کد خبر 1366254
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در توییتر نوشت: سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز و فورد را از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنی‌ها می دانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمی‌رسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.

و می‌دانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.

پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینه‌های سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ خودروی تویوپت را تولید کرد.

این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.

اما این گفتمان نتوانست غالب شود و گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد. 

اگر امروز می بینیم که شرکت تویوتا برند نخست خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.

تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.

خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زده‌ایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تاسیس کردند.

یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند".

امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور می‌شود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.

خودروسازان ما خودرو نساخته‌اند. خودروی فرانسوی را برای فرانسوی‌ها سر هم کرده و به ایرانی‌ها فروخته‌اند.

یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ می‌گفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعه‌ساز داخلی حک شده و گمرک می‌گوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد می‌شود؟!

مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعه‌سازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.

این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیت‌های علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوری‌های تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را می‌طلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیس‌جمهور ممکن است.

ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاه‌تر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.

پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت می‌خواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرال‌های ایرانی که مخالف تولید داخلی‌اند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را می‌فهمند.

ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقب‌مانده نگه‌مان داشتند. الحمدلله که با تحریم‌ها فرانسوی‌ها از ایران رفتند. کاش صبر و اراده‌ای که در مسئولان و مردم ژاپن بود...

برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید. آیا روزی می‌رسد که امثال مهندس آرین به مدیریت خودروسازی ما منصوب شوند و ظرفیت‌های مالی، دانش بنیان و دانشگاهی کشور موظف شوند در خدمت این صنعت راهبردی قرار گیرند تا خودروی پیشرفته ایرانی تولید شود؟

مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیت‌ها و اراده‌ها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشم‌انداز دقیقی ترسیم شده و زمان‌بندی مشخصی پیش چشم‌شان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

از تویوپت تا لکسوس!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امین DE ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    می توان از تجربه چینی ها استفاده کرد آنها وقتی به این مشکل برخورد کرده اند راهکار جالبی را توصعه دادند به این شکل که دقیقا شرکتهایی موازی با همین شرکتهای کنونی مثلا خودرو ساز به وجود آوردند (البته در صنایع متفاوت انجام شد ) که واقعا واقعا چنان حمایت شد از طرف دولت و چنان پیشرفت کرد که شرکتهای تنبل و بی رقیب قبلی احساس خطر و نابودی کردند ..... ، هم اکنون هم می توان یک شرکت موازی با همان شرکتها و با همت مثلا سپاه پاسداران و حمایت دولت و با نیروی متخصص طی چند ماه یک سری تولیدات منحصر به فرد وارد بازار کرد که سر و صدای زیادی بکند و همین باعث تکانهای عظیمی در این صنعت خواهد شد
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    دلیل مشکل صنعت خودروسازی ایران جزیره ای عمل کردن خودروسازها در زیرساخت ها است . الان در دنیا خودرو ساز ها با هم محصول مشترک در موتور و گیربکس می سازند ولی در کشور ما ایران خوردو برای خودش موتور می سازد و سایپا برای خودش نتیجه این می شود خودرویی مثل شاهین باتوجه به شکل و پلتفروم خوب بدون موتور است . ***** باید زیر ساخت ها مشترک شود .
  • ایران IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 3
    باشه موافقت میکنم یه شصت سال دیگه هم بهشون فرصت میدم ،همینطور قرعه کشی هم پابرجا باشه
    • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      1 2
      اول باید دید خودش چی سوار میشه و توی جاده زن و یچه اش را فداش کنه
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 0
    عزم ملی به کار نمیاد یک مافیای قدرتمند پشت خودروسازی هست که همه جا هم نفوذ داره و اجازه هم نمیده مسیر کوچکترین تغییری بکنه
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    خودرو ساز دنبال پول است و تا منفعت نداشته باشد دست به توسعه خودرو نمی زند ، الان بخش عمومی را نگاه کنید چون تیراژ خرید پایین بود کسی دنبال داخلی سازی نرفته و در پیک کرونا که احتیاج به گسترش ناوگان اتوبوسرانی بود ، توان ساخت داخلی نداشتیم ، ببینید الان هر چیزی که دنیا ساخته می شود و حرکت می کند موتور و گیربکس دارد از ساعت بگیر تا کشتی و تانک و هواپیما و قطار و ... ، پس بیشتر مشکلات ساخت وسایل حرکتی موتور است و در رده پایین تر آلیاژ آن ، بنظرم توسعه موتور از توان خصوصی خارج است و باید یک صنایع سنگین جهت رفع این مشکل در بخش نظامی تاسیس شود و همین هایی را که در بالا گفتم برای بخش الکترونیک نیز صادق است .
  • سیف IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    عمده مشکل ما اینه که اکثر اعضای هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های خودروسازی‌مون از دولت‌مردان و نمایندگان مجلس و ...هستند...!!!!
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 0
    اینهمه نوشتی بگی یه زمانی ایران خودرو میشه تویوتا؟!
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 6
    حرف حساب
  • رشا IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    6 3
    تو چى شيتيل اِستوندى جون دادا ؟! كه آ سنگ فرغون ساز بى وجدان را به سينه ميكوبى !
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      شوما تو کاری وارداتی ماشینی قاچاق از امارات و اینا هستین؟؟!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 0
    البته دلیل این مساله این است که با وجود یک دولت بشدت وابسته به آمریکا و غرب بعد جنگ دوم، اما مردم ژاپن عمیقا از غربیها و آمریکا بیزارند. نگاه نکنید که با انتخابات جعلی و نمایشی هفتاد سال است فقط یک حزب هاص همیشه در ژاپن دولت تشکیل می دهد و عملا نظام تک حزبی است و تازه شعار دموکراسی هم می دهد. نگاه کنید به مردم ژاپن که از خرید کالاهای خارجی خودداری کردند تا جایی که صادر کنندگان غربی به ژاپن سخت متضرر شدند. با آنکه باید قاعدتا به دلیل قیکتهای بالاتر در ژاپن نسبت به آمریکا سودسرشاری می بردند.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    دنا پلاس از دم قسط و با تخفیف 50 درصدی چه کارها که نمیکنه! کم مونده آیه و روایت هم برای خودروسازها بیارن!
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    خودروسازها پنجاه سال وقت داشتند دیگه معلوم شده ایران صد سال دیگه هم خودروساز نمیشه چون قول خودت قطعه سازهم وارد کننده هست
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    خوب ما فرصت دادن رو قبول کردیم، اما چند سال؟؟؟ سوال اینجاست ژاپنی ها هم که این کار رو کردند یک سقفی از حمایت رو در نظر گرفتند. یک نهاد بیاد بگه مثلا چهارسال دیگه، خودروساز چه بخواد چه نخواد بازار به روی خودروهای خارجی باز میشه. اگر این کار رو زمان احمدی‌نژاد کرده بودند تا حالا خودرو پاشنه آشیل ما نبود و مردم یک خودرو با کیفیت سوار می شدند.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    بله باز هم می شود پایداری کرد ولی به شرط و شروط، و آن اینکه مردم دگرگون شدن حقیقی مسیر خودروسازی را ببینند . اینکه انتظار داشته باشند خودروساز همچنان در همان مسیری که این چهل ساله رفته برود و مردم هم نظاره گر باشند خیال باطلی است، در همان مسیر باشند که چهل سال که هیچ، چهارصد سال دیگر هم به ایستیم وضع بدتر می شود که بهتر نشود .
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 1
    همون پیکان رو ارتقا می دادیم بهتر از اختراع سمند بود!!! پیکان ۳۰ سال پیش کار میکنه سمند امروز تحویل بگیری فردا باید برگرده
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    مهندس آرین نه ریش داره و نه جای مهر! دو تا از ملزومات مدیریت در جمهوری اسلامی... حالا تخصص داره که داره... ما انسان مومن می خوایم نه متخصص! تا امثال مهندس بذرپاش هستند جایی برای آرین ها نیست و این حرفهای شعاری هم تاریخ مصرفش گذشته...
  • محمودرضا IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    به اندازه کافی به خودروسازی فرصت داده شده تنها راه نجات این صنعت بدون اینکه بازار رو به صورت کامل در اختیار برند های خارجی قرار داد برکناری و اخراج و بازداشت مدیران و مسئولین فاسد این صنعته از بالا که رئیس انجمن خودروسازان هست تا پایین تر که مدیریت کیفیت ومدیریت بازاریابی و ...در هر دو شرکت خودرو سازی و در کنار این کارها اختصاص قسمتی از بازار به خودرو های وارداتی هست با تعرفع عاقلانه در حدود 15-20درصد برای گروه خودرو های اقتصادی و تعرفه های بالاتر برای گروه خودرو های لوکس تعیین بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس