کد خبر 1335688
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
ترکیه گاز رژیم صهیونیستی را به اروپا می رساند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در اظهاراتی اعلام کرد که ترکیه و رژیم صهیونیستی به دنبال بهبود روابط تیره‌آمیز خود هستند.

به گزارش مشرق به نقل از دیلی صباح، اردوغان پس از بازگشت از اوکراین در جمع خبرنگاران گفت: ترکیه علاقمند به از سرگیری مذاکرات با اسرائیل برای استفاده از گاز طبیعی این کشور و انتقال آن به اروپا است.

وی گفت: همکاری انرژی ما بین دو کشور در سفر آتی اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل به ترکیه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور روز پنجشنبه پیش از سفر خود به اوکراین نیز گفته بود که قرار است با هرتزوگ در اواسط ماه مارس دیدار کند و در آن دیدار به دنبال بهبود روابط دو کشور است.

اردوغان گفت: «ما می‌توانیم از گاز طبیعی اسرائیل در کشورمان استفاده کنیم و فراتر از استفاده از آن، می‌توانیم آن به اروپا منتقل کنیم».

بیشتر بخوانید:

اردوغان: سعی داریم گاز اسرائیل را به اروپا انتقال دهیم

ترکیه و اسرائیل قبلاً تلاش کرده بودند تا در زمینه منابع انرژی با یکدیگر همکاری کنند، اما این گفتگوها هرگز به جایی نرسیده بود.

اردوغان چهارشنبه با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد. وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی در این دیدار مورد بحث قرار گرفت، گفت که آنکارا می‌خواهد قرارداد تأمین گاز طبیعی با عراق به امضا برساند و در حال مذاکره در این خصوص است.

وی افزود: ما اکنون موضوع عراق را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

اردوغان با بیان اینکه بارزانی قول داده است مذاکرات به تسهیل روابط اقتصادی منجر شود، گفت: ممکن است گاز طبیعی از عراق به ترکیه ارسال شود.

رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته گفت که سفر هرتزوگ می‌تواند فصل جدیدی را در روابط دوجانبه باز کند و او "آماده است در جهت تأمین منافع اقتصادی اسرائیل در همه زمینه‌ها از جمله گاز طبیعی گام بردارد."

روابط ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروی دریایی اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی ترکیه به نام ماوی مرمره که در مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بود، به پایین‌ترین حد خود رسید. در این حمله ۱۰ فعال حقوق بشری ترک کشته شدند.

این رویداد باعث بحران بی سابقه‌ای در روابط ترکیه و اسرائیل شد به طوری که پس از این حادثه، هر دو کشور حتی نمایندگان دیپلماتیک خود را فراخواندند.

با این حال در سال ۲۰۱۳، با عذرخواهی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از ترکیه و پرداخت ۲۰ میلیون دلار (حدود ۳۸ میلیون لیره در آن زمان) غرامت به قربانیان ماوی مرمره، روابط ترکیه و اسرائیل وارد دوره عادی سازی شد.

در دسامبر ۲۰۱۶، هر دو کشور سفرای خود را به عنوان بخشی از توافق آشتی منصوب کردند و چندین بار بر ضرورت بهبود بیشتر روابط دوجانبه تاکید کردند.

با این حال، مقامات ترکیه همچنان از سیاست‌های اسرائیل در مورد هدف قرار دادن فلسطینی‌ها، از جمله شهرک سازی های غیرقانونی در کرانه باختری و قدس اشغالی و وضعیت انسانی در غزه، انتقاد می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 9
    حال بهم زن ترین کشور جهان شده این ترکیه... ی مشت بدبخت هم کردنش مدینه فاضله ...اونا دیگه چه عقب مونده هایی هستن ....
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 8
    این همونیه که قبل از نابودی سوریه برا فلسطینیا اشک میریخت و به اسراییل میتاخت ریاکاری دیگه خیلی وقیحانه شده
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 3
    مرگ بر منافق
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    3 6
    لعنت بر اردوغان خیانت کار
  • NL ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 4
    ترکیه که همه شرفش یعنی «سززمینش» رو در اختیار امریکا قرار داده (پایگاه اینجرلیک)
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    8 1
    یعنی همه ی کشورهای دنیا دنبال منافع ومردم خوشون هستند شماها و دار و دستتون دنبال دشمنی و جنگ افروزی ،به شماها چه ربطی داره نخودها ،عربها و اسراییلیها دیگه با هم علیه ایران متحد شدن شله زرد مغزها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس