قربان‌زاده: هواداران استقلال نگران نباشند/ درج نماد این تیم در فرابورس یک فرصت است

رئیس سازمان خصوصی سازی با حضور در باشگاه استقلال ضمن دیدار با مدیرعامل آبی پوشان تهرانی، در خصوص واگذاری این باشگاه و اقدامات صورت گرفته توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، حسین قربان‌زاده پس از این نشست اظهار داشت: تقریبا در یک ماه پر فشار در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، جلساتی در این سازمان برگزار شد که همچنان نیز ادامه دارد و در این مدت مدیران عامل دو باشگاه و دست اندرکاران مالی و اداری آنها، سازمان بورس، وزارت ورزش و بقیه کسانی که در نهادهای مرتبط مثل سازمان مالیات و حسابرسی و غیره حضور دارند، دعوت شدند و  یک هم افزایی در حال شکل گیری است تا طلسم واگذاری این دو باشگاه شکسته شود.

وی ادامه داد: امروز به دعوت مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه استقلال، دیداری با او داشتم و به نظرم باشگاه استقلال در تسهیل بحث واگذاری کارهای خوبی انجام داده است. یکی از انتقادهایی که همیشه وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی به این دو باشگاه داشت، عدم رعایت استانداردهای مالی و حسابرسی بود که این اتفاق خوشبختانه با رصد ما در باشگاه استقلال به نحو شایسته‌ای دنبال می‌شود ولی همه مطالبه این است که تا پایان بهمن، بتوانیم نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در بازار فرابورس درج کنیم و بعد هم مردم در افزایش سرمایه دو باشگاه مشارکت کنند که این اتفاق باعث می‌شود علاوه بر سهام‌دار شدن مردم، خود باشگاه هم از این درآمد منتفع شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در گام بعدی باید در خصوص ترکیب سهام‌داری اقدام کنیم که آن هم طی جلساتی مورد ارزیابی و کار کارشناسی قرار گرفته که همچنان در حال برگزاری بوده و مدل‌های مختلفی برای آن طراحی شده است. با مدیرعامل باشگاه استقلال و دیگر مسئولان این باشگاه در این خصوص صحبت شد و دغدغه ما و دوستان این است که این باشگاه اداره بهینه و مطلوبی پیدا کند.

قربان زاده افزود: اگر هواداران این دو باشگاه نگران سرنوشت این دو تیم هستند،‌ به همین نسبت باید افرادی که در این موضوع دخیل هستند هم نگرانی داشته باشند و حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند. همکاران من در سازمان خصوصی سازی تلاش می‌کنند که این اتفاق رخ دهد و این دغدغه ایجاد شده و ما تلاش می‌کنیم که در بهمن ماه امسال، این اتفاق رخ دهد و درج نماد انجام شود. به تدریج با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سازمان بورس، جلساتی برای تعیین ترکیب سهام‌داری این دو باشگاه انجام خواهیم داد که بی شک نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

وی افزود: این زمان بستگی به همکاری دو باشگاه در ارائه مدارک و مستندات مربوط به درج دو نماد دارد. خوشبختانه صورت‌های مالی حسابرسی دو باشگاه انجام شده اما بندهای حسابرسی در صورت‌های مالی، نیازمند توضیحاتی است که باید در خصوص آن اقدام کرد و سازمان بورس از هر دو باشگاه توضیحاتی در این خصوص دریافت کرده است.

قربان زاده یادآور شد: همچنین طرح توجیهی در مجمع دو باشگاه باید مطرح شود و هیات واگذاری هم باید ارزش‌گذاری دو باشگاه را تصویب کند که این موضوع در جریان است. این موارد موازی در حال انجام شدن است و بخش‌هایی را سازمان خصوصی‌سازی پیگیری می کند. با فرآیندی که ما در نظر داریم، این اتفاق می‌تواند در بهمن رقم بخورد و من تمام تلاشم را می‌کنم که این اتفاق با همکاری دو باشگاه رقم بخورد و امیدواریم نتیجه نهایی مطلوب باشد تا مزه شفاف شدن عملکرد دو باشگاه و سهام‌داری مردم، فتح بابی در بهبود فرآیند مدیریتی دو باشگاه باشد.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: کارشناسی قبلی در فروردین ۱۴۰۰ انجام شد و طبق قانون کارشناسان دادگستری، تاریخ انقضای کارشناسی ۶ماهه است و چون این مدت سپری شده باید مجددا ارزش‌گذاری صورت بگیرد و این اتفاق افتاده و الان در مراحل پایانی هستیم. خود دو باشگاه باید به کارشناسان دادگستری کمک کنند و مدارک لازم را ارائه دهند و جلسات مربوطه را بگذارند تا نهایتا برآورد کارشناسان تعیین شود و در ادامه این برآورد باید از سوی هیات واگذاری تصویب شود.

وی خاطر نشان کرد: یعنی رقمی که این افراد معین می‌کنند، در جلسه با حضور وزرای دادگستری، اقتصاد، روسای اتاق تعاون و بازرگانی، دو نماینده ناظر مجلس، نماینده سازمان و برنامه و وزارت ورزش و بنده که دبیر این هیات هستم، این موضوع مطرح و ارزش‌گذاری تصویب می‌شود و در ادامه، افزایش سرمایه از محل ثبت سهام انجام می‌شود و در ادامه درج در بازار فرابورس و مشارکت مردم در این افزایش سرمایه رقم می‌خورد. یک تلورانسی در اینجا وجود دارد که به میزان مشارکت مردم، آن را باید تعیین کرد. در مرحله اول، کف ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد است. بسته به میزان مشارکت، این درصد تعیین می‌شود. نحوه قیمت گذاری سهم در بازار پایه فرا بورس اشکال مختلفی دارد و مدلی که ما در فرابورس پیش بینی کردیم، مدلی است که  رقم ثابتی را به اقتضای مشارکت مردم، تقسیم می کند که به هر فرد سهم ثابتی می‌رسد که بعدها در بازار ثانویه بورس، کسانی که سهم حداقلی دارند، قابلیت معامله را هم خواهند داشت که بسته به بازار عرضه و تقاضا می‌تواند رقمش متفاوت شده باشد.

قربان زاده افزود: اگر این اتفاق مبارک روی دهد هواداران این قابلیت را خواهند داشت تا در جریان قراردادها و هزینه‌ها و همه مسایل قرار داشته و نسبت به آن‌ها اشراف کامل داشته باشند. همین یک مرحله کافی است تا نگرانی را از ذهن هواداران خارج کند و هواداران بیشتر پیگیر بورسی شدن باشگاه باشند چون بورسی شدن یعنی شفاف شدن و منظم شدن. این موضوع برای دو باشگاه ضروری است و منجر به اداره بهتر و درآمدزایی می‌شود. با بورسی شدن، دو باشگاه روی ریل حرفه‌ای شدن قرار می‌گیرند. این منجر به توانمندی و بضاعت بیشتر دو باشگاه می‌شود و نتیجه‌اش در نقل و انتقالات و نتایج نهایی باشگاه‌ها دیده خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: با نهایی شدن این مسایل و تعیین تکلیف دو باشگاه ایراد AFC صرف نظر از باقی ایرادات، برطرف نمی‌شود. حتما باید وارد بحث تغییر ترکیب سهام‌داری شویم و پیش بینی من این است که در ۶ماهه اول ۱۴۰۱، حاکمیت به این اشراف می رسد که با همیتی که در وزارت اقتصاد، وزارت ورزش و جوانان، دو باشگاه و سازمان بورس و خصوصی سازی است، به یک ترکیب مناسبی برسد که ایراد AFC در خصوص مالکیت مشترک مرتفع شود. سهام دار عمده، شرکت‌های بزرگ و غیره از نمونه‌هایی هستند که می‌تواند باعث حل این ایراد شود.

وی در پایان گفت: هواداران استقلال کمک کرده و مطالبه کنند تا هرچه سریعتر باشگاه استقلال درج نماد شود و از این موضوع نه تنها نترسند بلکه آن را فرصتی برای اداره بهتر باشگاه ببینند. من هم به سهم خودم تلاش می‌کنم که این اتفاق رقم بخورد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس