کاهش صادرات گاز طبیعی ایران به عراق

رئیس‌جمهور ترکیه که اخیرا خبر داده بود رئیس‌ رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک به این کشور سفر می‌کند، گفت که آنکارا درصدد انتقال «گاز اسرائیل» به اروپاست.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، بعدازظهر امروز (جمعه)، هنگام بازگشت از اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگاران به امکان صادرات گاز از اراضی اشغالی به اروپا اشاره کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رئیس‌جمهور ترکیه در ابتدای اظهارات خود از شیوه تعامل غرب با بحران روسیه و اوکراین انتقاد کرد و گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تا این لحظه روش مثبتی برای حل این تنش ارائه نکرده است. رجب طیب اردوغان ادامه داد: «نگاه جهان به تحولات دونباس و مناطق مرزی آن دوخته شده است و امیدوارم که صلح همچنان در این منطقه پابرجا بماند».

اردوغان همچنین اضافه کرد: «ما تمایل داریم که در سطح عالی نشستی میان آقایان پوتین و زلنسکی برگزار کنیم. ما به رئیس‌جمهور اوکراین اطلاع دادیم که آماده ایفای نقش در کاهش تنش هستیم. چنانچه پس از دیدار با پوتین، مأمور به مانجیگری میان روسیه و اوکراین شویم، ما این مأموریت را خواهیم پذیرفت و تلاش خواهیم کرد مسئولیتی را که بر عهده ما نهاد شده، انجام دهیم».

بیشتر بخوانید:

تأیید برقراری مجدد صادرات گاز ایران از سوی ترکیه

وی همچنین با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا نقش مثبتی در بحران اوکراین ایفا نکرده، بیان کرد: «غرب در حل تنش روسیه و اوکراین تا این لحظه نه‌تنها نقشی نداشته بلکه در حال  در این فرایند سنگ‌اندازی کرده است». رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد که ترکیه قاطعانه به مبارزه خود علیه سازمان تروریستی داعش و تفکرات انحرافی این سازمان ادامه خواهد داد.

اردوغان: سعی داریم گاز اسرائیل را به اروپا انتقال دهیم

مقامات و رسانه‌های غربی طی ماه‌های اخیر ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده و به همین بهانه فشارها علیه مسکو را افزایش داده‌اند. آمریکا و متحدانش با دستاویز قرار دادن این  حمله خیالی، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه آماده کرده و شمار نیروها و  تجهیزات نظامی خود را در شرق اروپا افزایش داده‌اند.

پس از آنکه مقامات دولت اوکراین از جمله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور، آلمانی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند باور ندارند حمله قریب‌الوقوعی از سوی روسیه رخ دهد، آمریکایی‌ها ادعای جدید تدوین فیلم جعلی از سوی روس‌ها درباره درگیری در شرق اوکراین را مطرح کرده‌اند تا بلکه بتوانند مشروعیت فشار علیه مسکو را بازیابی کنند.

بنابر گزارش روزنامه «هابر تورک»، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «ما مشکل گاز طبیعی نداریم و صادرات گاز از عراق به ترکیه در دستور کار قرار دارد. در صددیم تا گاز اسرائیل را مورد استفاده قرار دهیم و فراتر از آن، برای انتقال گاز اسرائیل به اروپا همکاری کنیم».

اردوغان پیشتر نیز از ایده انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا از مسیر ترکیه استقبال کرده بود. او گفته بود: «اگر گاز اسرائیل به اروپا برود تنها از طریق ترکیه خواهد بود.»

سال ۲۰۱۶، ترکیه و رژیم صهیونیستی بعد از چند سال تنش در روابط مذاکراتی را بر سر واردات گاز صهیونیست‌ها برگزار کردند؛ اما آن مذاکرات به دلیل خشم آنکارا از اقدامات ضدانسانی تل‌آویو در بیت‌المقدس و غزه به شکست منجر شد.  دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در آن زمان از پروژه خط لوله «ایست‌مد» که به دنبال انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا از مسیر قبرس بود، حمایت کرد. دولت جدید آمریکا اخیرا و بدون سر و صدا حمایت از این طرح را کنار گذاشت و در یک یادداشت غیررسمی خطاب به دولت یونان دلایل اقدام خودش را توضیح داد.

دولت جو بایدن در آن یادداشت، این پروژه را عامل ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه خوانده و مدعی شده بود که این پروژه باعث تقابل ترکیه و «کشورهای منطقه» می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    1 0
    حالت استادنش نشان میدهد ،سعیش بیهوده خواهد بود، و آرزوی ملحق شدنش به اروپا برآورده نخواهد شد.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    2 4
    ان شاءالله ، درد بی درمان بگیری اردوغان پست فطرت
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      2 0
      اردوغان خودش دردِ بی درمانِ مجسم و متحرک است.خدا شر این بلای جان ملتهای اروپا تا آسیا را کم کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس