به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: بنا بر اعلام وزارت‌ دفاع آمریکا، وزیر دفاع این کشور در تماس تلفنی با ولیعهد امارات از تصمیم کشورش برای استقرار هواپیماهای جنگنده نسل پنجم آمریکا در امارات، همکاری در حوزه پدافند هوایی و ارسال ناوشکن یواس‌اس‌کول مجهز به موشک هدایت‌شونده خبر داد.

 این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته در سفر امیر قطر به آمریکا، قرارداد خرید یک سفارش بزرگ از بوئینگ به ارزش ۳۰ میلیارد دلار منعقد شد. همچنین در جریان این سفر بایدن طی نامه‌ای از کنگره درخواست کرد تا قطر را در فهرست متحدین غیرناتوی آمریکا درج نماید. 

 بنابراین به نظر می‌رسد روابط قطر با آمریکا در دوره بایدن بهبود فزاینده‌ای خواهد یافت. زیرا از سویی دموکرات‌ها به طور سنتی روابط حسنه‌ای با اخوانی‌ها دارند و از طرفی آمریکا برای پیگیری چند پرونده -از جمله تأمین گاز اروپا در صورت توقف صادرات از سوی روسیه و همچنین پرونده ایران و افغانستان- به کمک و همراهی قطر نیاز دارد.

در این میان که روابط قطر با آمریکا هر روز گسترده‌تر می‌شود دیگر بازیگران همسو با آمریکا در منطقه مانند امارات احساس تنهایی بیشتری می‌کنند. به ویژه در شرایط کنونی که حملات مستمری توسط یمنی‌ها علیه این کشور انجام می‌شود و سران ابوظبی راه‌حل قابل اعتمادی برای حل کامل این چالش در پیش‌رو ندارند.

 مهم‌تر این‌که واکنش روزهای ابتدایی آمریکایی‌ها نیز نشان داد آن‌ها هیچ اقدام چشمگیری چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه امنیتی در دفاع از امارات انجام ندادند. حمایت و نزدیکی واشنگتن به رقیب امروز و دشمن دیروز اماراتی‌ها (قطر) بیش از پیش بر این تلقی منفی سران ابوظبی دامن زده است. 

 این احتمال هر روز تقویت می‌شود که آمریکا به مرور از امارات و عربستان فاصله می‌گیرد و احتمالاً این دو کشور به جای آمریکا به سوی روسیه (در حوزه‌های نظامی و امنیتی) و چین (در حوزه اقتصادی) سوق پیدا می‌کنند. 

 به نظر می‌رسد در چنین شرایطی وزیر دفاع آمریکا با این تماس سعی داشته تا کمی از این نگرانی بکاهد و تلاش کند تا نوعی توازن در بین همپیمانان آمریکا در خلیج‌فارس ایجاد نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    امریکا فعلا تنبون خودشو بچسبه از پاش نیفته ایجاد توازن در خلیج فارس پیشکشش!!! خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس