ویژه ها

دیپلماسی فعال اقتصادی دولت، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی را در پی داشته است. آن هم بدون برجام و بدون FATF و همین مسئله عصبانیت جریان غربگرا را در پی داشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مشروب و موادمخدر برای مردم،صندوق فرهنگیان و هفت تپه برای ما

«عباس عبدی» فعال اصلاح طلب که پیش از این چندین بار بر لزوم آزادی خرید و فروش مواد مخدر و آزادی مشروبخواری تاکید کرده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «مهم تر از جرم و آسیب» نوشت: «معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی...گفت: نرخ شیوع الکل در کشور ۹ تا ۱۰ درصد میان افراد ۱۵ تا ۶۴ سال است و سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند. سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات می‌میرند. نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است. سالانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند».

وی در ادامه نوشت:«مشکل اینجاست که نگاه مدیریت فعلی در حل آسیب‌ها، نگاهی سنتی است. آنان هر کس که مرتکب جرم یا آسیب می‌شود را به عنوان افراد پلید و شرور تلقی می‌کنند و تنها راه‌حل را مجازات و حذف آنان می‌دانند. در حالی که در جامعه جدید، آنان هم ذی‌حق هستند و جرم و آسیب بیش از آنکه یک مساله شخصی و ناشی از پلیدی و شرارت فردی باشد، یک امر اجتماعی است... در جامعه‌ای که رتبه فساد آن بالا، نابرابری و بیکاری و تورم چشمگیر، فقر گسترده، مشارکت عمومی کم، فقدان پاسخگویی امری رایج باشد و حداقل نیمی از مردم احساس کنند که حاکمیت قانون وجود ندارد و... پس چندان غیرطبیعی نیست که شاخص‌های جرایم و آسیب‌ها بالا برود».

مشروب و موادمخدر برای جوانان مردم، صندوق فرهنگیان و هفت تپه برای ما/ شرق: بانیان مشکلات موجود را کنار نگذارید!

افراطیون اصلاح طلب استاد مغلطه و سفسطه هستند. این طیف از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون حداقل 34 سال در مناصب ارشد اجرایی، تقنینی و قضایی حضور داشته است. طیف اصلاح طلب از سال 92 تا 1400 دولت را قبضه کرده و از سال 96 تا 1400 نیز شورای شهر و شهرداری پایتخت را دربست در اختیار گرفت. جریان اصلاح طلب از سال 94 تا 98 نیز در مجلس دهم حضور داشته و فراکسیون امید را تشکیل داد.

در مقطعی که طیف اصلاح طلب دولت را دربست در اختیار گرفته بود، تنها در یک نمونه فساد صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داد و حدود 15 هزار میلیاردتومان از سرمایه فرهنگیان و معلمان عزیز کشورمان به جیب مفت خورها رفت. دستگاه قضا عوامل این فساد را دستگیر و دادگاه متهمان برگزار شد. با اینحال رسانه های منتسب به اصلاح طلبان بجای حمایت از معلمان و فرهنگیان، از متهمان و مفسدان حمایت کرد.

در یک نمونه دیگر در مقطعی که اصلاح طلبان دولت را قبضه کرده بودند، شرکت هفت تپه به صورت غیرقانونی به شخصی فاقد صلاحیت واگذار شد و این امر موجب شد که حقوق کارگران زحمتکش در این کارخانه ضایع شود. در این مورد نیز دستگاه قضا مدیر متخلف را بازداشت و دادگاه رسیدگی به جرایم او برگزار شد اما باز هم اصلاح طلبان تمام قد از متهم و مدیر متخلف دفاع کرده و به کارگران دهن کجی کردند.

پرونده حسین فریدون، مهدی جهانگیری، فرزند عباس آخوندی، فرزند نعمت زاده، داماد محمد شریعتمداری و...در دولتِ اصلاح طلبان مطرح شده و اسناد متعددی از فساد این افراد منتشر شد.

از سال 92 تا 1400 ساخت مسکن برای جوانان از سوی دولت تقریبا متوقف شد. دولتمردان تاکید کردند که استعداد جوانان ایرانی در حد طبخ آبگوشت بزباش و قرمه سبزی است. قیمت خودرو سر به فلک کشید. دلار تا 10 برابر گران و به نسبت آن ارزش پول ملی سقوط کرد و...

حالا بانیان و عاملان اصلی این وضعیت، با توهین به جوانان و ملت ایران و با سیاه نمایی و القای بن بست در آینده کشور، اینگونه القاء می کنند که جوانان ایرانی یک مشت انسان مشروبخوار و معتاد هستند و حاکمیت نیز نتوانسته خواسته های آنان را برآورده کند و با بگیر و ببند در پی مدیریت امور است.

افراطیون اصلاح طلب می بایست بجای این قبیل توهین ها، از مردم عذرخواهی کرده و برای جبران خسارت هایی که به کشور وارد کردند، ریل گذاری خود را تغییر دهند.

** شرق: بانیان مشکلات موجود را کنار نگذارید!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «برکناری به بهانه بانیان وضع موجود؟» نوشت:«رئیسی برخلاف روزهای ابتدایی خدمتش از «بانیان وضع موجود» که مشخص است منظور از آن مدیران و مسئولان دولت حسن روحانی است، گلایه دارد و از حذف آنان سخن می‌گوید. حذف مدیران قبلی و جایگزینی مدیران همسو به «آوردن مدیران اتوبوسی» معروف است».

در ادامه این مطلب آمده است:«این در حالی است که در سال 86 مجلس با تصویب قانونی به دنبال ممانعت از تغییرات اتوبوسی بود... باید دید دولت در چند ماه آینده به این مصوبه عنایت خواهد داشت یا همچنان باید شاهد حذف بانیان وضع موجود باشیم».

مشروب و موادمخدر برای جوانان مردم، صندوق فرهنگیان و هفت تپه برای ما/ شرق: بانیان مشکلات موجود را کنار نگذارید!

جریان اصلاح طلب اصلا با شایسته سالاری و گردش مدیران میانه خوبی ندارد. برخی از مدیران این طیف که خود را «ژنرال» نیز می نامند از ابتدای پیروزی انقلاب تا همین تابستان 1400 در مناصب ارشد حضور داشته و اکنون نیز گلایه دارند که چرا در تغییرات جدید، این افراد کنار رفته اند.

از نگاه جریان اصلاح طلب، تا وقتی ژنرال های خودخوانده و آقازاده ها هستند، دیگر چه نیازی به جوانان متخصص و مدیران موفق است؟! حالا اگر دولت دست به تغییر این افراد بزند، متهم به جابجایی اتوبوسی مدیران می شود!

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، قرار نیست نگاهی حزبی و جناحی حکم‌فرما باشد؛ بلکه مسئله اصلی اجرای شایسته‌سالاری و کنارزدن بانیان مشکلات موجود است. براساس‌این صحبت از کنارگذاشتن اتوبوسی و انتصابات اتوبوسی نیست؛ بلکه حرف اصلی تلاش برای اصلاح ساختار و کنارگذاشتن بانیان مشکلات موجود است.

لازم به ذکر است که آقای رئیسی- 5 بهمن- در گفت و گوی زنده تلویزیونی گفته بود:«دولت استقبال می‌کند از اینکه مثلاً بگویید چرا انتصابات با کندی انجام می‌شود، می‌گویم بله این انتقاد را قبول دارم، در دولت تأکید کردم که حتماً با سرعت انتصابات صورت گیرد و گفتم هر کس شایسته است و کارآمده است باید به کار گرفته شود، هر کس هم بانی وضع موجود است، حتماً نباید از آن استفاده شود.»

** عصبانیت اصلاح طلبان از دیپلماسی فعال منطقه ای دولت

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «مرز تحقیر کجاست؟» با انتشار کاریکاتوری توهین آمیز نوشت:«سفر قابل تأمل رستم قاسمی وزیر مسکن و شهرسازی به کشور جمهوری آذربایجان و دیدار مجازی با رئیس جمهور آن کشور به انتقادات از وی دامن زد و این پرسش را پیش کشید که اگر قرار بر دیدار مجازی است، چرا باید به چنین سفرهایی رفت؟».

مشروب و موادمخدر برای جوانان مردم، صندوق فرهنگیان و هفت تپه برای ما/ شرق: بانیان مشکلات موجود را کنار نگذارید!

اما انتشار این کاریکاتور توهین آمیز، نشان از عصبانیت است. عصبانیت از دیپلماسی فعال منطقه ای دولت سیزدهم. در روزهای گذشته یکی از فعالین رسانه ای در مطلبی نوشته بود:«سفر چند روز اخیر ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران در هیاهوی رسانه‌ای تقریبا گم شد... سفر وزیر دفاع آذربایجان بعد از سفر بسیار مهم رئیسی به روسیه که معادلات منطقه‌ای را تحت تاثیر قرارداد، صورت گرفت. سفر روسیه و نزدیک شدن بیش از پیش تهران و مسکو به هم و همچنین تلاش دو کشور برای نهایی کردن قرارداد بلندمدت همکاری،اثرات زیادی در مناسبات منطقه گذاشته است.»

این فعال رسانه ای در ادامه نوشت:«پیش از سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به تهران، وزیر راه ایران به باکو رفت و درخواست رسمی مقامات باکو برای مشارکت ایران در بازسازی قره‌باغ را دریافت کرد. اینها نشان داد که عزم ایران در ورود جدی‌تر به مناسبات منطقه‌ای در قفقاز، جدی است...».

و اما رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به فضاسازی ها درباره حواشی سفیر وی به آذربایجان گفت:« در سفر به جمهوری‌آذربایجان بر سر موضوعات گوناگون مذاکرات خیلی خوبی داشتیم. علاوه بر ملاقات با همتای آذربایجانی، جلسه وبیناری با رئیس جمهور کشور میزبان نیز برگزار شد. ابتلای به کرونا در تیم همراه مانع نشست حضوری شد. جلسه نیم‌ساعته با آقای علی‌اف، یک ساعت و ۴۵ دقیقه طول کشید. مصوبات سفرهای خارجی دولت یک‌به یک اجرایی می‌شوند».

یکی از فعالین رسانه ای نیز در واکنش به فضاسازی ها درباره حواشی سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان، در مطلبی نوشت:« بدون اشاره به دستاوردهای مهم سفر راه و شهرسازی به باکو، دیدار مجازی الهام علی اف با هیات ایرانی را سوژه میکنند اما نمیگویند بخاطر تشدید وضعیت کرونا در جمهوری آذربایجان، علی‌اف با دبیرکل سازمان جهانی گمرک (۸ بهمن) و رئیس مجلس مونت نگرو (۲۶ دی) هم دیدار مجازی برگزار کرد».

این فعال رسانه ای در ادامه نوشت:«امضای قرارداد ساخت پل آستاراچای برای افزایش تردد کامیونها به ۱۰۰۰ دستگاه در روز و بهبود مسیر تجاری ایران به سمت اروپا شرقی و روسیه است و تفاهم برای حضور شرکتهای ایرانی در بازسازی قره باغ دستاوردهای این سفر است؛ خوب است حاشیه سازان پاسخ دهند سفرهای  نماینده روحانی چه نتیجه‌ای داشت؟».

واقعیت این است که دیپلماسی فعال اقتصادی دولت، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی را در پی داشته است. آن هم بدون برجام و بدون FATF و همین مسئله عصبانیت جریان غربگرا را در پی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • جواد IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    39 19
    صدهاوهزاران ویلاواپارتمان برای فرزندوزیرراه روحانی گرانی وتوان نداشته ی اجاره برای ما... میلیاردها دلاربرای برادر جهانگیری به نرخ دولتی امادلار30هزارتومنی برای مااونم گرانی شدیدرواجناس... هزاران هزارفسادوفتنه دارن این باندمغزخراب شده ی اصلاحات.اخرهدف اصلاحات میدونیدچیه زدودن دین از ملت مسلمان ایرانه.. کافیه یه نگاهی به رسانه های زنجیرهیشون بکنید.
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      19 11
      این معلم ها که الان هر روزه تو خیابونن بجای کلاس درس چرا زمان روحانی که صندوق فرهنگیان بلعیده شد سکوت کردن؟ مشکوک نیست الان؟
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      11 5
      روزی نامه شرق چرا در دوره ریاست حسن روحانی جابجایی اتوبوسی که چه عرض کنم بلکه جابجایی قطاری مسئولین دولت قبلش با دولت خودش را نگران کننده نمی دانست؟! حال آن که حسن روحانی به صراحت در مصاحبه مطبوعاتی آغاز کارش این موضوع را خواستار شد!!
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      1 0
      جمهوری اسلامی یعنی همینها که جواد گفت
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    24 16
    مرز تحقیر را نمی دانم ولی مرزی پر رویی را غربگداهای بدبخت به رکوردی دست نیافتنی جابجا کرده اند. ظاهرا آن موقع که به هواپیمای وزیر خارجه بنزین نداند یا نفر معرفی شده ایران به سازمان ملل را تروریست نامیدند یا مسئولین وقت آمریکا تقریبا هیچ برجام را به بهای گزاف به ما فروختند در حال احترامات ویژه به مسئولین دولت وقت بودند و ما خبر نداشتیم.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      11 5
      مرز تحقیر فرودگاه فرانکفورت است هنگامی که هواپیمای حامل ظریف الممالک را سوخت ندادند تا این که یک تانکر از ایران برای سوخت رسانی به آن به آلمان فرستاده شد تا جنابش بتواند به ایران برگردد!
  • SE ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    20 17
    عبدی فاقد سلامت روان است و باید در تیمارستان بستری شود
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    24 16
    اتفاقا تا این گداهای غرب در راس کار می آیند و فرهنگ جامعه را غربی می کنند عاقبت خوشی وجود ندارد
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 1
      جالب است
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    19 11
    بعضی از اصلاح طلبان یه جوری بی وجدانند که خود بی وجدانی هم تعجب می کنه
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    18 3
    آدم بی معنی نرخ شیوع فلان... ۹ تا ۱۰ درصده؟!!! تو تو ایرانی؟!
  • بازنشسته IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    13 9
    اگر یه ذره ایمان ووجدان را قاضی کنید :::: تمام اجناس وحاملهای انرژی چند برابر شده اند نسبت به مردادماه ؟؟؟؟!!!!! از خدا بترسید
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      8 9
      شما 8سال جیب ملت را یک دهم کردی زبانت بسته بود پررویی شما همون قدر هست که عملکرد خودتان را نمی بینیدو 4 ماه این دولت را که هنوز خودتان راس کار هستید جای دیگران معرفی می کنید
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    14 10
    بانیان وضع موجود را نه تنها باید عزل کنید و کنار بگذارید بلکه بسیاری از آنها را باید بابت همدستی با دولت ویرانگر بنفش در ویران کردن اقتصاد کشور و معیشت مردم محاکمه و مجازات کنید
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    11 15
    تیتر قشنگ و به حقی بود
  • سامان IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    13 17
    افساد طلبان دیپلماسی را باید از دولت مردان رئیسی یاد بگیرند.
    • میرزا قشم شم IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      10 9
      نه بابا چطو باید یاد بگیرن
  • مسعود IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    20 8
    باند بازی و رانتخواری ویژگی بارز جریان اصلاح طلب است هفت تپه و صندوق ذخیره فرهنگیان فقط بخشی از مفاسد این جماعت است.
  • دانیال IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    18 12
    مدیران بی لیاقت اصلاح طلب بانیان وضع موجود هستن و در اسرع وقت باید تعویض بشوند با این مدیران بی کفایت نمیتوان کشور را اداره کرد.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      11 7
      مدیران نالایق رفتند الان لایق ها سر کارن هنوز چیزی ندیدیم
  • خسارت محض IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    21 11
    مرز تحقیر آن جا بود که ظریف جلوی امیر کویت زانو زد.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    26 10
    ما مسلمانیم و به قرآن مجید ایمان داریم . خداوند سبحان در قرآن مجید در خصوص نهی شرابخواری و مسکرات و حرام بودن آن آیات متعددی را فرموده اند از جمله آنکه ( در حال مستی به نماز نزدیک نشوید ) و این طور استنباط می شود که فردی که شراب خورده ، پاکی و شرط مورد لزوم جهت نماز را ندارد و همچنین به تبع آن مجازات فردی که بی نماز است نیز در قرآن مجید کاملا شرح داده شده ، یعنی از نظر حق تعالی آن فرد دچار خباثت شده و اگر توبه نکند مستوجب آتش جهنم است و ضمنا حدود شرعی آن نیز در احادیث و فقه اسلامی ذکر شده .
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      3 0
      منظور کسانیکه منفی زده اند چیست؟
  • محمد IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    10 4
    تا وقتی که 90 درصد مدیران دولتی و کارمندان اصلاح طلبند راه کشور برای غلبه بر مشکلات بسته است
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    8 9
    هاشمی رفسنجانی باعث و بانی همه ی بدبختی های مردم ایران هست. خدا از سر تقصیراتش نگذره.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    7 4
    اسلاح طلبان هم مانند ترامپ برای همیشه به تاریخ پرتاب شدند. این خط و این نشان.
  • فرزاد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    7 8
    منافقین اصلاحات پیشرفت ایران اسلامی رابرنمی تابند دیپلماسی بسیار قوی جناب آقا رییسی وتیم دولت باعث سردرگمی منافقین اصلاحات شده است
  • سید فروزان CH ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    8 4
    چنین موجودی با اینهمه ایراد ، چگونه باز هم اجازه نوشتن دارد ؟ کلا این شخص از کجا درآمد برای زندگی کردن دارد؟
  • بهروز IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    11 8
    مدیران بی لیاقت دولت بی کفایت روحانی باید عوض شوند. عبدی هم خیلی بی وجدان هستند.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 3
    شرق هست که گزارشات شب بی بی سی واینترنشنال رو فردا منتشر میکند تازه برای خوش خدمتی اضافه هم میکند روزنامه ضد کشور شرق علیرغم اسمش فقط برای غرب کار میکند
  • مصطفی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    10 2
    بانیان وضع موجود محاکمه کنید
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    7 3
    باید از این اصلاح طلبان روحانی پرست پرسید که چرا در 8 سال ریاست بی امان شما بر اریکه قدرت سیاسی یک دفعه هم که شده دم از دستاوردهای سفر های ایشان نزدند البته حق هم با آنهاست چرا که آن موقع که خودشان مشغول چپاول بیت االمال بودند و فرصت این خباثت ها را نداشتند ولی حالا که بیکار شده اند ویا در حال بیکار شدن و انشا ء ا... محاکمه شدن هستند هر گونه خذعبلاتی را بر زبان جاری مینمایند البته روحانی طی دوران ریاست خود سفری آن چنان مهم را هم نرفت حالا بماند که نتیجه ای هم داشته باشد یا نه آآآآآآ به جز سفرهای او و یا نماینده های او به کشور های غربی که نتیجه ای جز خواری و زبونی شان در برابر کدخدای آمریکایی در بر نداشت و ....
  • سعید IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 0
    شما میدانید یکی از دزدهای بزرگ صندوق ذخیره فرهنگیان فرزند گرامی کی بوده؟؟
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    اصلاح طلبا هم سرخود رانت نمیدادن
  • محراب IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    4 1
    در مقابل طیف اصولگرا از انجایی که همیشه طلبکار است متاسفانه حافظه بسیار بسیار ضعیفی دارد مثلا بیاد نمیاورد که خودش هم 8 سال را مملکت را چنان مدیریت کرد که 80 سال رفت عقب !
    • DE ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      1 0
      احمدی نژاد یک جوانمردی حداقل داشت بارها قبل از انتخابات و بعد راس قدرت و بعد از اتمام ۸ ساله گفت نه اصولگرا بوده ونیست ونخواهد بود . اصولگرایان او را پشتیبانی کردند تا مستر چیز چیز چیز کشور را به خاک سیاه ننشاند . محمود پس از جوگیر شدن با فرش قرمز و تقلید از مشایی از پشتیبانی اصولگرایان محروم شد و اکنون رقیب تاجزاده شده و مورد انفاق و التفاط اصلاحطمعکاران . او بشدت در راه انحراف یا همان اصلاحات در حال دویدن است.
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 1
    همه شماها ازهمه مسائل خبردارید دیگه تکرار آنها توسط آدمی مثل من لزومی ندارد ولی خب خودمونیم عجب مزبله ای درست کردید!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس