گروگانگیری داعشی‌ها در زندان «الحسکه» سوریه برای انتقال به منطقه «البادیه»

شبه نظامیان کرد سوریه مورد حمایت آمریکا از سیطره کامل بر زندان «غویران» در الحسکه خبر داده بودند اما رسانه‌های عربی از خودداری داعشی های و گروگانگیری آنها برای انتقال به «البادیه» خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «العربی الجدید» امروز (شنبه) در گزارشی با اشاره به اینکه درگیری‌ها در شهر الحسکه در شمال شرق سوریه فروکش کرده است، افزود: با این حال بسیاری از نیروهای داعش در داخل زندان «غویران» (الصناعیه) تحصن کرده‌اند و با گروگان گرفتن زندان بان‌ها و کارمندان یا بچه‌های موجود در زندان خواستار انتقال به منطقه «البادیه» هستند.  

خبرنگار «العربی الجدید» گزارش داد که زندان غویران در چند روز گذشته شاهد حوادث داغی بود اما محله‌های اطراف آن همزمان با عملیات یورش و پراکندگی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در محله‌های «غویران» و «الزهور» در آرامش محتاطانه بسر برد.  

بر اساس این گزارش، با این حال، محاصره زندان تشدید شده است و تاکنون ده‌ها نفر از نیروهای داعش با تحصن در آن از تسلیم شدن خودداری می‌کنند.  

این گزارش با اشاره به اینکه بین ۷۰ تا ۹۰ داعشی همچنان در داخل زندان تحصن کرده‌اند و از تسلیم شدن، خودداری می‌کنند، اضافه کرد که نیروهای داعش گروگان‌هایی شامل زندانبانان یا کارگران زندان یا کودکان موجود در زندان در اختیار دارند و در ازای آزادی آن‌ها می‌خواهند که به آن‌ها (داعشی‌ها) اجازه داده شود، زندان را ترک و به «البادیه» (صحرای سوریه) بروند.  

چهارشنبه گذشته یک ویدیوی ضبط شده پخش شد که نشان می‌داد تعدادی از کودکان از داخل زندان غویران برای نجات جان خود التماس می‌کردند.  

در همین حال نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نیز اعلام کردند که حدود ۶۰ داعشی بدون آنکه هویت آن‌ها مشخص باشد، در زیرزمین یکی از ساختمان‌های مجموعه زندان، بصورت موقت پنهان شده اند.  

همچنین سایت «الحره» نوشت که مدیر رسانه‌ای یگان‌های حفاظت مردمی (ستون فقرات) نیروهای دموکراتیک سوریه دیروز جمعه گفت: به آن‌ها (داعشی‌های تسلیم نشده) مهلت دادیم که اگر تسلیم نشوند پس ما از شیوه‌های نظامی استفاده خواهیم کرد.  

وی بدون مشخص کردن زمان نهایی تسلیم شدن اظهار داشت: «قسد» به نیروهای داعش فرصت داد تا بین تسلیم یا مرگ یکی را انتخاب کنند.  

به اعتقاد وی داعشی‌هایی که در داخل زندان پنهان شده‌اند، کسانی هستند که در حمله به زندان از بیرون شرکت داشتند و نه کسانی که در داخل زندان بازداشت بودند.  

شبکه‌های محلی گزارش دادند که ده‌ها جسد متعلق به زندانیان در زیرزمین‌های برخی از ساختمان‌های زندان که در روزهای گذشته در آن‌ها درگیری رخ داد کشف شد و تعداد زندانیان کشته شده در داخل این زندان به بیش از ۳۰۰ نفر رسید.  

در همین حال شبکه «الخابور» گزارش داد که فرمانده نیروهای کماندو «آزاد کوبانی» وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز گذشته بر اثر درگیری در حوالی زندان غویران زخمی شد و تعدادی از نیروهای قسد کشته شدند.  

شبکه محلی «فرات پُست» نیز گزارش داد که پلیس نظامی وابسته به نیروهای قسد بسیاری از نیروهای دفاع شخصی (سربازی اجباری) و کسانی که وظیفه حفاظت از زندان غویران  را برعهده داشتند و در روز اول حمله فرار کردند را برای انجام تحقیقات در شهر الحکسه بازداشت کرد. در همین حال تعدادی از نیروهای دفاع شخصی (سربازی اجباری) همچنان در بین مفقودی‌ها هستند.  

علاوه بر این، «قسد» با حمایت مستقیم هواپیماهای ائتلاف بین المللی، عملیات یورش به منازل و دستگیری افراد مظنون در محله‌های الحسکه و مناطق استان به ویژه «الشدادی «و «الهول» را افزایش داد و ده‌ها نفر را به اتهام همکاری با داعش دستگیر کرد.  

منابع محلی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳۰ نفر در مناطق مختلف استان «دیر الزور» توسط نیروهای قسد دستیگر شدند به «العربی الجدید» گفتند که یگان‌های قسد با حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی و بالگردها صبح امروز به منظور یافتن فراری‌های زندان «غویران» الحسکه یک عملیات یورش و دستگیری را در شهرهای «معیزیلة» و «الصور» در حومه دیر الزور آغاز کردند.  

علاوه بر این، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از ادامه روند «حل و فصل» در مرکز کاخ الحوریات در مرکز شهر درعا برای سومین روز متوالی خبر داد.  

مقامات سوریه دیروز (جمعه) به دلیل آنچه که استقبال گسترده ساکنان از روند «حل و فصل» خواندند، مدت زمان اجرای این روند را برای ۲ روز دیگر تمدید کردند.  

سانا همچنین از ادامه عملیات حل و فصل برای هفدهمین روز متوالی در استان رقه در شرق سوریه  خبر داد که شامل حل و فصل وضعیت غیر نظامیان تحت تعقیب و نظامیان فراری و کسانی که از خدمت نظام وظیفه اجباری و احتیاطی کوتاهی کرده‌اند در مرکز حل و فصل شهر «السبخه» در حومه شرقی رقه است.  

این خبرگزاری افزود که عملیات «حل و فصل» به رغم موانعی که «قسد» برای کسانی که مایل به پیوستن به آن هستند، ادامه دارد.

خبرگزاری سوریه (سانا) اول بهمن امسال یک روز پس از وقوع دو انفجار در مقابل درهای زندان دوم «الصناعه» که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه(شبه‌نظامیان کرد وابسته به نظامیان آمریکایی) موسوم به «قسد» قرار دارد از فرار تعدادی از اعضای گروه تروریستی داعش از این زندان خبر داد.  

به نوشته رسانه‌های سوریه این حمله، خشن‌ترین و بزرگترین حمله در نوع خود از زمان نابودی گروه تروریستی داعش که بر مناطق پرجمعیت الحکسه سیطره یافته بود (در مارس ۲۰۱۹)، است.  

پیشتر نیز رسانه‌های منطقه به نقل از منابع آگاه گزارش داده بودند که نظامیان آمریکایی زمینه فرار شماری از تروریست های داعشی که در زندان‌های الحسکه نگه‌داری می‌شدند را فراهم کرده است.  

۲۹ مارس ۲۰۱۹ نیز شورشی در زندان غویران در الحسکه که سه هزار داعشی در آن زندانی هستند روی داد و شماری از تروریست های داعشی‌ از این زندان گریختند.

شمار زندانیان این زندان که یکی از چندین زندان شبه‌نظامیان کرد وابسته به نظامیان آمریکایی است مشخص نیست اما سازمان حقوق بشری «دیده بان حقوق بشر» گفته است که نیروهای دمکراتیک سوریه نزدیک به ۱۲ هزار فرد مشکوک به عضویت در گروه تروریستی داعش را زندانی کرده است که در حدود دو تا چهار هزار نفر آن‌ها از ۵۰ کشور هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس