اتحادیه اروپا گرفتار چند صدایی در قبال مسئله اوکراین

ماتئوس موراویسکی نخست وزیر لهستان اعلام کرد که اتحادیه اروپا در خصوص میزان کمک های نظامی به کی یف یا تحریم احتمالی روسیه در صورت تشدید بحران در اوکراین، یکصدا نیست و اختلاف نظر دارد.

به گزارش مشرق، ماتئوس موراویسکی نخست وزیر لهستان به روزنامه اسپانیایی ال موندو گفت: همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتفاق نظر دارند که اوکراین باید استقلالش را حفظ کند. اختلافات بر سر گستره تحریم ها علیه روسیه یا تدارک حمایت نظامی از اوکراین است، موضوعاتی که باید در سطح اتحادیه اروپا یا ناتو مورد توافق قرار گیرد و ما نیاز به صدایی قوی، نه صداهایی بسیار مختلف داریم.

وی تاکید کرد که مساله فقط امنیت اوکراین نیست، چنانچه برخی از شرکای اتحادیه اروپا تصور می کنند، بلکه موضوع امنیت اروپای مرکزی و شرقی و همچنین سراسر این بلوک است.

موراویسکی همچنین از موضع آلمان در ارتباط با روسیه به طور کلی و همچنین خودداری برلین از تامین سلاح برای کی یف انتقاد کرد و گفت: انتظار ندارم که آلمان در این مساله درگیر شود، اگر دولت جدید این کشور چنین تصمیمی بگیرد، اما اگر آنها کمک به اوکراین را رد می کنند، من از آنها می خواهم این مساله را با صدای بلند اعلام کنند. بیانیه هایی چون عدم ارسال سلاح به اوکراین، به دلیل آنکه این کشور یک منطقه جنگی است، سیاستی جدی در شرایط فعلی نیست.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد، اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد: تا آنجا که به فدراسیون روسیه بستگی دارد، جنگی روی نخواهد داد. ما خواهان جنگ نیستیم. اما اجازه نخواهیم داد منافع مان گستاخانه پایمال و نادیده گرفته شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز روز جمعه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفت که پیشنهادات آمریکا و ناتو در مورد مسائله امنیتی، نگرانی های اصلی مسکو را مورد توجه قرار نداده است.

با این حال، کرملین اعلام کرد که پوتین قبل از تصمیم گیری در مورد اقدامات بیشتر، این پیشنهادات را به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

استقرار ۱۵۰ هزار نظامی روس در مرز اوکراین اواخر سال گذشته میلادی آغاز شد، در حالی که روسیه می خواست اوکراین از پیوستن به ناتو منع شود و ائتلاف ناتو عملیات نظامی اش در شرق اروپا را کاهش دهد.

مذاکرات هفته گذشته بین روسیه و غرب نیز موفقیتی در برنداشت و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود مدعی شد که روسیه ممکن است ماه آینده به اواکراین حمله کند.

در این میان، واشنگتن و دیگر متحدان غربی هشدار داده اند که کرملین در صورت تصمیم به پیگیری تهاجم نظامی به اوکراین، با تحریم های اقتصادی ویرانگری روبه رو می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس