شما اسکندر و چنگیز خان هم تبلیغاتشون باعث شده بود که اونا گنده بشن و در حقیقت هجوم اسکندر به ایران و عربها و یا اشغال شرق اروپا توسط تنها 10 هزار سرباز مغول! واقعیت نداره و گنده گویی اونها هستش اگه اینطوری باشه که ما باید قویترین دنیا بودیم ....
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 3
      ترکیه چیزی بجز رسانه نداره. زمانی هم بر سر خودروی ملی شان تبلیغات کردند آخر سر معلوم شد مونتاژی هست. ترکیه اصلا صنعت فولاد ندارد که بخواهد چیز فولادی بسازد از خودرو تا پهباد
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 7
    همسر محترم آقای اردوغان به دیوان مثنوی مولانا خیلی علاقه دارند و بارها گفته اند که این کتاب پرشکوه را مطالعه میکنند. (هرکودکی میداند که دیوان شعر فارسی وقتی ترجمه بشود هیچ ارزش ادبی ندارد چون شعر فارسی پر از صنایع شعری زبانی است)_ پس خانم رییس جمهور شما فارسی بلد هستند و بنوعی فارس زبان هم بحساب می آیید. چرا پنهان میکنید؟
    • محسن IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      6 1
      مولانا: دیوان شمس » رباعیات » بیگانه مگیرید مرا زین کویم در کوی شما خانهٔ خود می‌جویم دشمن نیم ارچند که دشمن رویم اصلم ترکست اگرچه هندی گویم
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 4
      محسن جون اینها ابیات جعلی است.چطور بیتهای دیگر را نخواندی علیه ترکها.
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 4
      جناب محسن خودت دو دور بخوون سکته ی بیت رو ببین،بعد بفهم بیت انتسابیِ جعلی یعنی چی! جالبه که حتا یکبار هم در تاریخ به مولانا گفته نشده مولانای ترکی!! اصل یکی ترک باشه اون وقت شعر به ترکی نگه دیگه نوبره!! پاشو خودتو جمع کن عزیز.ترک واقعی زردپوستان منگولویید آسیای شرقی هستند نه مولانا جلال الدین محمد پارسی که از دست ترکان گریخت و به قونیه آمد برو در تاریخ بخوون که ببینی زبان مردم قونیه فارسی بود.تازه دیگر القاب مولانا رومی و بلخی است.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    2 9
    درسته آذربایجان خیلی قدمت داره ولی اسم شمال ارس آذربایجان نیست
    • کریم IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      3 0
      شمال و جنوب ارس همیشه اذربایجان بوده فقط وقتی حکومتهای حاکم بر دو سوی ارس متفاوت بودن( مثلا یکیش روس باشه یکیش ترک و یا یکیش فارس باشه یا یکیش ترک و....) برای جلوگیری از اتحاد و تنش های قومی سعی میکردند نام منطقه رو تغییر بدن....
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 4
      اینکه آذری ها کلمه «تورک» را بدرستی نمیتوانند تلفطظ کنند دلیل این است که ترکی برایشان بیگانه است
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      1 1
      کریم پاشا،تاریخ بخوون ولی نه از روی کتابهای جعلی جمهوری جعلی باکو.
  • شهاب IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 3
    اردوغان ترکیه رو به نابودی میکشونه.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      4 1
      به پژاکی ها مربوط نیست
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    1 2
    ارمنستان و آذربایجان چه ارزشی در برابر ترکیه دارند ؟ ترکیه کل اف ۱۶ هارا از آمریکا کیت گرفت و در داخل سر هم کرد . خودش بعضی قطعات ساخت و ارتقا داد و قطعات فوق پیشرفته را هم از آمریکا وارد کرد . پشتیبانی جنگنده ها را هم خودش انجام میده . آمریکا باید از ترکیه پشتیبانی کنه و نسبت به امنیت ترکیه تعهد داشته باشه .
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 1
      اسرائیل و ارمنی ها لابی قدرتمندی در امریکا و جهان دارند بعد از امریکا در فرانسه و انگلیس از این جهت اهمیت ارمنستان یونان و قبرس اهمیت پیدا می کنند
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 2
      ترکیه صنعت فولاد ندارد
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 1
    ترکیه باید سوخو 35 خریداری نماید و قید اف 16 ها را بزند چون پیشرفته تر هم هستند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    2 1
    همه می دانند بعد از کودتا اردوغان بزرگترین دشمن امریکا واسرائیل در جهان است حتی خطر ترکیه برای امریکا و اروپا بخاطر تسلیحات تهاجمی اش بیشتر از ایران تصور می شود متاسفانه دستگاه دیپلماسی روحانی از فرصت ترکیه کمتر استفاده کردند و بیشتر رودرو قرار گرفتند که با روی کار امدن رئیسی انگار روابط دو کشور به سطح گذشته بر می گردد
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      1 2
      کلا خوش باشی با توهماتت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس