انتقاد از عدم همکاری فدراسیون فوتبال در زمینه واگذاری سرخابی‌ها/ گزارش مفصل ارزش‌گذاری سرخابی‌ها منتشر می‌شود

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با انتقاد از عدم همکاری فدراسیون فوتبال در زمینه واگذاری سرخابی‌ها، گفت: متغیرهای ارزش‌گذاری برندها صرفا تعداد قهرمانی باشگاه‌ها و افتخارات آنها نیست.

به گزارش مشرق، حسین قربان زاده درباره روند واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در برنامه شب‌های فوتبالی گفت: طبق اصل ۴۴ هر شرکتی که توسط دولت مدیریت می‌شود و مربوط به حاکمیت نیست به منظور کاهش بار مالی و مدیریتی الزاماً باید سهام آن به بخش خصوصی واگذار شود که باید صلاحیت‌های لازم را برای اداره یک شرکت یا باشگاه داشته باشد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: با هدف آگاهی مردم از نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه، اطلاع رسانی دقیقی در اختیار هواداران قرار می گیرد. در شرایط فعلی تلاش می شود نحوه مدیریت و عملکرد این دو باشگاه پس از واگذاری به بخش خصوصی بهبود یابد. از آنجایی که مدیریت دو باشگاه زیر نظر دولت و وزارت ورزش است آنها را در مسائل مالی با چالش‌های متعددی مواجه کرده است. در ترکیب سهامداران دو باشگاه باید جمعی از مردم حضور یابند؛ به گونه‌ای که حداقل ۱۰ درصد از سهام آنها لحاظ شده است.

۷۰۰ میلیارد تومان ارزش عرضه اولیه سرخابی‌ها

وی ادامه داد: عرضه سهام استقلال و پرسپولیس نیز همانند سایر عرضه‌های اولیه می‌ماند. به طوری که سهامداران خرد می‌توانند تا سقف ارزش در نظر گرفته شده اقدام به خرید سهام کنند. مجموع ارزشی که اکنون برای عرضه سهام بین سهامداران خرد در نظر گرفته شده حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان برای هر باشگاه است.

به گفته این مقام مسئول، به همین دلیل سقفی برای سهامداران خرد در جهت خرید سهام مشخص خواهیم کرد. اصلاحات ساختاری، شفافیت صورت‌های مالی، تجدید ارزیابی و افزوده شدن سرمایه ثبتی در خصوص سهام دو باشگاه صورت گرفته است.

قربان زاده تصریح کرد: تاکنون مجموع ارزش سرمایه ثبتی باشگاه استقلال و پرسپولیس ۷۱۹ و ۷۰۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به کمک سهامداران دو باشگاه به مرور زمان افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر بدهی مالیاتی غیرقابل بخشش پرسپولیس و استقلال ۱۲۰ و ۷۰ میلیارد تومان است.

گزارش ارزشگذاری سرخابی‌ها در سایت خصوصی‌سازی منتشر می‌شود

وی ادامه داد: متغیرهای ارزش‌گذاری برندها صرفاً تعداد قهرمانی باشگاه ها و افتخارات آنها نیست بلکه توانایی تولید درآمد و ارزش نیز در نظر گرفته می‌شود. گزارش مفصل ارزش‌گذاری بعد از تعطیلات در سایت سازمان خصوصی سازی منتشر خواهد شد.

به گفته وی، برای هواداران دو باشگاه یک بسته در نظر گرفته شده که قرار شد پنج درصد از سهام هر دو باشگاه را طبق قوانین در اختیار قرار گیرد که هفته آینده بطور دقیق‌تر در هیات واگذاری نتیجه آن براساس تصمیمات اعضاء مشخص خواهد شد. مجموع بلوک‌های مدیریتی سهام این دو باشگاه نیز در دست شرکت‌هایی قرار خواهد گرفت که بتوانند چشم‌انداز مثبتی را برای تامین مالی آینده دو باشگاه رقم زنند.

۵ درصد سرخابی‌ها به کانون هواداران داده می‌شود

رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: بیشترین حجم از سهام دو باشگاه قرار است در قالب پذیره نویسی افزایش سرمایه از محل صرف سهام صورت پذیرد؛ به معنای آنکه ریالی از وجوه حاصله به حساب دولت واریز نخواهد شد بلکه تمام مبالغ بصورت شفاف در اختیار دو باشگاه قرار خواهد گرفت.همچنین اعضای کانون هواداران نیز باید بطور مشخص از سوی باشگاه‌ها تعیین شوند تا بتوان پنج درصد را با اطمینان کامل در اختیار این اشخاص قرار داد.

قربان زاده تاکید کرد: پنج درصد دیگر از سهام دو باشگاه به اشخاصی تعلق خواهد یافت که تا کنون با دو باشگاه قرارداد داشتند؛ به گونه‌ای که در این رابطه می‌توان به مربیان، کادر فنی و سایر افراد اشاره کرد. عللاوه بر ۲۰ درصدی که بنا به شرایط مذکور در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت، رایزنی برای بقیه سهام موجود دو باشگاه رایزنی با شرکت‌هایی که امکان مدیریت مناسب و تامین مالی را دارند در حال انجام است. امید می‌رود تا پایان شهریور یا مرداد ۱۴۰۱ این مسئله به پایان برسد.

گلایه از عملکرد فدراسیون فوتبال در واگذاری سرخابی‌ها

وی اضافه کرد: متاسفانه به رغم همکاری لازم وزارت ورزش، سازمان بورس و فرابورس، فدراسیون فوتبال چندان تمایلی به همکاری در راستای واگذاری سهام این دو باشگاه نداشت. هیات واگذاری باید طبق سیاست اصل ۴۴، نحوه واگذاری، ارزش‌گذاری و سایر موارد را بطور واضح مشخص کند که ارزش‌ گذاری آن انجام شده است. با ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه شفافیت آنها افزایش خواهد یافت؛ زیرا اطلاعات بطور کامل در دست هواداران قرار می‌گیرد.

واریز بخشی از درآمدهای عملیاتی سرخابی‌ها در قالب سود به حساب سهامداران

قربان زاده گفت: طبق رایزنی‌های صورت گرفته مبلغی از درآمدهای عملیاتی دو باشگاه در قالب سود به حساب سهامداران واریز خواهد شد. مطالبات ارزی دو باشگاه نیز در قالب یک نامه به رئیس بانک مرکزی ارسال شده تا هرچه سریع‌تر تکلیف این موضوع نیز به منظور شفافیت بیشتر صورت پذیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس