کد خبر 1333590
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
چرا قیمت خودروهای خارجی در کشور ۸ برابر قیمت اصلی آن است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از فروش خودروی خارجی به ۸ برابر قیمت در بازار داخلی کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره میزان تامین نیاز داخل به خودرو توسط دو خودروساز گفت: ۴۰ درصد بازار خودرو خالی است و اگر خودروسازان ما با تمام ظرفیت هم کار کنند، باز هم این میزان خالی است.  

این نماینده مجلس معتقد است که واردات ۵۰ هزار خودرو که در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده فقط ۳ درصد نیاز بازار را تامین  می کند و باز هم عرضه و تقاضا در بازار خودروی داخل فراهم نمی شود. برای تنظیم بازار راهی جز این نیست که به میزانی که نیاز داریم واردات را انجام دهیم.  

در جلسه ۳ بهمن مجلس بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح «ساماندهی صنعت خودرو» در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان مجددا بر مصوبه قبلی خود اصرار کرده و آن را جهت تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند.

این مصوبه بیان می‌کند که «هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند».

به گفته حسینی‌کیا«مصوبه واردات خودروی مجلس برای زمین زدن خودرو سازان نیست، بلکه برای تنظیم بازار است.» «مجلس بر مصوبه خود برای واردات خودرو اصرار کرد و آن را به به مجمع تشخیص مصلاحت نظام ارسال کرد.» «باید به میزان لازم خودرو وارد کشور شود تا التهابات بازار خودرو را شاهد باشیم.»

حسینی کیا از فروش خودروی خارجی در بازار داخل به ۸ برابر قیمت خبر داده و اعلام کرد: چرا این کار صورت می گیرد و اگر این کار صورت بگیرد بازار دلالی خودرو به سمت تولید می‌رود. نگاه کمیسیون تلفیق به واردات خودرو درآمدی است نه هزینه‌ای و با ارزی که منشا آن مشخص باشد می‌توان بیش از این هم خودرو وارد کرد.  

پیش از این شورای نگهبان اعلام کرده بود که ایراداتش به این بخش از مصوبه مجلس برطرف شده، اما به دلیل باقی ماندن ایرادات هیات عالی نظارت مجمع مبنی بر مغایرت با سیاست‌های کلی نظام، آن را جهت اصلاح به مجلس بازگردانده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • شهریار IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 1
    پس قیمت پراید و پارس خوبه ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس