F35B

طی چند ماه اخیر، حداقل دو فروند جنگنده اف ۳۵ یکی متعلق به ارتش انگلیس و دیگر متعلق به آمریکا، در حوادثی ساده از دست رفته و در هر دو مورد نیز جنگنده‌ها با فرودی خطرناک، به اعماق دریا رفته‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جنگنده اف ۳۵ به عنوان یکی از گران ترین جنگنده ها و در عین حال پروژه های نظامی، بیشتر از اصل تاثیرگذاری و اهمیت نظامی، بامسائل فرعی و حاشیه ای دست به گریبان بوده و در چند ماه اخیر نیز با دو سقوط پر حاشیه همچنان سوالات زیادی را در خصوص ارزش واقعی خود ایجاد کرده است.

برنامه جنگنده اف ۳۵ در حقیقت بر اساس یک طرح بسیار بلند پروازانه برای جایگزینی ۴ پلتفرم اصلی یعنی جنگنده های اف ۱۶، اف ۱۸، AV-۸B و A-۱۰ پیشنهاد شد و از همان ابتدا نیز با توجه به گستردگی بسیار بالای طرح، شرکای زیادی را به این پروژه اضافه کرد. شرکت لاکهید مارتین بعد از پیروزی در رقابت توسعه این طرح کار را آغاز کرد ولی از همان ابتدا مشخص شد که زمان بندی و هزینه های برآورد شده اولیه برای این طرح بسیار غیر واقعی بوده است.

بیشتر بخوانید:

جزییات جدید از کلاهبرداری آمریکا بابت فروش اف-۳۵ به انگلیس/ «ملکه الیزابت»؛ اولین ناوهواپیمابر جهان که هواپیمای عملیاتی ندارد! +عکس

«تابستان داغ ارتش آمریکا» با کلکسیونی از سقوط و آتش‌سوزی/ از اف ۲۲ تا اف ۳۵؛ اسطوره‌ها یکی یکی می‌افتند +عکس

 در کنار بحث تاخیرها و افزایش های عجیب و قابل توجه هزینه ها، نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از مشکلات سطح بالا و عجیب در این جنگنده باقی مانده که برخی از آنها احتمالا هیچگاه قابلیت حل شدن ندارند. برای نمونه هر دو مدل بی و سی این جنگنده که اخیرا دچار حادثه شده اند، توان پرواز ادامه دار به صورت مافوق صوت را نداشته و اگر این نوع از پرواز را بعد از مدت زمانی کوتاه متوقف نکنند قابلیت پنهانکاری به عنوان یکی از مهم ترین خاصیت های آن دچار خدشه خواهد شد. اما به سراغ دو حادثه اخیر برای گران ترین جنگنده حال حاضر جهان برویم.

ماجرای از دست رفتن جنگنده گران قیمت در مدیترانه

نیروی دریایی انگلیس، ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و برنامه اف ۳۵ در انگلستان هر کدام به تنهایی در سالهای اخیر محلی پر از سوال و حاشیه و مشکلات بوده است. از کاهش ناوگان و درصد آمادگی در کل نیروی دریایی انگلیس تا تاخیر در ساخت ناو هواپیمابر و بروز انواع ایرادها و مشکلات در آن و همچنین حضور پر حاشیه این متحد ویژه آمریکا در پروژه اف ۳۵ که در آخر، باعث محدود شدن سفارش های این کشور شد. ژس از حواشی بسیار، در نهایت ناوگان انگلیس برای اولین بار بعد از سالها به سمت منطقه شرق آسیا به راه افتاد.

از دست دادن یک ملوان به دلیل خودکشی، خراب شدن چندین باره یکی از ناوشکن های تایپ ۴۵ در ناوگروه و شایع شدن کرونا، همه از حواشی این سفر طولانی بود. اما در زمان بازگشت و دریای مدیترانه در ۲۶ آبان ماه بود که یک اف ۳۵ بی، در لحظه برخاستن از ناوهواپیمابر ملکه الیزابت دچار مشکل شده و سقوط کرد.

لحظه سقوط جنگنده اف ۳۵ نیروی دریایی انگلیس

در ابتدا دلیل خاصی برای این حادثه اعلام نشد ولی با منتشر شدن تصاویر لحظه سقوط مشخص شد که جنگنده مورد نظر ظاهرا به سرعت کافی برای پرواز نرسیده و در همان آستانه جدا شدن از ناو، خلبان اقدام به ایجکت می کند. روایتی که در حاضر در خصوص دلیل این حادثه مطرح می شود این است که خدمه فنی اطراف هواپیما قبل از شروع پروسه پروازی فراموش کرده اند که پوشش های مربوط به ورودی هوای موتور را بردارند و همین مسئله باعث عدم شتاب گیری مناسب و در نهایت سقوط این جنگنده شده است. فیلم مربوط به این سقوط که از دید یکی از دوربین های مدار بسته روی ناو گرفته شده بعد از مدتی پخش شد، اما گفته می شود عامل انتشار این فیلم بازداشت شده است.

ادامه حواشی «اف-۳۵» با دو سقوط مشکوک دیگر در آب‌های بین‌المللی/ شاهکار «یو اس اس کارل وینسون» با ثبت ۵ حادثه هوایی ظرف دو ماه +عکس

لاشه جنگنده اف ۳۵ انگلیسی بعد از بازیابی از دریای مدیترانه

در این حادثه آسیبی به کسی وارد نشد ولی بعد از سقوط، استرس زیادی برای انگلیس و متحدان حاضر در پروژه اف ۳۵ آغاز شد. در منطقه مدیترانه و در نزدیکی محل سقوط شناورهای مختلف روسی نیز حضور داشتند و ترس رسیدن آنها به لاشه جنگنده مورد نظر باعث نگرانی فراوان انگلیس و آمریکا شد. لذا تیم مشترکی از شناورهای انگلیسی، آمریکایی و ایتالیایی در جستجوی این لاشه با ارزش مشغول به کار شده و بعد از مدتی در نهایت موفق به کشف و بازیابی این لاشه از کشف دریا شدند. اما این تمام حاشیه های اخیر اف ۳۵ نبود.

اف ۳۵ یانکی ها هم به زیر آب رفت

جنگنده اف ۳۵ در مدل سی، مخصوص عملیات از ناوهای هواپیمابر مثل کلاس نیمیتز بوده و در حال حاضر صرفا نیروی دریایی آمریکا تنها کاربر این مدل از جنگنده مورد نظر است. روز دوشنبه هفته گذشته، یک فروند جنگنده اف ۳۵ سی نیروی دریایی آمریکا متعلق به ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون دچار حادثه شده و به زیر آب رفت که این اتفاق در دریای چین جنوبی رخ داده است. در این حادثه ۷ نفر از ملوانان ناو مجروح شدند و خلبان نیز بعد از ایجکت موفق، توسط بالگرد از آب خارج شده است. برخی از ملوانان برای مراقبت های پزشکی بیشتر به فیلیپین منتقل شده اند.

جنگنده اف ۳۵ سی نیروی دریایی آمریکا در حال فرود نهایی بر روی ناو و قبل از بروز حادثه

بروز این حادثه در منطقه ای حساس و پر از اختلاف بین چین و آمریکا باز هم باعث بروز حساسیت در خصوص احتمال دستیابی چین به لاشه این جنگنده شده و نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده تلاش ها برای بازیابی لاشه ادامه دارد. در عین حال پخش شدن تصاویری از لحظات آخر تقرب این جنگنده به سمت ناو قبل از سقوط و تصویری از آن بعد از سقوط در حالی که روی آب شناور شده، در شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر بسیار پر بازدید شده است.

ادامه حواشی «اف-۳۵» با دو سقوط مشکوک دیگر در آب‌های بین‌المللی/ شاهکار «یو اس اس کارل وینسون» با ثبت ۵ حادثه هوایی ظرف دو ماه +عکس

جنگنده اف ۳۵ سی نیروی دریایی آمریکا بعد از سقوط در دریای چین جنوبی

هنوز توضیحی در خصوص دلیل سقوط این جنگنده منتشر نشده ولی بر اساس اطلاعات موجود در بازه زمانی دو ماه اخیر، ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون دچار مشکلات قابل توجهی بوده و به نوعی با سقوط اخیر، ۵ حادثه هوایی داشته است. در دو مورد جنگنده های سوپر هورنت این ناو با از دست دادن یکی از موتورهای خود مجبور به فرود اضطراری روی ناو شده اند. در یک مورد یک فروند بالگرد سی هاوک در جریان یک پرواز تمرینی سیستم سونار خود را از دست داده و یک فروند تیلت‌روتور از نوع CMV-۲۲B نیز در زمان حضور روی عرشه دچار آتش سوزی در ناحیه موتور شده است. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که تمامی این حوادث در دست بررسی هستند ولی از بیان جزییات در خصوص آنها طفره رفته است اما به هر حال مشخص شد حاشیه ها برای گران ترین جنگنده عملیاتی حال حاضر دنیا همچنان ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    90 43
    ضمن عرض تسلیت به غربگدایان، مدتیه که دارم همین مطلب رو راجع به آشغال بودن F-35 و حدود 850 تا اشکال فنی که حتی پنتاگون بهش گیر داده بود اینجا مینویسم. حالا فکر کنین اینارو به زور باقیمت خدا تومن انداخته به ژاپن و.....!!!! خخخخخخخ
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      73 13
      بخاطر خرید همین F 35 شیوخ عرب امارات حاضر شدن روابط خودشون رو با رژیم اسرائیل عادی سازی کنند !!! چقدر ارزون فروختند غیرت و شرافت خویش رو شیوخ عرب
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      11 15
      آقا نگو، شما اشتباه متوجه شدی، اتفاقا اینا یه نوع کلاس گذاشتنه، خب حق ندارن هواپیماشون رو ببرن شنا! اول ملکه برده شنا بعدشم عمو سام، منتها ملکه هواپیماشون رو بعد آبتنی دوباره گرفته اما عمو سام انگار گمش کرده
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      12 5
      دقیقا همین طور است. خود کارشناسان آمریکایی بارها و بارها گفته اند که اف 35 یک پروژه شکست خورده است. آنوقت یک عده در این جا برای این آشغال ، تبلیغات بی اساس می کنند !!!!!!!
    • سید IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      14 10
      درحال حاضر و تا زمان فعال شدن جنگنده هوایی های نسل ششم، جنگنده نسل پنجم پاکفا یا همان سوخو - 57 برترین و قابل اعتمادترین جنگنده هوایی موجود در بین هواپیماهای جنگی است و علت آن هم این است که روس ها با تأنّی و حوصله برای ساخت آن زمان گذاشتند حال آن که یانکی ها به سبب شتاب شان برای دستیابی به برتری هوایی بدون دقت لازم و آزمون های کافی اف - 22 و اف - 35 ها را تولید کردند! ای بدبخت ممالکی که سرنایه های خود را برای خرید و مشارکت در ساخت اف - 35 صرف کردند!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      11 10
      چند ماه پیش یک اف - 35 ژاپن هم در اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل این کشور سقوط کرد!
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      14 9
      عزیز 23:47 -- ای کاش قرار بود از همین نوع اف - 35 به این احمق های حاکم بر امارات بفروشند! هواپیماهایی که اگر به امارات بدهند بسیار گران تر از نمونه هایی است که به صهیونی ها داده اند و نیز بسیار ضعیف تر از لحاظ قدرت و ردیاب و جنگ افزار !!
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      13 4
      احسنت ، ولی اگه شیوخ عرب عقل داشتن که با ایران بر ضد اسرائیل متحد میشدن منتهی عقل کم و شکم گنده و.... نمیزاره دیگه!!!
    • DE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      17 14
      و تبریک فراوان به شرق گدایان، گدایان کمونیسم و مارکسیسم. خوش به حال خودم که ولایت مدارم
    • FR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 9
      غربگرایی بد
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      ما دشمنشونیم درست اصلا مرگ بر امریکا و انگلیس ولی نباید واقعیت ها و دستاورد هاشون رو انکار کنیم و دست کم بگیریمشون
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    57 8
    الان عشاق غرب پرست برای، ماله کشی میگن خلبان اف 35 آمریکایی گرمش بوده میخواسته شنا کنه یه کم خنک بشه !!!
    • DE ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      16 9
      این مدل اف ۳۵ جدیده که زیر دریایی هم هست و از هوا میره تو دریا و از اونور اقیانوس میزنه بیرون .
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      10 6
      دقيقأ همینطوره ، دمت گرم!! خخخخخخخ
  • NL ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    52 30
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • ن IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    7 10
    حاشیه نیست طبیعیه حالا شما می بینی پرتاب ماهواره ایران شکست می خوره bbc , سعودی نشنال و.... گردوخاک می کنن برای اینه که ایران از آزمایش و تلاش برای ایجاد علم دست برداره یا تبلیغات هالیودی این جنگنده هم برای درآوردن هزینه سنگین تحقیق و توسعه این جنگنده از جیب سایر کشورهاست وگرنه کیه که ندونه اینهمه تکنولوژی کنارهم هزاران ایراد پیدا و پنهان خواهد داشت و حالا حالاها این جنگنده باید سقوط کنه تا قابل اطمینان بشه همین الان قابل اطمینان ترین بمب افکن آمریکا b-52 ه و b1 lancer با تمامی ارتقا ها هرگز نتونست جاش و بگیره
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    16 11
    F-35 یک سوپرکامپیوتر پرنده است ولی مشکل بزرگ و مهمش باارزش بودنشه یعنی اگر یک عدد از این جنگنده به دست روسیه یا چین بیوفته (مثلا در همین حادثه) یک فاجعه تمام عیار برای امریکا خواهد بود و اطلاعات فوق حساسی از تکنولوژی ها سطح بالای امریکا یه دست دشمنان امریکا میوفته. تکنولوژی اصلی این جنگنده فقط بدنه رادارگریز نیست ، بلکه کامپیوتری هست که در F-35 هست و از همه مهمتر سیستم های جنگ الکترونیکش هست اگر بدست چینی ها بیوفته برای امریکایی ها فاجعه خواهد بود.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      8 8
      اصلا هم اینطوری نیست ، چینی ها ده بار تو همین چند مدته گفتن که اصلا دنبال این آشغال و اطلاعاتش نیستن!! اخبار رسانه های دیگه رو هم ببینی متوجه میشی!!!!
  • مغزمتفکر US ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 10
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • ماحسون IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      4 3
      هنوز زنده ای، ماشاهٔ الله به این همه تلاشت
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      3 11
      تو هنوز زنده ای فسیل
  • بند ه خدا IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 14
    جنگنده پنهانکار stovl مانند F 35 B و هواپیمای لجستیک تیلبت روتور مانند V 22 osprey برای ایالات متحده صرفا یک ولخرجی گران و اقدامی کاملا تهاجمی بود. اما توسعه چنین جنگ افزاری برای ما و محور مقاومت نه تنها ضروری بلکه حیاتی است. در غیر این صورت حاکمیت بر آسمان و سپس برتری بر روی زمین و در نهایت مفهوم پیروزی را از دست خواهیم داد. جنگ سوریه به وضوح این حقیقت را فریاد می زند. امید است که هر چند بسیار دیرهنگام در این مسیر گامی برداشته شود.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 6
    ما هم انشاءالله از همین ها میسازیم
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      4 14
      لازم نیست زحمت بکشیم از اینها بسازیم، میتونیم مواد اولیه شو ببریم بریزیم تو دریا اقلا وقت هدر ندادیم!! خخخخخخخخخ
  • هادی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    10 3
    در ویدیوی دومی، چرخ ها باز نشده بود و خلبان پس سوز کرد تا دوباره اوج بگیره ولی موفق نشد چون زمان و فاصله کمی در اختیار داشت و برخورد با زاویه تند از نوع درجه یک رخ داد
  • mojtaba SE ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    2 3
    فارغ از کشته شدن بچه های یمنی با همین سلاحها که امریکا به اسم نیروهای نیابتیش (عربستان و امارات و اسرائیل) داره بچه کشی میکنه تو یمن و ما جرات نابود کردن پایگاههای نفتی امریکا که روزی 17 میلیون میدزده رو نداریم که بزنیم که تو نیم ساعت جنگ تمام بشه چون منطقه ماست."برای ظهور فرانسه تو لبنان و کشتار یمنیها دعا کنید"مردک میخوای دعا کنی برو مسجد.اینجا ما بحث سیاست برای اقتدار و گرفتن حق برای مردم مظلوم میکنیم نه رمانتیک(دین و خدا پرستی و باورهای شخصی و عشق و عاشقی) پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • سعادت IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    11 4
    سلام. این آشغالهای پرنده انگشتکوچیکه صاعقه هم نمی شوند
  • سوسان IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    7 20
    هم مزایا و هم معایب داره مزایاش در ناوهای هواپیمابر و پنهان کاری و رادارشه اما معایبش عدم کنترل کافی روی فرود بدنه شکننده و لزرشهای زیاد هنگام فروده که خلبان رو اذیت میکنه پنهان کاریش رو میشه با رادارهای مدرن ازش گرفت ولی در حال حاضر تکیه دشمن روی پنهان کاریه چون کشورهای عقب مانده مثل ایران تکنولوژی کشفش رو ندارند و این بهترین مزیتش هست البته نه در برابر روسیه و چین بلکه در برابر ایران عقب مانده
    • ناشناس IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      9 3
      عقب مانده ترکیه است نه ایران پانترک دوزاری
  • سعید IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 14
    پس میشه گفت ترکیه توی تکنولوژی ساخت جنگنده به مرحله ای رسیده که اف۳۵ رو قبل از تحویل گرفتن رد کرد و خودش رو از یک ابرو ریزی نجات داد
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      7 3
      ترکیه مفلوک که کلی التماس کرد و همین آشغال را هم بهش نفروختند.
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      2 1
      پایگاه اینجرلیک
  • نیما IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    9 10
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    4 12
    خدارو شکر دشمنان خارجی وداخلی واستکبار وشیفتگان غرب برای ۴۳هزارم بارشکست خوردنند وما پیروز شدیم
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      6 1
      اگر ۴۳هزار بار شکست خوردنند،باید فقط یک پوسته کاغذی ازشون باقیمانده باشه!
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      2 13
      اتفاقأ به همین دلیله بهشون میگن ببر کاغذی!! خخخخخخخخخ
  • سیدمرتضی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    2 1
    نه دوستان عزیز در ایلات متحده اصلا فساد نیست و اف۳۵و پروژه ناوشکن های جدید امریکا که کمر نیرو دریایی امریکارو شکستن والان ناچار از قدرت دریایی دهه۹۰میلادیش اسفاده کنه نیست یا مثلا اف۳۵رنگ حفاظشون اصلا تو این مدت زنگ نزده یا ناوشکن زاموالت که قرار بود دوران اوباما وارد خدمت شن و جایگزین ارلی بروگهاشن که به دلیل هزینه بالا وزنگ زدگی پوسته محافظ زاموالت از هدف به خدمت گیری خارج شده اما به شکل عجیبی طی این دوسال دوباره وارده چرخه تولید شده وبودجه براش تایین شده این اتفاق فسادی توش نبوده وهمچس گل بلبل بوده
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    4 10
    اقتصاد آمریکا به شدت رو به افوله و حالا آمریکایی ها در دو راهی انتخاب قرار گرفتند که یا کماکان به این وضعیت قلدری کردن و زورگویی به ملت ها و دولت ها ادامه بدن یا به خاکشون برگردن و به کشوری معمولی شدن عادت کنند اگر گزینه اول را انتخاب کنند قطعا به فروپاشی از درون و جدایی خاک شان می رسند چون دیگر اقتصاد آمریکا توان این همه هزینه نظامی ندارد و این حوادث که اشاره شد در آینده نزدیک خیلی بیشتر برای این ها اتفاق می افته از سمت دیگر آمریکایی ها در خاک پهناورشان هم به ترمیم و مرمت زیرساخت ها بسیار نیاز دارند دیدین پل پیتسبورگ ریخت ؟ وضعیت زیرساخت ها در این کشور به حد افتضاح رسیده و مردم هم شاکی هستند که چرا مالیات هایمان را برای جنگ هزینه می کنید وقتی که در داخل اینچنین نیاز وجود دارد و کلا مردم آمریکا از کشته شدن بی خود فرزندان شان به ستوه آمده اند آمریکا دقیقا مثل بقیه امپراطوری ها در پیچ آخر قدرتشه این ها چون به قلدری و زورگویی عادت کردند امکان اصلاح رفتار هم ندارند .
  • مهدی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 10
    دیدن قیافه غربگدایان دیدنیه
  • رهام حسامی- IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 8
    مشکل شاید از لانچر کاتاپولت هست. که شامل یک مسیر یا شکاف است که در عرشه پرواز تعبیه شده است، که در زیر آن یک پیستون یا شاتل بزرگ وجود دارد که از طریق مسیر به دنده دماغه هواپیما متصل می شود، یا در برخی موارد یک سیم بکسل که به آن لگام کاتاپولت می گویند به هواپیما و شاتل کاتاپولت متصل می شود. اشکال دیگری نیز در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته‌اند،باید یک هواپیمای۲۲٬۴۷۰ کیلوگرمی) را تا 130 kn (240 کیلومتر در ساعت؛ 150 مایل در ساعت) شتاب می دهد.که ندهد موجب سقوطش میشه .
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    من که میگم بزرگترین مشکل اف35 هزینه بالای تعمیر و نگهداریش است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس