اعتراض شدید به نامزدی زیباری برای پست ریاست جمهوری عراق

وزیر خارجه و وزیر امور مالی سابق عراق شامگاه جمعه گفت که آرای کافی برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق را دارد.

به گزارش مشرق، «هوشیاری زیباری» وزیر خارجه و وزیر امور مالی سابق عراق شامگاه جمعه گفت که نامزد شدنش برای تصدی پست ریاست جمهوری قطعی بوده و آرای کافی برای تصدی این پست را دارد.

وی گفت: «تصدی پست ریاست جمهوری نیازمند دو سوم آرای اعضای پارلمان بوده که در حال حاضر این تعداد آرا را دارم».

زیباری به سفر اخیر خود به نجف اشاره کرد و گفت که دیدار وی با «مقتدی صدر» مثبت بوده است.

بیشتر بخوانید:

عقب‌نشینی «صدر» از حمایتِ نامزد حزب دموکرات کردستان

وی افزود: «انتخابات پارلمانی اخیر عراق، بسیاری از قوانین بازی سیاسی در عراق را تغییر داد».

نامزد تصدی پست ریاست جمهوری عراق گفت: «دیدگاهی برای ادغام گروه‌های مسلح و تقویت حاکمیت دولت وجود دارد».

وی به استیضاح وی در زمانی که وزیر امور مالی عراق بود اشاره کرد و گفت که این استیضاح سیاسی بوده است. 

زیباری گفت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تلاش زیادی برای گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی انجام داد.

نامزد تصدی پست ریاست جمهوری عراق گفت که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن عراق به عمق جهان عرب و اسلام به کار خواهد بست و نمی‌خواهد که عراق به میدانی برای جنگ یا مکانی برای حمله به کشورهای همسایه تبدیل شود.

 قرار است ۱۸ بهمن ماه جاری (۷ فوریه) نشست پارلمان جدید عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور برگزار شود. تا کنون اسامی ۲۵ نامزد تایید صلاحیت شده برای ریاست‌جمهوری رسما اعلام شد که علاوه بر برهم صالح، رئیس جمهور کنونی عراق، نام هوشیار زیباری، وزیر دارایی برکنار شده در دوره نخست‌وزیری «حیدر العبادی» به اتهام فساد به چشم می‌خورد و به اعتقاد بسیاری از ناظران، رقیب اصلی صالح در نشست آتی پارلمان اوست.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

اکنون نیز در حالی که حزب اتحادیه میهنی کردستان بر ضرورت حمایت از نامزدی صالح برای تصدی این پست تاکید دارد، حزب بارزانی‌ همچنان بر ضرورت کسب امتیاز پست ریاست‌جمهوری تاکید دارد و با وجود هشدارهای موجود در خصوص هوشیار زیباری و پرونده‌های فساد او، بر ضرورت نامزدی او برای ریاست‌جمهوری اصرار می‌ورزد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس